המבקרת התריעה ושום דבר לא השתנה בעניין הובלת בשר

המבקרת מציינת בדוח הביקורת 2012:"המועצה לא קידמה את הסדרת הובלת בשר ראוי למאכל אדם באמצעות הובלה מבית מטבחיים ו/או משחטת צאן מאושר/ת, בין בעצמה כמפקח על ובין בשיתוף בין משווקי הבשר בתחומה, אטליזים, מעדניות בשר ודגים ובפיקוח על ביצוע השירות.

12.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המבקרת התריעה ושום דבר לא השתנה בעניין הובלת בשר

ככל שמעיינים בדוח הביקורת שמסרה מבקרת מועצת דלית אל כרמל עו"ד סועאד חסון למועצת דלית אל כרמל, לומדים יותר על הסתכלותה והבנתה לגבי חומרת הדברים שמתרחשים בתחום שיפוט המועצות בכרמל, אבל לצערנו היא רשמה ומעבר לזה מקבלי ההחלטות לא עשו כלום בנדון, למען שמירה על חיי האזרחים.

בתאריך 8-6-2014 פרסמנו חשיפה ראשונה תחת הכותרת לא מתארים לעצמכם מה מאכילים אתכם

לעיון תוכלו להקליק על הקישור הנ"ל

https://www.karmel.co.il/index.php?option=com_content&task=view&id=30550

לדוח שהעבירה עו"ד סועאד חסון מבקרת מועצת דאלית אל כרמל לראש המועצה דאז כרמל נסר אלדין בתאריך 28 במרץ 2013

לכבוד מר כרמל נסראלדין ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל

הנדון : דו"ח מבקרת המועצה לשנת 2012, בטיחות מפני בעלי חיים ומניעת מחלות ביקורת זו מסוג מעקב אחר תיקון ממצאי ביקורת משנים קודמות.

1. המועצה לא קידמה את הסדרת הובלת בשר ראוי למאכלי אדם באמצעות הובלה מבית-מטבחיים ו/או משחטת צאן מאושר/ת, בין בעצמה כמפקח-על ובין בשיתוף בין משווקי הבשר בתחומה (אטליזים, מעדניות בשר ודגים) ובפיקוח על ביצוע השירות.

במקביל, לא נקבעה תוכנית פעולה להגברת הפיקוח והאכיפה נגד שיווק בשר מופק משחיטה שחורה שאינה מבוקרת בתחום המועצה

הבירור מול וטרינר המועצה העלה כי קיימת שחיטה שחורה.  ישנם מספר עסקים של מעדניות בשר ואטליזים אשר מובילים בשר משחיטה מבוקרת בקירור, לעומת זאת קיימים מספר עסקים אחרים שאינם מובילים בשר משחיטה מבוקרת בקירור.

בשרנוסף על כך, חלק מהאטליזים מכינים אריזות בשר ללא רישוי עסק מתאים

לדברי וטרינר המועצה, הוא מקיים בדיקות בתדירות של פעם עד פעמיים בחודש למסעדות, מזנונים וקיוסקים שהוא בוחר באופן רנדומאלי

הביקורת ממליצה לקיים פיקוח שיטתי על הבשר המשווק בתחום המועצה ולפעול למיגור השחיטה השחורה

הביקורת ממליצה לקדם טיפול מערכתי לענין הפיקוח על הבשר המשווק בתחומה, הובלתו ואחסונו, ולקדם חקיקת חוק עזר בנושא פיקוח על מכירות בשר ומוצרי בשר ומערך אכיפה עירוני

2. המועצה לא ביצעה הדברה במועדים שנקבעו על-פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה.

2.1  הדברת מזיקים – מכרסמים וחרקים במערכת הביוב, בשטחים נגועים בהם קיימים, גרוטאות ומקומות איסוף אשפה, במקומות הדגירה, עצי אורן ובמוסדות ציבור;

2.2 הדברת מאגרי מים – ניקוי וחיטוי בריכת המים. 

2.3 הדברת עשביה במקומות ציבוריים  הן קדם נביטה והן קוטלי עשביה, במועדים  שנקבעו על-פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה

הביקורת תעיר כי אי-ביצוע הדברה במועד מחטיא את תכלית ההדברה והיא נהיית פחות יעילה ואפקטיבית! הביקורת תעיר כי המועצה מחויבת למנוע מפגעים תברואתיים בתחומה.

ביופיתהביקורת ממליצה לבצע הדברה, על סוגיה השונים, באמצעות גורם מורשה במועדים ובמקומות המתחייבים על-פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה.

3. בדיקת הביקורת והדיווחים למוקד העירוני, העלו כי קיימים כלבים וחתולים בתחום המועצה לרבות כלבים מסוכנים, ללא רישוי ומעקב וטרינרי כדין, דבר המהווה מטרד סביבתי ואף בטיחותי.  יחד עם זאת, לא קיים פיקוח וטרינרי באמצעות פקח מוכשר לכך.

3.1 וטרינר המועצה לא הפעיל את סמכויותיו לאכיפת החוקים למניעת כלבת ומחלות;  פיקוח על הכלבים המסוכנים;  פיקוח על בשר;  וזאת למרות שהוסמך לכך במהלך שנת 2011.

3.2 הבירור העלה כי נגבית אגרה, בשיעור 120 ₪, שלא בהתאמה לאגרות המעודכנות על-ידי משרד החקלאות.

3.3 יחד עם זאת,  הבירור העלה כי לא הועמדו כלים ואמצעים לוטרינר העירוני למילוי תפקידו.

דוגמת: פקח וטרינרי, שירותי לוכד כלבים זמינים, התקשרות מסגרת עם תחנת הסגר אזורית לכלבים, תוכנת עיבוד נתונים וניהול משרדי מעודכנת וברת-שימוש, כלוב ללכידת בעלי חיים, פנקסי קבלות, פנקסים לרישום עבירות ברירת קנס, מלאי חיסונים ושבבים נאות ומספיק.

3.4 ראוי לציין כי במהלך המחצית הראשונה לשנת 2013,  הנהלת המועצה בראשותו של ראש המועצה קיימה דיונים בנושא תקציב לשירות וטרינרי לשנת 2013 וניצול התקציב לשנת 2013 לעומת שנת 2012.   הנהלת המועצה קיבלה החלטות לשיפור תקציב השירות הוטרינרי והעמדת כלים זמינים לרשותו.

יחד עם זאת, חשוב שוטרינר המועצה יערך מראש וישלח דרישה להנפקת הזמנה.

ואולם, על-פי דיווח  הוטרינר העירוני על תיקון ממצאי ביקורת במהלך שנת 2013– לא חל שיפור של ממש בהעמדת כלים ואמצעים לרשותו. דוגמת: שירות לוכד כלבים זמין; הסכם מסגרת עם תחנת הסגר.

הביקורת ממליצה בפני המועצה להכין תוכנית-אב בתחום השירות הוטרינרי.

הביקורת ממליצה בפני וטרינר המועצה לאכוף את החוקים המתחייבים למניעת מחלות ופיקוח על בעלי חיים טעוני רישוי בתחום המועצה.

הביקורת ממליצה להעסיק פקח עירוני מוכשר בתחום הוטרינרי.  במקביל, למנות תובע עירוני לשם קיום אכיפה משפטית.

בד בבד, הביקורת ממליצה להעמיד לרשות הרופא הוטרינר כלים זמינים ומתאימים למילוי תפקידו, לרבות הקצאת תקציב מתאים, כולל השתתפות בקול קורא לטיפול בחתולי רחובות (שיטת מטצ'ינג).

 נוסף על כך, הביקורת ממליצה לקדם פעילות הסברה בקרב האוכלוסייה המקומית להעלאת המודעות בתחום זה

זאת ועוד, הביקורת ממליצה לעודד יוזמות להקמת ולהפעלת תחנת הסגר/ כלביה; תחנת טיפול בכלבים ובחתולי רחובות; בית מטבחיים; משחטת צאן; וזאת בין בתחומה ובין בשיתוף פעולה אזורי.

תושבים יקרים, חשוב לשים לב לפני שאתם אוכלים, לשאול מהיכן הגיע הבשר ובאיזה צורה, כי מבדיקת משרד החקלאות עולה שיש מפגע קשה ביותר בעניין הבשר המועבר למאכל בני אדם בדליה ועוספיה, ראו הוזהרתם.

תגובות

מומלצים