חברי ועדת הכספים דורשים יישום מלא של מסקנות הוועדה למלחמה בעוני

דיון סוער בועדת הכספים ודרישה חד משמעית ליישום מלא של מסקנות הוועדה למלחמה בעוני, שר הרווחה מאיר כהן: "חלק מהמלצות הוועדה יתוקצבו ב- 2015", יו"ר הוועדה למלחמה בעוני אלי אלאלוף: "המדינה לא התמודדה במשך 67 שנותיה עם העוני".

01.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חברי ועדת הכספים דורשים יישום מלא של מסקנות הוועדה למלחמה בעוני

דיון סוער בוועדת הכספים: חברי ועדת הכספים דורשים יישום מקסימלי של מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני. שר הרווחה מאיר כהן: "חלק מהמלצות הוועדה יתוקצבו ב- 2015".

"על הממשלה ליישם את מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני" כך הצהיר היום (ב'), שר הרווחה, מאיר כהן, בדיון סוער במיוחד על מסקנות הוועדה, בוועדת הכספים.

כהן קרא לכל חברי ועדת הכספים ולכלל חברי הכנסת במשכן, "להעניק רוח גבית להמלצות הוועדה וכלל בקריאתו זו את שר האוצר ממפלגתו וראש הממשלה.

יו"ר ועדת הכספים סלומינסקי, הודיע שכבר בשבוע הבא, ועדת הכספים תקיים דיון המשך בהשתתפות שר הרווחה ויו"ר הוועדה למלחמה בעוני, אלי אלאלוף, שכאמור נכחו בדיון היום.

אלאלוף מצידו טען שהשיקולים בעבודת הוועדה בראשותו היו מקצועיים לחלוטין וכי "חרף חילוקי דעות, לא הופעלו לחצים על מי מחברי הוועדה. בפעם הראשונה בתולדות המדינה, מנסים להתמודד באמת עם העוני".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "קואליציה כאופוזיציה שמחים על קיום הוועדה ועל ההמלצות המקצועיות. ליישום המסקנות יידרש גם כסף חדש, מעבר לזה שמוקצה כיום לנושאים חברתיים ולסיוע לשכבות חלשות. ועדת הכספים תירתם ליישום מקסימלי של ההמלצות".

שר הרווחה, מאיר כהן (יש עתיד): "זו הפעם הראשונה שהוקמה ועדה כזו ושמנסים להתמודד עם העוני. הוועדה שמה בראש סדר היום הציבורי את נושא העוני ולא רק בחגי תשרי ופסח. על הממשלה לקחת אחריות בעניין וכעת  אנו בעבודת מטה מול האוצר איך להוציא אל הפועל את המסקנות. לא התערבו בשיקולי הוועדה. ברור שלא כל המסקנות יכולות להיות מיושמות בבת אחת, כי אין את כל הכסף הדרוש לכך, אך אני בהחלט אדרוש יישום של חלק גדול מהמסקנות כבר בתקציב 2015. זאת המשימה לא רק של הממשלה אלא של הכנסת כולה, לא משנה באיזה צד נמצאים".

עוד אמר כהן, כי "אין כיום יישוב אחד שאין בו עניים. כמחצית מהסכום עליו המליצה הוועדה לטיפול בעוני, נמצא בתוך המערכות הקיימות. בשנה האחרונה שר האוצר העביר לי 2.5 מיליארד ₪ נוספים: 1 מיליארד לניצולי השואה, 230 מיליון ש"ח לביטחון תזונתי, 110 מיליון ש"ח לנושמים לרווחה, 110 מיליון ש"ח לדיאליזה ו- 1 מיליארד ₪ תוספת למשרד הרווחה. מאז קום המדינה לא היה מקרה ששר האוצר העביר 2.5 מיליארד ₪ נטו לרווחה. מסקנות הוועדה מיושמות מיידית. בימים אלו מוקמים כיום 114 מרכזי יום לקשישים. הקשישים הללו יקבלו גם ארוחת בוקר וגם ארוחת צהריים. וזה יעלה ל- 200 יישובים".

יו"ר הוועדה למלחמה בעוני, אלי אלאלוף: "המדינה לא התמודדה במשך 67 שנותיה עם העוני. פעם ראשונה שיש דו"ח על העוני שהוא לא מגזרי ולא על עוני כלכלי בלבד. העוני הוא גם בתחום החינוך ונובע במידה רבה בגלל הפערים בחינוך. העוני גם בתעסוקה, בדיור ובבריאות. אין סיכוי להוציא ילד מהעוני ולהשאיר אותו באותה סביבה פריפריאלית. ההמלצות שלנו יקרות כי המצב חמור מאוד. היה שיתוף פעולה עם כל המשרדים הממשלתיים. לא היה כל לחץ פוליטי. יש דילמה רצינית בנושא הקצבאות. קצבאות עוד לא הוציאו מעוני, גם לא קצבת הכנסה. לא יתכן שכל התקציב בעוסק בחברה הוא לא יותר מ- 150 מיליארד ₪. צריך להקצות יותר. עלינו למצוא דרכים יצירתיות להתמודד עם חוסר המשאבים העצום ולהוציא אנשים ממעגל העוני. בעיה מרכזית שעסקנו בה, שמכל החלטה על תקצוב עניינים חברתיים רק חלק קטן מגיע בסופו של דבר לייעדו".

אלאלוף הבהיר, כי "אנו דורשים מהממשלה לקבוע שהעוני אתגר לאומי ולתכנן תכנית רב שנתית להתמודדות כל מינוי אחראי על העוני מתוך המערכת של כל משרד ומשרד על-מנת שהעוני לא יהיה כמו שיקום שכונות שהעבירו לפלגים חיצוניים למשרדים. אנחנו פועלים להקמת 110 מרכזים למיצוי זכויות נגישים למשפחות עוני עם תוספת כוח אדם של עובדים סוציאליים, כך שיהיו לא יותר מ- 50-60 תיקים לעובד סוציאלי. הבעיה המרכזית שנותנים קצבאות ב"שגר ושכח". בשווייץ קצבאות אך עם אפשרות לצאת לעבודה, לרכוש השכלה וכד'.
 
להגדיל את האחזקות בדיור הציבורי וגם ברכישה. ירדנו לכ- 900 יחידות דיור בשנה, למרות שבתחילה דרשנו 1500 בשנה. המלצה מרכזית בתעסוקה – מס הכנסה שלילי. לגבי מענק עבודה; דבר מרכזי לקחו אנשים לשוק העבודה ויציאה מעוני. יש גם פער בין חד-הוריים המלצנו להוסיף גל לגבר ולגם לאישה. תוך חודש השר יאשר לנו את התכנית. תוך חודשיים נביא החלטת מחליטים לממשלה. משרד רה"מ לקח על עצמו תוך 6 חודשים לתרגום הלכה למעשה את המסקנות. להיות מתוקצבים ב- 2015.".

רבקה לאופר, רכזת רווחה באגף תקציבים באוצר: "הטיפול בעוני חשוב גם לאנשים עצמם וגם למדינה. היינו (האוצר (א"ק)) חלק מהוועדה. ברור שלא היינו תמימי דעים. לגבי שאלת התקציב: מתקיימים דיונים והממשלה תצטרך לקבל החלטה על סדרי עדיפויות. כמובן שחוסר אחריות פיסקאלית לא תועיל לעניים ולכן הממשלה היא זו שתקבל החלטות על סדרי עדיפויות. מציעה להמתין, מתקיימים דיונים על מה כן הולכים.

תגובות

מומלצים