עובדי הוראה יועסקו באופן ישיר על ידי משרד החינוך ולא על ידי גורם מתווך

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק העסקת עובדי הוראה, לחייב את העסקתם של עובדי הוראה העומדים בהוראות חוק הפיקוח על בתי ספר, השתכ"ט-1969, באופן ישיר על ידי משרד החינוך או הרשויות המקומיות.

13.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עובדי הוראה יועסקו באופן ישיר על ידי משרד החינוך ולא על ידי גורם מתווך

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק העסקת עובדי הוראה, התשע"ג-2013 של ח"כ שמעון אוחיון וקבוצת חברי הכנסת. להצעה זו הוצמדה הצעה דומה של ח"כ דב חנין וקבוצת חברי כנסת.

מוצע לחייב את העסקתם של עובדי הוראה העומדים בהוראות חוק הפיקוח על בתי ספר, השתכ"ט-1969, באופן ישיר על ידי משרד החינוך או הרשויות המקומיות, לפי העניין, למעט מכסה של עד 1,000 עובדים ששר החינוך רשאי לקבוע בתקנות בהתייעצות עם ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, שיועסקו באמצעות גורם מתווך.

עוד מוצע להקים גוף שיפקח על תנאי העסקתם של עובדי הוראה כאמור וכי המנהל הכללי של משרד החינוך בשיתוף עם הרשויות המקומיות יפעלו למניעת העסקת עובד בניגוד להוראות החוק.

לגבי עובד הוראה שהועסק על ידי גוף מתווך לפני תחילתו של החוק, מוצע שהוא ייקלט כעובד משרד החינוך או כעובד ברשות המקומית לפי העניין, לכל המאוחר עד שנה מיום כניסתו של החוק לתוקף. (חינוך)

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מעמדם המקצועי של עובדי הוראה והמוטיבציה שלהם, למתן חינוך ערכי וחברתי לתלמידיהם ולקידום הישגיהם הלימודיים, הם תנאי חיוני להצלחת מערכת החינוך. מעמדו של עובד הוראה מהווה מרכיב חשוב בבחירת מקצוע זה ובהתמדה בעבודה.

למרות חשיבות התפקיד והאחריות הרבה המוטלת על עובדי ההוראה, אין הלימה בין הדרישות הגבוהות של ההורים, מערכת החינוך ומדינת ישראל מעובד ההוראה ובין הזכויות הסוציאליות ומעמדו התעסוקתי.

במחקרים רבים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת וכן בדוחות רבים של משרד החינוך עולה תמונה קשה של אלפי עובדי הוראה אשר מעמדם התעסוקתי איננו ברור, ולמעשה הם מועסקים באמצעות גופים מתווכים, ללא כל תנאים סוציאליים וביטחון תעסוקתי.

על כן מוצע להפסיק את העסקת עובדי ההוראה באמצעות גופים מתווכים ולעגן את העסקתו של עובד ההוראה על ידי משרד החינוך או הרשויות המקומיות לפי העניין, וכן יצירת מנגנוני פיקוח אשר מטרתם שימור מעמדם של עובדי הוראה ומניעת שחיקה של מעמד זה."

ח"כ אוחיון: אני מדבר בשמם של 18,000 מורים שזועקים לשינוי. הם מועסקים כעובדי קבלן, נחותים מעמיתיהם וללא ביטחון תעסוקתי. מצבם של אותם אלפי עובדי הוראה מערכת החינוך אינו מאפשר להם לעשות את עבודתם בצורה הטובה ביותר והנפגעים הישירים הם ילדנו.

ח"כ חנין: התופעה הפסולה של מורי קבלן הולכת ומתפשטת בחברה שלנו והגיע הזמן לשים לכך קץ. זו תופעה רעה גם למורים וגם לתלמידים. צריך את התופעה הזו לבער.

בהצעה של ח"כ אוחיון תמכו 22 ח"כים ללא מתנגדים. בהצעה של ח"כ חנין תמכו 20 ח"כים ואחד התנגד. ההצעות יעברו לוועדת העבודה והרווחה.

תגובות

מומלצים