מונדיאל הקמעות הקמע משמש גם בחייהן של נשים

מכשף גנאי טוען שהוא האחראי לפציעתו של כריסטיאנו רונאלדו, לאחר שכישף אותו בכישוף רוחני בעזרת רדיפה אחרי ארבעה כלבים, מכשף מקסיקני הטיל כישוף על נבחרת קמרון כדי שלא יוכלו לפגוע בנבחרת מקסיקו.

27.06.2014 מאת: יצחק מזרחי
מונדיאל הקמעות הקמע משמש גם בחייהן של נשים

קבוצות הכדורגל ומעריציהן בכל העולם מאמצים מגוון להטוטים כדי להטות את כף המזל על המגרש, האם עתידו של שחקן כדורגל יוכרע על ידי קמע, מכשף או פיזור מלח ? איזו אמונה תבקיע את הגול הבא?.

יצחק מזרחי, חרדי לשעבר, חוקר מיתוסים ביהדות, יועץ אישי ועסקי מייסד המרכז לייעוץ על פי הקבלה המעשית ,עושה סדר במונדיאל הקמעות.

יצחק מזרחי "כמעט ואין קבוצות כדורגל בימינו שלא משתמשות בקמעות או סגולות להצלחה. נבחרת ברזיל למשל, בחרה כקמע משפחה שלמה שלה 6 אצבעות בכל כף יד, בנבחרת מאמינים כי משפחה זו תביא להם את הניצחון השישי במונדיאל. גם שחקנים רבים נוהגים לשחק עם קמעות אישיים או סגולות אישיות ואנו רואים את זה לא אחת לאחר הבקעת גול מנשקים טבעת או מרימים חולצה כדי להראות את תמונת הילד שהביא את המזל, רבות זוכרים את  לורן בלאן, שחקנה האגדי של נבחרת צרפת שהיה מנשק את הקרחת של פביאן בארטז לפני המשחקים במונדיאל 1998".

השאלה היא, מהם קמעות אמת והאם אלו המרהיבים בתרנגולים, טבעות ומכשפים במגרש מסוגלים לשנות תוצאות של משחק?

על פי האמונה היהודית, כל דבר שאינו קושר קשר ישיר בין הפרט הקמעי לבין האדם, אינו נחשב קמע, אלא סגולה. קמע צריכה להיכתב באופן אישי בלבד על פי שם המבקש. כמו מרשם פרטי של רופא.

על מנת להבין, רגע של הסטוריה: כדאי לדעת כי מסורת הקמעות והסגולות נולדה מעצם העובדה שהאדם מאז ומתמיד מחפש ותר אחר המזל וההצלחה. הנהירה הזו מובילה אנשים  לבקר אצל ידעונים או מכשפות במטרה לשנות את גורלם ולשפר אותו. סגולות או קמעות שימשו אף הם כאמצעים מיסטיים לשיפור המזל ומנהגי קמעות וסגולות נפוצים ביהדות ובכל הדתות, התרבויות והעמים. החל במצרים הקדמונים וכלה בציוויליזציות המודרניות. חוקרים, שחקרו את תולדות הקמעות אצל עמים שונים, קבעו שהשימוש בהם החל בזמן קדום מאוד, כבר בתקופת הברזל ובתקופה הניאוליטית  ובאמצעותם, אנשים מבקשים חיבור ארצי לאיכויות רוחניות.

השימוש בקמעות ובסגולות לובש צורה ואופי מגוונים. ניתן למנות שימוש בקמעות להצלחה בפרנסה, באהבה, בבריאות, למציאת בן או בת זוג, להחזרת אהבה אבודה, לחיי אושר וכן, גם להצלחה על מגרש הכדורגל.

מה זה בעצם קמע והאם זה באמת עובד?

השם "קמע" נזכר לראשונה בתלמוד הירושלמי והופיע במובן של קשר בין חפץ לגוף, כגון תפילין. לחפץ הזה מייחסים סגולה של מזל, הצלחה ורפואה, כוח כנגד כשפים, עין הרע קללה ועוד. הקמע פועל כשהוא קרוב לאדם, בכיסו על צווארו או בביתו. הקמע הוא אחד החפצים בעלי המשקל הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית. מאז ימי קדם שימש הקמע כתרופה לכל אדם. תרופה זו אף שמשה לצורכי תחושת הביטחון והמזל, ונהוגה הייתה בקרב האלים המצריים הקדומים. אלים אלו נשאו על צווארם באופן קבוע קמע, שנועד לצורכי הגנה ומזור.

הקמע השורשי המקורי, לפי תפיסת הקבלה המעשית, מתאפיין ביכולתו להעניק לנושאו תחושה של הגנה. דוגמא לכך היא שימושם התכוף של הלוחמים התורכים בקמע. לוחמים אלו בשדה הקרב לא ייפרדו מהקמע ולו לרגע אחד. דוגמא נוספת שאובה מדרכו של מתאבק הסומו, אשר יישא את הקמע בתוך קשר החיתול שעל מפשעתו וכך גם שחקן כדורגל.

בדומה לגברים, הקמע משמש גם בחייהן של נשים. נשים הרות במדינות ערב אינן נפרדות מהקמע ומשתמשות בו במהלך כל תקופת הריונן. במהלך ההיסטוריה הלכו הקמעות והשתכללו, לעיתים הפכו הקמעות לתכשיטים. ראייה לכך  היא החיפושית (חיפושית פרעה), שהינה הקמע המפורסמת ביותר בהיסטוריה. קמע החיפושית משמשת כסמל המוקדש לאל רע, אל השמש ולפי האמונה המצרית שימשה חיפושית הזבל סמל להיווצרות היקום והאלוהות, על- פי הקבלה היהודית שימשה אותה חיפושית כסמל לאין סוף.

מימי הביניים החלו ליצור קמעות בהשפעת הקבלה. קמעות אלה כללו שמות מלאכים או שמות של אלוהים. אפילו המיסטיקנים הנוצרים כתבו את הקמעות באותיות עבריות ושאבו את השראתם מהשפעתה של  הקבלה.

הקמעות מחולקים לרוב לשתי קטגוריות מרכזיות: קמע שמשמש כתכשיט, וקמע המבוסס על כתב הסגולות. קמעות, שהופיעו מאוחר יותר, נחשבו למעניקי כוח או פותרי בעיות לנושאים אותם.

קמעות כתובים כוללים לרוב פסוקים מהתורה, שמות של מלאכים ושמות האלוהים. כדי לכתוב קמע מדגישים המקובלים את ידיעת הצרוף הנכון של שמות הקדושים, ובמקביל ידיעת הצרוף של שמות האלוהים (שמות האלוהים והמלאכים מוצאים מתוך שם האדם, ושם אמו). ישנם קמעות המכילים נוסח של השבעה מתוך כתבי הקבלה וכתבים קדומים. מנהג זה נמשך עד לימינו. ביטוי לכך ניתן לראות בהתייחסות אל המיסטיקן או הקבליסט כמקשר בין העולם העל חושי לבין האדם מהישוב.

דרך התיקשור מקבל המיסטיקן או הקבליסט את האותיות או הסמלים, אשר עליו להכניס אל תוך הקמע.

כאמור, כל דבר שאינו קושר קשר ישיר בין הפרט הקמעי לבין האדם, אינו נחשב קמע, אלא להטוט חסר יסוד. קמע יכול להינתן באופן אישי בלבד כמו מרשם פרטי של רופא.

לצערנו, נושא הקמעות והסגולות השורשי והמקורי, התגלגל להנפקות המוניות מטעמים מסחריים.

לכן גם נראה על המגרש תרנגולים ומכשפים. כמו שנראה בהילולות מירון הטלת מלחים עם אש, הללו משבשים את הטעם הראשוני לעניין הקמע-על פי הקבלה המעשית המבוססת על התורה הראשונית, ניתן אמנם לכתוב קמע לקבוצת כדורגל שלמה להצלחה והקמע הזו תהיה במשרדו או ביתו של המאמן או במשרד הקבוצה היכן שמתכנסים השחקנים, החותם לקבוצה שלמה יתבסס על שם הקבוצה ללא שמות השחקנים (כי השחקנים מתחלפים במשחק) זאת על מנת לבסס את הקשר הבין החפץ לשם הספציפי. וכמובן שניתן להכין  קמעות אישיים לכל שחקן שייכתבו להצלחה רק על קלף כשר  על פי שם תאריך לידה ושם האמא של השחקן ועל השחקן לשאת איתו את הקמע לרוב בתוך הגרב של הרגל הבועטת לשם הצלחה במשחק או בתיקו.

תרנגולים אגב, מייצגים את הגבריות ,הזכרים נחשבים  לבעלי חיים חזקים ולכן גם נתפסים כמסוגלים לשמש סמל וסגולה להצלחה, יש בתרנגול גם מן הקורבן ולכן השילוב של: קורבן, זכר וחזק מהווים סגולה להצלחה על פי תרבויות מסוימות.

ובאשר לאוהדים ,כדאי להם לדעת, שלמרות רצונם הטוב, קמעות שיעשו עבור עצמם למען הקבוצה לא ישפיעו על הצלחת הקבוצה , כאמור המרשם אישי ואין לו השפעה על מישהו אחר. מאותו הטעם, חבל שיבזבזו כספים רבים על טרנדים ולהטוטים חולפים וחסרי השפעה על הגול במגרש.

הכותב הינו קבליסט, חרדי לשעבר, יועץ אישי, זוגי ועסקי , מייסד המרכז לייעוץ בשיטת הקבלה מעשית, חוקר מיתוסים ואמונות תפלות ביהדות.

תגובות

מומלצים