תושבי חיפה והצפון חשופים לסיכונים קשים

מיכל האמוניה של חיפה כימיקלים מכיל 12 אלף טון אמוניה, גז רעיל וקטלני. פגיעת טיל במיכל, או במכלית האמוניה, יגרמו למותם של 17 אלף איש ולפציעתם של עשרות אלפים, מכאן שאין מנוס מהפחתת כמות האמוניה.

14.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תושבי חיפה והצפון חשופים לסיכונים קשים

בעקבות האיום לנפילת טילים גם על אזור מפרץ חיפה דורשת "צלול" מהשר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, להורות לחברת חיפה כימיקלים, המתפעלת את מיכל האמוניה שבמפרץ חיפה, לרדד את כמות האמוניה שבמיכל ולאסור על כניסת מכלית האמוניה, פרינס הנדריק, למפרץ חיפה.

עוד דורשת צלול מהמשרד להגנת הסביבה לתרגל את האוכלוסייה להתנהגות נאותה למקרה של אסון אמוניה במפרץ.

לטענת "צלול", אוכלוסיית צפון הארץ אינה יודעת מה עליה לעשות במקרה אסון חומ"ס, עובדה שעלולה לחשוף אותה  לסכנות קשות.

מיכל האמוניה של חיפה כימיקלים מכיל 12 אלף טון אמוניה, גז רעיל וקטלני. פגיעת טיל במיכל, או במכלית האמוניה, יגרמו למותם של 17 אלף איש ולפציעתם של עשרות אלפים, מכאן שאין מנוס מהפחתת כמות האמוניה שבמיכל עד לתום איום נפילת הטילים.

במכתב לפרץ טוענת "צלול", כי העימות המחודש עם חמאס מדגיש עוד יותר את הצורך לסגור את מיכל האמוניה המסוכן וכי העיכוב בלוחות הזמנים להקמת המפעל, חושפים את תושבי חיפה והצפון לסיכונים קשים.

החלטה להקים מפעל ליצור אמוניה בדרום הארץ התקבלה במרץ 2012, על ידי השר להגנת הסביבה הקודם, ח"כ גלעד ארדן, ועל-ידי שר התמ"ת לשעבר, שלום שמחון. בעקבות ההחלטה פרסמו המשרדים הזמנה להציע הצעות להקמת המפעל. להזמנה הוגשו 10 הצעות.  בתגובה הודיע המשרד להגנת הסביבה, כי יסגור את המיכל עד לסוף 2015, מועד הקמת המפעל (אחר כך המועד נדחה ל-2017 בטענה לשגיאת קולמוס). משרד התמ"ת הודיע, שעד לסוף 2012 יכריז על החברה שתקים את המפעל, ואף יביא לאישור החלטת ממשלה בנושא זה.

בספטמבר 2013, באיחור של כמעט שנה, החליטה הממשלה לקדם את הקמת המפעל "במהירות האפשרית ובכפוף לכל דין", ואף הכריזה, כי הקמת המפעל היא "פרויקט בעל חשיבות ודחיפות לאומית" שיש לקדמו ולתעדפו. באוקטובר 2013 הטילה הממשלה על המשרד להגנת הסביבה לערוך תהליכי מיון ליזמים -P.Q עד לסוף מרץ 2014, לפרסם מכרז קרקע ביוני 2014 ולבחור ביזם עד לסוף 2014.

למרבה הצער, החלו משרדי הממשלה בהליך של דחיות וגרירת רגליים, כך שהתאריך הראשון (לבחירת היזמים) נדחה לסוף מאי 2014, מבלי שנקבע מועד חדש לפרסום המכרז. משמעות הדבר היא דחיית הקמת המפעל למועד בלתי ידוע, שתגרום לדחיית סגירת המיכל במועד שנקבע.

בהנחה שתהליך הקמת המפעל אורך כ-24 חודשים, כל דחייה באחד השלבים דוחה את סגירת המיכל. אם היזם לא יבחר עד לסוף 2014, כמתוכנן, אין סיכוי להשלמת הקמת המפעל עד לתאריך שנקבע בהחלטת הממשלה.

תגובות

מומלצים