פינוי חומרים מסוכנים מצפון המדינה ופינוי אוכלוסיות

ביום 9.7.14 נשלחה פנייה מטעם ארגונים, תושבים ומדענים בעניין פינוי חומרים מסוכנים ואוכלוסיות בסיכון בחיפה ובצפון, במיוחד לנוכח המתרחש בחזית הדרומית .

11.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פינוי חומרים מסוכנים מצפון המדינה ופינוי אוכלוסיות

הפנייה שוגרה אל ראש הממשלה, שר הביטחון, השר להגנת הסביבה, ועדת חוץ ובטחון, ראש עירית חיפה, מבקר המדינה, אלוף פיקוד העורף וראש המועצה התעשייתית למפרץ חיפה, האלוף במיל' יוסף מישלב.

הפונים, הביעו חשש מפני פתיחת חזית בצפון, ונאמר בה כי גם אם השכנים הקרובים לא יפתחו בעימות, הרי יש לחשוש מפעילות עויינת של האיראנים, אל-קעידה ואחרים, העלולים לראות בפעילות בדרום חלון הזדמנויות לביצוע מהלכי תקיפה בצפון.

לדברי הפונים, הואיל ואין כל אפשרות לרדד במהירות את הכמויות האדירות של חומרים מסוכנים, במקרה של פתיחת חזית, יש לפנות במהירות אוכלוסיות המתגוררות באיזורי הסיכון.

עד כאן, בפנייה אל מקבלי ההחלטות.
בשיחה עם הפונים נמסר כי קיים באיזור משבר אמון חמור לגבי יכולתם של מקבלי החלטות להגן על חייהם של תושבי האיזור, לנוכח ההחלטה להכניס עוד 20,000 טון גפ"מ (בנוסף לכמויות הקיימות), החלטות ממשל שיביאו להקמת מפעלים פטרוכימיים חדשים (והגדלת המאגרים הקיימים), כמו גם המשך פעילותו של מכל האמוניה, המסוכן ביותר מסוגו בעולם, הפועל ללא רישיון מאז הקמתו.

השנה למשל, התקבלה החלטת ממשלה להקים בדרום מפעל לייצור אמוניה (במקום לייבא). השאלה המרכזית לא נשאלה והיא, מהם שימושי האמוניה. ובכן, אחוזים בודדים משמשים את צורכי המדינה (ולא צריך להקים לשם כך מפעל). כל השאר, משמשים לייצור דשן לייצוא. תופסים!? כלומר מטעמים מסחריים שלא נשקלו בהיבט הציבורי הרחב, יזמים פרטיים מקימים בישראל תעשיות לחומרים מסוכנים כאילו היינו מדינת עולם שלישי, ובכך מסכנים איזורים נרחבים, מכניסים את המדינה לאיומים קיומיים ומחייבים את הציבור (צה"ל) בהוצאות ההגנה.

הפונים טוענים כי קיבלו קריאות מצד תושבים והורים, החוששים להמשיך ולהתגורר בחיפה, גם ב"עתות שלום" רוויות אוויר מזוהם ומסרטן וסיכוני פתע קשים, שלא לדבר על עתות מלחמה.

הפונים דרשו להיפגש עם ראש הממשלה ולקבל ממנו הבהרות לגבי הסיכונים בחיפה ובצפון.


נוסח מכתב הפנייה שנשלח

"לכבוד
• ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו
• שר הביטחון, רב אלוף במיל' משה יעלון
• השר להגנת הסביבה, מר עמיר פרץ 
• ועדת חוץ ובטחון
• ראש עירית חיפה, מר יונה יהב
• מבקר המדינה, מר יוסף שפירא
• אלוף פיקוד העורף
• ראש המועצה התעשייתית למפרץ חיפה, האלוף במיל' יוסף מישלב

פינוי חומרים מסוכנים מצפון המדינה
במיוחד לנוכח המתרחש בחזית הדרומית

שלום רב,

במפרץ חיפה, למרות החלטות ממשלה, דוחות ועדות בדיקה ודוחות מבקר המדינה, מרוכזות כמויות אדירות של חומרים מסוכנים, לרבות מכל האמוניה המסוכן ביותר בעולם (הפועל ללא רישיון), גפ"ם באחסון עילי בכמויות עתק, ומתקנים מסוכנים נוספים המהווים סכנה קיומית למדינת ישראל.

העבר מוכיח שאין לסמוך על מצבי רגיעה בצפון ולא מדובר רק במתח עם שכנינו הקרובים. האיראנים ואל-קעידה למשל, עלולים לראות בעיסוק שלנו בדרום חלון הזדמנויות לביצוע מהלכי תקיפה.

אנו דורשים להפחית מייד את הכמויות של החומרים המסוכנים במפרץ חיפה, ולצמצם דראסטית את החומרים העלולים להשפיע זה על זה בשיטת הדומינו.

הואיל ודילול אמוניה לבדה נמשך לא פחות מחודשיים, יש לתכנן פינוי דחוף של אוכלוסיה אם תפרוץ מלחמה, העלולה להסתיים בעשרות אלפי הרוגים. 

לפני הכל, אנו, תושבי האיזור, דורשים פגישה דחופה איתכם על מנת לשמוע מכם מה אתם עושים על מנת להתמודד עם הסיכונים הקיימים?


בתודה, בברכה ובדאגה,
ארגונים, תושבים, הורים, מדענים".

פורום "עזרא" - מהנדסים ומדענים למניעת אסונות, מגמה ירוקה,
עמותת הפורום הישראלי לשמירה על החופים
 וקבוצת  תושבים המונה מעל אלף איש  (אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות)

תגובות

1. הפראייר לפני 10 שנים
צריך לעזוב את חיפה

מומלצים