על שתי המועצות בכרמל להפסיק לגבות אגרות והיטלי ביוב

מועצות דאלית אל כרמל ועוספיה ממשיכות לגבות כספים עבור אגרות והיטלי ביוב למרות החלטת שר הפנים מ 2009, מעל ארבע שנים המועצות גובות כספים מהתושבים שלא מודעים לחוק, אם הציבור יגש לתביעה יצוגית המועצות יצטרכו להחזיר מליוני ₪ לתושבים.

15.04.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
על שתי המועצות בכרמל להפסיק לגבות אגרות והיטלי ביוב

אנו חוזרים אחרי 4 שנים וחצי והמועצות ממשיכות להתעלם מהחלטת שר הפנים, התושבים התמימים שלא מבינים את החוק משלמים ללא ידיעתם אלפי ₪ כל שנה שלא צריך.

את תלונת הציבור שהועברה לפורטל הכרמל אנו מפנים לשר הפנים גדעון סער שיטפל בסוגיה ויחייב את המועצה להחזיר את הכספים שנגבו בניגוד לחוק. 

מליוני ש"ח גבו המועצות בכרמל מהתושבים שלא כחוק

תשלומי מים וביובהמועצות בכרמל גובות כספים מהתושבים בניגוד לחוק, נוכח סעיף 18 בחוק העזר, שעל פיו קיימת מגבלת גביה כי החל מתאריך 1.1.09 הטלת אגרת ביוב תהא טעונה אישור של מועצת העירייה ושל שר הפנים.

מחלקות הגביה במועצות המקומיות עוספיה ודאלית אל כרמל גובות היטלי ביוב ואגרות בניגוד לחוק.

בתאריך 15-2-2012 פרסמנו כאן בפורטל הכרמל כתבה תחת הכותרת "המועצות בכרמל אינן מוסמכות לגבות היטל ביוב".

עד יום זה בכל דרישת תשלום שמגיעה לתושבים יש בה חיוב עבור אגרות ביוב והיטלי ביוב בניגוד לחוק.

תלונות של תושבים הביאו אותנו לגשת למחלקת הגביה במועצת דליה ולברר את העניין, מדוע הם ממשיכים לגבות כספים בניגוד לחוק למרות דו"ח מבקרת הפנים של המועצה עו"ד סועאד חסון.

מבדיקה כללית שערכנו התברר שהנהלת המועצה המקומית לא העבירה את ממצאי הדו"ח למחלקת הגביה שהמשיכה לגבות כספים מהתושבים כנגד החוק.

גם אם יחתום שר הפנים על אישור לגבות עבור היטל הביוב ואגרות ביוב, התושב לא יצטרך לשלם ריבית והצמדה.

חוזרים לדו"ח מבקרת הפנים של מועצת דליה עו"ד סועאד חסון שמתייחסת לחיובי היטלי ביוב, קיימת מגבלת גביה

אגרותהמועצות בכרמל אינן מוסמכות לגבות את היטל הביוב מיום 1.1.09 בלי אישור המליאה ושר הפנים שעד פרסום דו"ח המבקרת הזה לא נתקבל, להלן  דו"ח המבקרת בנדון: "הטלת חיוב בגין היטל ביוב ואגרת ביוב לפי חוק עזר לעיר כרמל".

הביקורת נערכה בחודש יוני 2010 במעמד ישיבת עבודה בעניין חיוב בהיטל ביוב מכוח חוק עזר לעיר כרמל ביוב, תשכ"ז-2007 (להלן: "חוק העזר" ובחודש דצמבר 2010.

סעיף 11 לחוק הרשויות המקומיות ביטול איחוד המועצות המקומיות דלית אל כרמל ועוספיא, תשס"ט-2008, קובע כי חוקי עזר שנחקקו בתקופת איחוד מועצה מקומית דלית אל כרמל ומועצה מקומית עוספיא, יעמדו בתוקפם וימשיכו לחול באותו השטח כאילו הותקנו ע"י המועצה המקומית.

הביקורת המליצה לערוך סריקה ומיפוי לנכסים המחוברים למערכת הביוב הציבורית או שניתן לחבר אותם למערכת הביוב הציבורית.

נוכח סעיף 18 בחוק העזר, שעל פיו קיימת מגבלת גביה כי החל מתאריך 1.1.09 הטלת אגרת ביוב לפי חוק העזר תהא טעונה אישור של מועצת העירייה ושל שר הפנים, וכי החל מיום 1.1.11הטלת היטל לפי חוק עזר זה תהא טעונה אישור של מועצת העירייה ושל שר הפנים, המליצה הביקורת לפעול בשני שלבים, וזאת במצב שטרם הקימה המועצה או הצטרפה המועצה לתאגיד מים וביוב.

חשבון להמחשהבשלב הראשון, הביקורת ממליצה לפעול להשלמת הסריקה של כל הנכסים בתחום שיפוט המועצה, בהתאם לכך לחייב בהיטל ביוב את הנכסים שחוברו למערכת הביוב הציבורית אך טרם חויבו בהיטל, ואת הנכסים שניתן לחבר אותם למערכת הביוב הציבורית מאחר וקיימים קווי הולכה באזור, וזאת עד סוף שנת 2010.

בשלב השני, הביקורת ממליצה להעלות את נושא הטלת היטל ביוב ואגרה מכוח חוק העזר לאישור המועצה ולהעביר בקשה לאישור שר הפנים.

בישיבת המועצה שהתקיימה בתאריך 31.3.11 הועלה נושא לעיל, המועצה אישרה את הטלת היטל ביוב ואגרת ביוב. הביקורת העלתה בפני המועצה את השתלשלות הטיפול בעניין זה ואת הסיכויים לקבלת אישור שר הפנים או רשות המים והביוב והסיכויים לגביה כהכנסה שתוקצבה.

בבירור שנערך מול הלשכה המשפטית במשרד הפנים נמסר בתאריך 31.3.11, כי כל עוד לא קיבלה הרשות המקומית היתר להמשך גביית האגרות וההיטלים לאחר המועדים הקבועים בסעיף 18 לחוק העזר, היא אינה מוסמכת לגבות תשלומים אלו.

הביקורת תעיר כי על המועצה לאחר התייעצות ביועץ המשפטי, לבחון את חוקיות הגביה שנעשתה לאגרת הביוב בשנים 2009 ו-2010, ולהימנע מגביית היטל ביוב ואגרת ביוב במהלך שנת 2011 משלא ניתן היתר כאמור.

קישור לכתבה שפורסמה בעניין הזה

המועצות בכרמל אינן מוסמכות לגבות היטל ביוב

למרות החלטת שר הפנים מ2009 המועצות בדליה ועוספיה ממשיכות לגבות אגרות ביוב תושבים שוקלים לפנות בתביעה יצוגית

ביובמבקרת המועצה שלחה יותר מ3 פעמים מזכר להנהלת המועצה ולגזבר המועצה שממונה על מחלקת הגביה להסיר את אגרת הביוב לחלוטין משובר דרישת התשלום.

יש לציין שאם האזרח מודע לזה שלא צריך לשלם עבור אגרת ביוב, מחלקת הגביה לא גובה את הכספים המצויינים בשובר, אבל החוב הזה לא נמחק ממחשב מחלקת הגביה וזה עלול להגיע לסכומי כסף גדולים בעתיד, למרות ששר הפנים אוסר על המועצות לגבות את הכספים הנ"ל.

מבקרת המועצה עו"ד סועאד חסון כתבה והתריעה על הסוגייה בדו"ח הביקורת של 2010 ומאז פנתה לא פעם לראש המועצה ולחברי המועצה ולגזבר המועצה עדואן עדואן להפסיק במידית את הדרישה לתשלום אגרות ביוב עד להחלטה חדשה של שר הפנים.

במקרה של תביעת אזרחים להחזיר כספים שגבו המועצות מהתושבים לא כחוק, הסכום יכול להגיע ליותר ממליון ש"ח החזר כספים מהקופות הריקות של המועצות.

תמונה לדוגמהחובה על מליאות המועצות בדליה ועוספיה לקחת החלטה מידית ולהפסיק את הגביה מהתושבים שברובם לא יודעים.

תזכורת מכתבות שפורסמו כאן בפורטל הכרמל באמצע שנת 2011 ובתחילת שנת 2012.

מחלקות הגביה במועצות המקומיות גובות היטלי ביוב ואגרות בניגוד לחוק, אישור הגביה כרוך באישור המליאה ושר הפנים.

בתאריך 15-2-2012 פרסמנו כאן בפורטל הכרמל כתבה תחת הכותרת "המועצות בכרמל אינן מוסמכות לגבות היטל ביוב".

תלונות של תושבים הביאו אותנו לגשת למחלקת הגביה במועצת דליה ולברר את העניין, מדוע הם ממשיכים לגבות כספים בניגוד לחוק, למרות דו"ח מבקרת הפנים של המועצה עו"ד סועאד חסון.

מבדיקה כללית שערכנו התברר שהנהלת המועצה המקומית לא העבירה את ממצאי הדו"ח למחלקת הגביה שהמשיכה לגבות כספים מהתושבים בניגוד לחוק.

גם אם שר הפנים יחתום על אישור לגבות עבור היטל ביוב ואגרות ביוב, התושב לא יצטרך לשלם ריבית והצמדה.

מה שקורה כרגע, תושבים בעוספיה פנו לבית המשפט בטענה שהמועצה גבתה כספים נגד החוק, תושבים מדליה שילמו ורק עכשיו הם התעוררו לאור המחאה שהחלה בעוספיה.

תגובות

12. מוופק מונדר לפני 10 שנים
המשך בנושא
11. מוופק מונדר לפני 10 שנים
אמיתי
10. אמין לפני 10 שנים
ראש המועצה.מבקשים התייחסות מיידית לנושא שבנדון.
9. חלבי קוח לפני 10 שנים
רפיק אכזבה ובעיקר לא אמין
8. אחמד. לפני 10 שנים
איפה ראש המועצה
7. עספאנייה לפני 10 שנים
נמאס
6. עספאווי לפני 10 שנים
חצי פתרון יש לתושבי עספיא
5. עספאני לפני 10 שנים
עספאני שזכה בתביעה
4. עורך דין לפני 10 שנים
כל תושב יכול לא לשלם
3. יוסף לפני 10 שנים
חוצפה
2. תושב לפני 10 שנים
הגיע הזמן שיפסיקו עם זה
1. מהזלה לפני 10 שנים
ידעתם

מומלצים