החלטה על אחסון גפ"ם באזור הכרמל מנסורה וג'למה

הכל הולך ונשלם החלטות שבסופו של דבר מכריעות את כל הסביבה בכרמל ג'למה ומנסורה, שהציבור לא מספיק מודע להן, החלטות חדשות וראשי הרשויות מעניין אותם כסף לתכנית מתאר ארצית לאתרי גפ"מ

09.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
החלטה על אחסון גפ"ם באזור הכרמל מנסורה וג'למה

החלטת המועצה הארצית להקים ברחבי הארץ מיכלי אחסון לקליטת 60,000 טון גפ"ם (לעומת 14,000 שיש היום ברחבי הארץ).

חנה קופרמן יו"ר ורכזת הפורום הישראלי לשמירה על החופים: "התכנית היא  לאחסן 1/3 -20,000 טון באזור הצפון והשאר באזור מרכז, ירושלים ודרום.

מצ"ב פרוטוקול מועצה ארצית מיום 10/6- הן בנושא הגפ"ם והן בנושא תמ"א 37/ח מצ"ב, לגבי הגפ"ם שימו לב, יש שתי חלופות בכרמל: אדמות ג'למה ואזור דמון.

הגפ"ם- גז פחמימני מעובה שאם חלילה ניצת- עלול להבעיר במהירות להבת אש כמו פצצת מימן.

שימו לב לפרוטוקל תמ"א 37/ח-  ההחלטה לאשר "טיפול מקסימלי בים" דהיינו חלופה 7 בשטח  כ-250 דונם.

לגבי הקונדנסייט: המועצה מבהירה כי הקונדנסייט הינו חלק בלתי נפרד ממערכת הקבלה והטיפול בגז, מתגליות, עד וכולל תחנת הטיפול, המשפט הנ"ל מסגיר את המשמעות של ההחלטה: להקים מכלי אחסון ענקיים לקונדנסייט,
דבר שיגרור גם מפעלי טיפול לחומר זה. כלומר: קריה פטרטכימית מזהמת כמו במפרץ חיפה.

תכנית מתאר ארצית לאתרי גפ"מ

המועצה הארצית לתכנון ולבניה בראשות ד"ר שוקי אמרני, יו"ר המועצה הארצית ומנכ"ל משרד הפנים החליטה להעביר להערות הוועדות המחוזיות תכנית מתאר ארצית לאתרי גפ"מ (גז פחמימני מעובה) בפריסה ארצית (תמ"א 32/ 1). בנוסף, החליטה להעביר להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור תכנית מתאר ארצית מפורטת לאתר גפ"מ יבור (תמ"א 32/ 1/ א).

רקע:

הגפ"מ (גז פחממני מעובה, המכונה גז בישול) משמש במרבית משקי הבית בישראל, במגזר העסקי, במוסדות ציבור (כולל שירותים חיוניים כגון: בתי חולים ובתי אבות), בתעשיה ובחקלאות. למשק הישראלי שלושה מקורות גפ"מ בלבד: יצור מקומי בבתי הזיקוק חיפה ואשדוד וייבוא בנמל קצא"א. השבתה של אחד ממקורות הייצור או עצירה בייבוא תגרום למחסור בשוק.

מספר ימי המלאי של הגפ"מ במשק נשחק בצורה משמעותית בשני העשורים האחרונים, הן כתוצאה מגידול מתמשך בצריכה, שלא לווה בגידול במלאי והן כתוצאה מכך שחלק מאתרי האחסון נסגרו (פי גלילות וג'למה) או שפעילותם צומצמה והוגבלה.

מטרת התכנית הינה לייעד אתרים לאחסון גפ"מ בהיקפים שנקבעו על ידי מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. התכנית תאפשר הגדלה של מלאי הגפ"מ מכ-14,000 טון הקיים כיום – מלאי המספיק לצריכה של ימים בודדים בעונת החורף, עד למלאי של כ-60,000 טון (כמות המהווה את צריכת הגפ"מ במשק במהלך חודש אחד בחורף). המלאי נועד להתחלק בהתאם לצריכה: כ- 1/3 מהמלאי באזור חיפה והצפון (20,000 טון) וכ- 2/3 מהמלאי באזור המרכז, ירושלים והדרום (40,000 טון).

התכנית כוללת שישה אתרי אחסון חדשים:

אתר יבור הסמוך למאגר דמון בצפון, אתר קרקעות הצפון בסמוך לבז"ן, אתר מרכז הדלק ו/או פז"א באשדוד, אתר קצא"א באשקלון, אתר משולש תשתיות נשר ואתר האשל בדרום, כאשר האחרון חלופי לאתר משולש תשתיות ויקודם רק לאחר שהמועצה הארצית השתכנעה כי לא ניתן לקדם את האתר במשולש התשתיות

בנוסף, התכנית שומרת את האפשרות לקידום תכנון מפורט באתרים המאושרים בג'למה ובשפד"ן.

התכנית צפויה לצמצם באופן ניכר את הובלת הגפ"מ בדרכים ע"י כך שמלאי הגפ"מ מתפרס במספר אתרים (מדיניות של ביזור מבוקר). כמו כן, התכנית המפורטת תבחן את דרכי שינוע הגפ"מ אל האתר וממנו, במגמה להקטין ככל הניתן, את נסועת הגפ"מ באזורים מיושבים.

יודגש כי סביב כל אתר נשמר מרחק הפרדה של 400 מ' משימושים קולטי קהל. מרחק זה נקבע ע"י אגף לחומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה, מנהל לענייני בטיחות הגז במשרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים ופיקוד העורף וזאת לאחר שנבחנו מספר תרחישים של כשל באתר.

התכניות לאתרים ילוו בתסקיר השפעה על הסביבה שיערך עפ"י הנחיות המשרד להגנת הסביבה ויכלול סקר הערכת סיכונים מפעילות המתקן ומפעילות מצרפית של מתקנים ותשתיות סמוכות לרבות חומרים מסוכנים הנמצאים במרחב הסובב. יצויין כי, בהמשך לתסקירי ההשפעה שנערכו לאתרים יבור ופסדים, נמצא כי לאתר אין השפעות סביבתיות מעבר לקו הכחול למעט נושא הנצפות ועל כן ינקטו האמצעים האדריכליים והנופיים לצמצום המופע החזותי.

תהליך התכנון כלל בחינת חלופות רבות והצגה של עקרונות התכנון והאתרים, הן בפני הרשויות המקומיות הרלוונטיות והן בפני הציבור ומפגשים פתוחים לציבור.

יו"ר המועצה הארצית, ד"ר שוקי אמרני, הדגיש בדיון שהתכנית מקטינה באופן משמעותי את מספר מיכליות הגפ"מ הנוסעות ברחבי הארץ וכתוצאה מכך משפרת מאוד את הבטיחות לציבור

בנוסף, התכנית שמגדילה את כמות אתרי האחסון מעניקה למדינה גמישות בתהליכי קבלת החלטות במצבים השונים.

תגובות

1. פנטזיה לפני 10 שנים
זכות קדימה

מומלצים