למרות הנחיות משרד החינוך, מורים רבים אינם מועסקים על פי ההסכמים הקיבוציים הנהוגים בענף

בניגוד להנחיות משרד החינוך על פיהן יש להעסיק עובדים על פי ההסכמים הקיבוציים הנהוגים בענף, נאלצים מורים רבים המבקשים להתקבל לעבודה במוסדות חינוך שאינם בבעלות המדינה, להסכים לתנאי עבודה פחותים משל עמיתיהם המורים המועסקים בהעסקה ישירה על ידי משרד החינוך כך עלה הבוקר בדיון ועדת החינוך בנושא העסקת כח אדם בהוראה באמצעות מורים מתווכים לציון יום העסקה ישירה במגזר הציבורי.

19.06.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
למרות הנחיות משרד החינוך, מורים רבים אינם מועסקים על פי ההסכמים הקיבוציים הנהוגים בענף

יו"ר ועדת החינוך, עמרם מצנע: נזמן את ראשי העיריות המעסיקים מורים באמצעות חברות מתווכות

רחל מתוקי, מ"מ יו"ר המזכירות הפדגוגית התייחסה לנושא ואמרה כי "ההנחיה של מנכ"לית משרד החינוך מאפריל מאוד ברורה - כל הגופים, בין אם רשות מקומית או תאגידים, רשתות ותאגידים המבקשים לנהל בית ספר, מחויבים להעסיק לפי ההסכמים הקיבוציים. אם מובא לידיעתנו שהמורים אינם מועסקים על בסיס ההסכמים הקיבוציים, אנחנו נוקטים בצעדים עד כדי ביטול הרישיון".

עוד אמרה מתוקי כי הפערים שנוצרים בחברה מטרידים מאוד את משרד החינוך - הורים ממעמד סוציואקונומי גבוה מעוניינים לשנות את סטנדרט השירות ולפתוח כיתה נוספת או להעסיק מורים נוספים בתמורה לתשלום. "הרשויות המקומיות קיבלו באפריל שנה זו מכתב מאוד ברור שאומר שחל איסור לשנות את סטנדרט השירות וכל מורה המועסק בתוך המערכת חייב להיות מועסק על פי ההסכמים הקיבוציים וגם הכיתות חייבות לעמוד בסטנדרט השירות. יש כמות מכובדת של בג"צים נגדנו של הורים שמעוניינים לשלם עבור מורה נוסף בכיתה או עבור תכניות כאלה ואחרות, אבל אנחנו אומרים לא! הוקם מנהל רישוי בקרה ואכיפה יפקח על כל הנושאים הללו".

עם זאת, מורים שהשתתפו הבוקר בדיון, סיפרו כי רשתות החינוך שאינן בבעלות המדינה מציעות להם עבודה בתנאים של עובד קבלן.  אריאל ליבמן, מורה למתמטיקה סיפר: "אני מחפש עבודה לשנה הבאה והתראיינתי בבית ספר מקצועי של "אורט", שם אמר לי המנהל שהוא יכול להעסיק אותי בשעות תקן של 8 שעות או לחלופין ב-20 שעות אפקטיביות. מדובר בהעסקה שהיא לחלוטין לא תוספתית אלא ליבה", על כך הגיבה מתוקי כי מדובר בדבר "חמור מאוד".

לילי בן עמי, שהועסקה כמורת קבלן ב"רנה קסיין" ונפלטה מהמערכת אמרה: "רנה קסיין מעסיקה כ-3000 מורים בתנאים פוגעניים ואין עם מי לדבר. יש גם מורות ביסודי שאינן מועסקות בהסכמים קיבוציים. אני מקבלת מדי יום טלפונים ממורים שתנאי ההעסקה שלהם מופרים ואין עם מי לדבר – לא עם העירייה ולא עם משרד החינוך".

על פי מכון ון ליר, ההשערות באשר להיקף תופעת מורי הקבלן נעות בין 12,000 ל-23,000 מכוח האדם בהוראה ובכל מקרה מדובר בלפחות 15% מכוח האדם בהוראה. לדברי ד"ר ורדה שיפר עמיתת מחקר במכון, תופעת מורי הקבלן פוגעת בזכויות ובתנאי ההעסקה של מורים ושוללת מהם את הביטחון התעסוקתי שלהם. כתוצאה מכך- המורים פחות מחויבים, אינם נהנים מפיתוח מקצועי וחשים ניכור. בנוסף התופעה פוגעת אנושות ביכולת לשפר תהליכי הוראה ולמידה במערכת החינוך כיון שאינה מאפשרת בניית צוות מורים משתף הפועל ברמת אמון גבוהה

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ עמרם מצנע הודיע כי יזמן את ראשי העיריות שמעסיקות מורים באמצעות חברות מתווכות ויעמת אותם עם הטענות ועם הנחיות משרד החינוך. "אנחנו בוועדת החינוך נותנים לכם את כל הגיבוי להחמיר את הפיקוח ולהשתמש בכלים שעומדים לרשותכם כדי לאכוף את ההחלטות". בנוסף אמר כי "אין סיבה שגופים כמו הילה וקרב יהיו חיצוניים למערכת החינוך - המציאות שבה יש מישהו שאחראי על התעסוקה ומישהו אחראי על התכנים היא בלתי נסבלת ובלתי אפשרית".

תגובות

מומלצים