משרד החקלאות: דרושים בתים לאימוץ כלבים

משרד החקלאות ופיתוח הכפר אסף נתונים על כלביות ברחבי הארץ,כמה כלבים מוחזרים לבעליהם מדי שנה? כמה נמסרים לאימוץ? וכמה לא מוצאים בית כלל? כמה כלביות רשותיות קיימות? כמה תאים יש בכלביות?

22.04.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משרד החקלאות: דרושים בתים לאימוץ כלבים

השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ערכו בדיקה מקיפה במחלקות הווטרינריות הרשותיות בכל הארץ, בכדי לקבל תמונת מצב על הכלבים ברשויות המקומיות בישראל.

על פי הנתונים, נכון לסוף שנת 2013 מופעלות בכל רחבי הארץ 55 כלביות רשותיות, מתוכן 10 כלביות המופעלות על ידי גורם פרטי עבור הרשויות. מספר התאים הקיים היום הוא 1,561 תאים. במאגר הארצי במשרד החקלאות רשומים 354,000 כלבים בסטטוס ''פעיל'', שגילם נמוך מ- 15 שנים.

מתוך הנתונים עולה התמונה האופטימית כי יותר כלבים מאומצים מדי שנה לעומת כאלה שאינם - להערכת משרד החקלאות על בסיס המידע הקיים (הדיווח אינו אחיד מכל הרשויות בישראל), מדי שנה מוסגרים כ- 14,000–19,000 כלבים משוטטים. מניתוח הנתונים עולה, כי מהם כ- 30% מוחזרים לבעליהם (4,000–5,400 כלבים), 40% נמסרים לאימוץ (בין 5,600 ל- 7,560 כלבים בשנה), והאחרים (30%) מומתים בהיעדר בית שרוצה לאמצם – בין 4,400 ל- 5,940 כלבים בשנה. בנוסף, בכל שנה מוסגרים כ- 3,500 כלבים בגין נשיכה.

מספר הכלובים שיש כיום בכלביות הרשות תואם את מספר הימים הנחוץ להחזקת הכלבים המשוטטים והכלבים המוחזקים בתצפית כלבת בהתאם להערכה שמדובר בכ- 17,500 כלבים בשנה.

פיזור כלביות הרשות ברחבי הארץ תואם את צפיפות האוכלוסייה האנושית ואת צפיפות הכלבים הרשומים ורובן נמצאות במרחק נסיעה שאינו עולה על 20-30 ק''מ. עם זאת, מדגישים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, כי יש מקום לעודד הקמת כלביות נוספות באזור הנגב והערבה ובאזור הגליל כדי להקל על תושבי אזורים אלה, וכן לאור הערכת המשרד כי הגידול השנתי באוכלוסיית הכלבים הינו 4% בכל שנה.

מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד''ר נדב גלאון: ''אנו קוראים לראשי הרשויות לפעול להקמת כלביות רשות באזורי הפריפריה ולהקצות לנושא תקציב מתאים, וכן לשפץ ולהגדיל כלביות קיימות. הצורך בהגדלת מספר התאים בכלביות יסייע לשיפור רווחת הכלבים, וכן יסייע לרשויות להיערך לגידול באוכלוסיית הכלבים, יקל על תושבי אזורי הפריפריה וישפר גם את היכולת של הרשויות להעמיד כלבים לאימוץ''.

עוד מוסיף ד''ר גלאון: ''רצוי שכמה רשויות יתאגדו, יאגמו תקציבים ויקימו כלבייה אזורית, ראויה ומטופחת, לטובת חיסכון ויעילות ללא פשרה על איכות''. 

תגובות

מומלצים