חליל חלבי: "ממשלות ישראל בעבר ובהווה כולל היועמ"שים עבריינים במודע ובמתכוון"

אין ספק שקיימת מצוקה קשה של שנים בקרב הישובים הדרוזיים, להערכתנו הבעיה הינה פוליטית ולא חוקית טענות היועמ"ש יותר תירוצים מאשר חוק. חוק כבוד האדם וחירותו מחייב מתן זכויות בסיסיות לתושבי המדינה.

27.05.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חליל חלבי: "ממשלות ישראל בעבר ובהווה כולל היועמ"שים עבריינים במודע ובמתכוון"

כך אומר יו"ר העמותה להגנה על האדמות חליל חלבי, ופורט את מסקנות ישיבת וועדת הפנים

"ביום שני 26 למאי 2014 נערכה ישיבה מיוחדת בוועדת הפנים של הכנסת בנושא תכנון ובנייה, במגזר הדרוזי, בישיבה, נכחו:

יו"ר וועדת הפנים הגב' מירי רגב, שר הפנים מר גדעון סער, חברי כנסת חמד עמאר, וחברי כנסת נוספים, ראשי רשויות דרוזיות, נציגי העמותה להגנה על האדמות והמשכן, הממונה על מחוז חיפה מר יוסף משלב, היועמ"ש, נציגי ציבור ונציגים ממשרדי הממשלה.

ראשון הדוברים הייתה יו"ר הוועדה ח"כ הגב' מירי רגב, אשר ניהלה את הישיבה ביד רמה, הגב' רגב אמצה לעצמה את המצוקה הקשה של הישובים הדרוזים לאור העדר תכנון ומתן היתרי בנייה ותקציבים למועצות המקומיות. עמדה על זכותה ודרשה מהשר והיועמ"ש לקבל תשובות לפתרון הבעיות ואף הודיעה שהיא מתכוונת להציע הצעת חוק בניגוד לעמדת השר והממשלה כדי להביא פתרון אמיתי למצוקת הדרוזים.

השר גדעון סער הידוע בנועם הליכותיו, גילה הבנה למצוקת התושבים הדרוזים, ציין שהבעיה קיימת שנים ודורשת תקציבים וזמן, השר הדגיש שמשרדו שוקד על מציאת פתרונות נכונים ויצירתיים, אך הדגיש כי הוא מוגבל ביכולתו לממש פתרונות מידיים בניגוד לחוק, (צו שחל) מאחר והיועמ"ש מתנגד והחוק מגביל אותו.

חבר הכנסת חמד עמאר שהוא יו"ר ישיבה פנימית של וועדת הפנים בענייני הבנייה בכפרים הדרוזים הציג את הבעיה בחומרתה ודרש מהיועמ"ש להביא פתרונות במקום תירוצים, עמאר דבר על דו"ח מבקר המדינה והחומרה שבה מציג נושא התכנון במגזר הלוא יהודי.

היועמ"ש דבר על חוק "תכנון ובנייה" כסמכות חוקית מופרת. היועמ"ש לא הציג פתרונות חוקיים וגם לא יצירתיים, עמד על כך שהחוק אינו מאפשר בנייה ללא היתרים, צריך קודם כל תוכניות מאושרות ובהתאם לחוק תכנון ובנייה.

טען גם כן כי השר אינו יכול להשתמש בצו עשה, "צו שחל". היועמ"ש הופרע ע"י הדוברים שראו בדבריו מסר ברור לאי רצון לשנות מציאות עגומה וקשה.

ראשי הרשויות הדרוזיות אשר דיברו, רפיק חלבי ראש מועצת דלית אל כרמל הדגיש גודל בעיית התכנון והשפעותיה השליליים על התושבים, דרש לשנות את המדיניות מהיסוד. ראש מועצת עוספיא וג'יה כיוף שאל עוד כמה ימותו עד שייאותו לשנות את המצב, ג'בר חמוד ראש הפורום הדרוזי עמד על גודל ועוצמת חוסר התכנון והבעיות הנלוות לכך, הציג דוגמאות על הפלייה בין הישובים הדרוזים ליהודיים. בנוסף דברו ראשי ראשות וחברי כנסת וכולם ככולם היו תמימי דעים שבעיית התכנון הינה מדיניות יותר מאשר תקציבים.

לסיכום: אין ספק שקיימת מצוקה קשה של שנים בקרב הישובים הדרוזיים, להערכתנו הבעיה הינה פוליטית ולא חוקית טענות היועמ"ש יותר תירוצים מאשר חוק. חוק כבוד האדם וחירותו מחייב מתן זכויות בסיסיות לתושבי המדינה, מדוע לא לוחץ להביא פתרון ברוח חוק זה ומתעקש על הגבלת שר הפנים שימושו בהפעלת "צו עשה". אשר יביא פתרון לבעיית החשמל?? 

ידוע כי תוכניות מתאר הינן בד"כ חזון ישובי ל30 שנה קדימה, ביישובינו תוכניות המתאר הינן צילום מצב לעובדות קיימות, וזאת לאור ריבוי טבעי, המצב המאושר אינו כולל את כל הבנייה.

שנים לא תוקצבו יישובינו ולא אושרו תוכנית מתאר, התוכניות שאושרו לבנייה היו לפני 35 שנים, ומתוך מגמה פשוטה להפקיע לנו אדמות ולצמצם את פיתוח כפרינו. בדלית אל כרמל אושרה תוכנית מתאר ראשונית בשנת 1979 ובמקביל לה סופחו 20000 דונם לפארק הכרמל, ובשנת 2005 אושרה להפקדה תוכנית מתאר עד/300 ובסמוך לה הופקעו 4100 דונם לטובת שמורת הטבע תחת הכותרת תוכנית ג/1209.

כידוע הדרוזים בונים בתיהם על אדמות פרטיות, הם לא פולשים ולא מתנחלים על אדמות מדינה למרות השכנות עם אדמות אלה, הדרוזים ממשים זכותם הטבעית על הירושה מהוריהם, המדיניות להציג אותם מפירי חוק זה בוטות וחוסר אחריות ציבורית חברתית ופוליטית.

היועמ"ש נאחז בחוק התכנון והבנייה ומונע מהשר להשתמש בסמכותו החוקית להפעיל צו עשה, היועמ"ש לא מתייחס להפרת החוק על-ידי שלטונות החוק באי ישום שוויון.

היועמ"ש מעלים עין מהפליות בין תושבים ולא נוקף אצבע לתקן את המצב. לא יעלה על הדעת להשתמש בחוק תכנון ובנייה ולטעון כי התושבים הדרוזים "עבריינים" ולא לטעון מנגד כי ממשלות ישראל בעבר ובהווה כולל היועמ"שים עבריינים במודע ובמתכוון על הפליות וחוסר שוויון בין תושבים. להשתמש בסמכות  חוק "תכנון ובנייה" לצרכים פוליטיים אך להעלים עין על הפרות חוק ממסדיות בעניינים אחרים, משמעו להפר את החוק בשם החוק..

לא היה מקום להפריד בין ישיבות, היה מקום לקיים ישבה משותפת לדרוזים ולערבים ביחד כדי לעמוד על גודל ההפליה בין התושבים הדרוזים לערבים לטובת הערבים.

להערכתנו אין פתרון קרוב ומיידי, יו"ר הוועדה הגב' מירי רגב פועלת נכון, ובאחריות ציבורית, חברתית ופוליטית, המסר שלה להציע חוק הוא מעשה נכון צריך לקדם אותו בכנסת ובמקביל ללוות אותו בפעילות שטח על-ידי הפגנות. רק איחד השורות  ושיתוף של כולם יביא לשינוי המצב".

תגובות

8. לאטמה לפני 10 שנים
צודק , צודק???
7. סמי לפני 10 שנים
מי צודק יותר.
6. חלבי לפני 10 שנים
צודק צודק
5. מהא לפני 10 שנים
ישר כוח
4. אדיב לפני 10 שנים
מילים כדורבנם
3. אמיר לפני 10 שנים
דבר אמת מאיש ישר
2. תושב לפני 10 שנים
...
1. ידיד לפני 10 שנים
קצין גנטלמן ואיש מאבקים

מומלצים