חודש הרמדאן 2014 התחיל

החודש החשוב ביותר בשנה המוסלמית הוא החודש התשיעי, חודש הרמדאן, והצום החל בחודש זה הוא מצווה המופיעה בקֻראן, לפי המסורת, בחודש זה הורד לראשונה הקוראן אל מוחמד.

28.06.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חודש הרמדאן 2014 התחיל

לרגל תחילת חודש רמדאן, ليلة القدر בעולם האסלאמי, מערכת פורטל הכרמל מברכת את האחים המוסלמים בדאלית אל כרמל ועוספיה ובמדינת ישראל בברכת "רמדאן כרים", צום קל, ו"כל עאם ואנתם בחיר".

חודש הרמדאן  رمضان, הוא החודש התשיעי בשנה המוסלמית. מקור שמו בשורש הערבי ر م ض, הקרוב למילה העברית "רמץ" - "חום לוהט".

נראה שחודש זה חל בשיא הקיץ בתקופה שקדמה לאסלאם, שבה היו מעברים את השנה. כיום יכול לחול החודש בכל עונות השנה, כשתאריך הרמדאן נע אחורה בכ-10 ימים בכל שנה, על פי הלוח הגרגוריאני השמשי.

בעיני המוסלמים זהו חודש של התבוננות פנימית, התקרבות לאל, צניעות ואיפוק, כפרה על עוונות ועשיית מעשי חסד ולא רק כך אלא גם להרגיש את הרעב והקושי שעובר על הרבה אנשים עניים או בעלי מצוקה שאין להם מה לאכול.

הייחוד העיקרי של חודש רמדאן באסלאם הוא הצום (איסור אכילה ושתייה) שמקיימים המוסלמים בכל יום של החודש מעלות השחר ועד השקיעה.

במהלך היום נאסר גם לעשן ולקיים יחסי מין. בצום הרמדאן חייב כל מוסלמי בוגר, גברים ונשים כאחד. פטורים מהצום חולים, נוסעים ונשים במצב של טומאה (בזמן הווסת), ואלה חייבים להשלים את ימי הצום שהחסירו במועד מאוחר יותר, או לתרום לצדקה במקרה שאינם יכולים לצום כלל. עיקרי הדינים של צום רמדאן מפורטים בקוראן עצמו, בסורת אל-בקרה. בסוף כל יום נאכלת ארוחה חגיגית שנקראת אפטאר.

במשך החודש כולו מקובל להקפיד הקפדה יתרה על הימנעות מחטאים כגון רכילות, הימורים וחטאים מוסריים אחרים. תחושת הרעב אמורה לקרב את המוסלמי אל העניים והסובלים. במהלך החודש נוהגים הסונים להאריך את תפילת הערב (שמונה או 20 רַקַעות נוספות בתפילת הערב, המכונות "תַראוְיח"), וחדית'ים רבים מתארים את חשיבות קריאת הקוראן במהלך החודש.

בעשרת הלילות האחרונים של רמדאן נוהגים המוסלמים להישאר במסגדים עד ה"אד'אן" עם עלות השחר, זאת במטרה להתקרב יותר לדת ולטהר את הנפש מהחטאים, ולקבל ברכה מאלוהים בזכות המאמץ וההתקהלות ההמונית הרוחנית במסגדים באותם לילות.

בסיום חודש הרמדאן חל חג ששמו "עיד אל-פיטר" ("חג הפסקת הצום"), אשר נחגג במשך שלושה ימים. במהלך החג נוהגים המוסלמים לערוך ארוחות חגיגיות, להתלבש היטב ולבקר אצל קרובי משפחה.

תגובות

מומלצים