מה הגורם לזיהום אוויר ואיך מטפלים?

זיהום אוויר הוא אחת מהבעיות הסביבתיות החמורות ביותר בישראל. מחקרים רבים הוכיחו את הקשר המובהק בין זיהום אוויר לבין פגיעה בבריאות ואף תמותה מוקדמת.

21.04.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מה הגורם לזיהום אוויר ואיך מטפלים?

מהו זיהום אוויר? חלק מהמזהמים מגיעים ממקורות טבעיים, כגון היווצרות טבעית באטמוספרה, התפרצויות הרי געש או סופות חול ואבק. יחד עם זאת, רוב זיהום האוויר נגרם כתוצאה מפעילות האדם הכוללת בין השאר ייצור אנרגיה, תעשייה ותחבורה.

מהם מקורות זיהום האוויר העיקריים בארץ וכיצד הם משפיעים על בריאותנו?

זיהום האוויר בארץ נגרם ברובו על ידי שלושה מקורות עיקריים: כלי רכב, תעשיה וייצור חשמל. הזיהום עלול לפגוע בתפקודי ריאות, לגרום לבעיות לב ולתרום להתפתחות סרטן. ניתן למצוא מידע נוסף בנושא זה באתר האינטרנט של ארגון הבריאות העולמי.

מה ניתן לעשות כנגד עבודות ומפעלים הגורמים לזיהום אוויר בסמוך לביתי?

יש לתעד ככל הניתן את הבעיה, למשל באמצעות צילום העשן היוצא מן הארובה, רישום שעות הפעילות והתדירות וזיהוי מקור הזיהום.

לאחר מכן, יש לפנות לרשות המקומית, בדגש על היחידה הסביבתית המקומית (אם קיימת) ולדרוש ממנה לטפל במפגע. באם הרשות המקומית לא מספקת מענה, ניתן לפנות גם לרכז פניות הציבור במחוז הרלוונטי של המשרד להגנת הסביבה (פרטים בהמשך הדף). אם פנייה לרשויות אלו לא מובילה לפתרון הבעיה, תוכלו לפנות ל"מוקד הירוק" של "אדם טבע ודין" לסיוע.

היכן ניתן לקבל מידע על איכות האוויר במקומות שונים בארץ?

ניתן לפנות למערך ניטור האוויר הארצי של המשרד להגנת הסביבה, וכן למחלקות וליחידות הסביבתיות באתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות ושל איגודי הערים לאיכות הסביבה.

מה עושים כנגד זיהום אוויר הנובע מכלי רכב?

80% מזיהום האוויר באזורים העירוניים נגרם כתוצאה משימוש בכלי רכב, בעיקר פרטיים. נסיעה ברכב פרטי התורמת לעומס ולפקקים בכבישים, בשילוב עם תחזוקת רכב לקויה ודלקים באיכות לא מספקת, הופכים את בעיית זיהום האוויר מתחבורה לבעיה הסביבתית הקשה ביותר במרכזי הערים. אם לא ניתן ללכת ברגל או לנסוע באופניים, הפתרון הטוב ביותר הוא שימוש בתחבורה ציבורית. כמו כן, יש לשאוף למעבר לדלקים נקיים יותר ולרכבים יעילים יותר, כגון רכבים היברידיים.

נתקלתי בכלי רכב שלדעתי מזהם את האוויר בצורה חריגה, מה ניתן לעשות?

עשן שחור הנפלט מאגזוזי כלי רכב מורכב ממזהמי אוויר שונים, וככל שהעשן שחור יותר, המשמעות הינה שנפלטים יותר חלקיקים מזהמים לאוויר. לגבי תחבורה ציבורית, השר להגנת הסביבה חתם על צו המחייב את חברות התחבורה הציבוריות הגדולות לאפשר לציבור לפנות אליהן ולהתלונן על כלי רכב מזהמים. אם זיהיתם כי אוטובוס של אחת מחברות התחבורה הציבורית המפורטות להלן פולט עשן שחור, אתם מוזמנים לפנות לאנשי הקשר הממונים לטיפול בפניות אלה או למחלקת פניות הציבור של החברה: אגד, דן, מטרודן, מרגלית, אוטובוסים מאוחדים נצרת, נתיב אקספרס וסופרבוס.

רכבים פרטיים: אם ראיתם רכב שפולט זיהום אוויר שנראה חריג, ניתן לפנות לרכז זיהום אוויר מכלי רכב במשרד להגנת הסביבה ולתת לו את מירב הפרטים (יום ושעה שבו נראה הזיהום, מספר רכב, כיוון נסיעה ועוד) דוא"ל: naftali@sviva.gov.il

 מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם מטרד העשן הנפלט כתוצאה מהפעלת הקמין/תנור ההסקה הביתי של השכן שלי?

הדרך היעילה לפתרון תהיה לפנות לרשות המקומית. הרשות יכולה לסייע בשני מסלולים:

המסלול הראשון, אם קיים חוק עזר ברשות המקומית העוסק בתברואה ובסילוק מפגעים וכולל גם טיפול במטרדים הנובעים מתנורי הסקה, ניתן יהיה לפעול על פיו.המסלול השני, אשר זמין גם ללא חוק עזר עירוני כאמור, הוא פעילות לטיפול במטרד כבכל מטרד ריח, בהתאם לאמור בדף המידע בנושא ריח.חשוב לציין שככל שיותר אזרחים יפנו לרשות בפרק זמן קצר יותר, כך יגדל הסיכוי לסיוע מהיר ויעיל יותר. לכן, אם גם השכנים סובלים מהבעיה, מומלץ לשתף פעולה ולהנחות גם אותם לפנות לרשויות.

מהו חוק אוויר נקי?

חוק אוויר נקי נכתב וקודם על ידי "אדם טבע ודין", אושר בכנסת בשנת 2008 ונכנס לתוקף בשנת 2011. חוק זה נחשב לאחד החוקים הסביבתיים המשמעותיים והמקיפים ביותר שנחקקו בישראל. החוק מסדיר את הטיפול בגורמי זיהום אוויר שונים, קובע ערכים מותרים מרביים למזהמים, מקדם שקיפות והנגשת מידע אודות נתוני ניטור אוויר, מקנה סמכויות לרשויות מקומיות ומטיל חובות ואחריות על מפעלים בנושאים של זיהום אוויר, מאפשר הטלת קנסות על מזהמים ומחייב את הממשלה להכין תכנית רב שנתית לצמצום זיהום האוויר. קראו עוד בנושא באתר של "אדם טבע ודין".

כיצד ניתן להיות מעורבים בתכנון רמות הפליטה המותרת של מפעל מסוים?

לפי חוק אוויר נקי, מפעלים בעלי פוטנציאל זיהום אוויר גבוה מבחינת כמות פליטות או סוגי מזהמים, מחויבים בקבלת היתר פליטה. על כל בקשה לקבלת היתר להתפרסם לעיון הציבור באתר המשרד להגנת הסביבה, וכל אדם רשאי להגיש הערות לגביה בתוך 45 ימים ממועד פרסומה. לפני מתן היתר פליטה, יש חובה לדון בכל הערה שהתקבלה.

תגובות

מומלצים