"מצב מיוחד בעורף" הוארך ב 24 שעות בלבד

14.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"מצב מיוחד בעורף" הוארך ב 24 שעות בלבד

בהמשך להחלטת ועדת החוץ והביטחון משבוע שעבר שלא לאשר את תוקפו של "מצב מיוחד בעורף" ללא מגבלת זמן, כפי שביקשה הממשלה, התכנסה היום (שני) הוועדה פעם נוספת בכדי לבחון האם הממשלה עמדה בדרישות הוועדה בטרם יפוג תוקפו של הצו המיוחד מחר.

כזכור בשבוע שעבר אישרה הוועדה את דרישתו של יו"ר הוועדה ח"כ זאב אלקין (הליכוד ביתנו) כי תוקפו של הצו יהיה מוגבל עד מחר בלבד וזאת כדי להבטיח כי משרד האוצר יקדם את ההכרזה על הישובים המצויים בטווח ה40 ק"מ מהרצועה כיישובי ספר ובאופן כזה ניתן יהיה להקל עליהם משמעותית לקבל פיצויים במקרה הצורך.

"לצערנו" אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלקין "למדנו בשבוע שעבר כי אין הערכות מצד האוצר בנושא פיצוי האזרחים על הפגיעה הכלכלית כתוצאה מהמצב הביטחוני, לא עבור השכירים, שלא יכולים ללכת לעבודה בזמן שהילדים נשארים בבית וגם עבור בעלי העסקים, בעיקר בעלי העסקים הקטנים. יש כאן מצב אבסורדי כאשר אותם אזרחים סובלים מהמצב הביטחוני אבל גם מחוסר ודאות כלכלית". המשוואה פוגעת בחוסן הלאומי שלנו.

עוד אמר יו"ר הוועדה כי "למיטב ידיעתי, עד לרגע זה לא התחיל מו״מ בין המדינה להסתדרות והמעסיקים בנושא ומכאן שנכון לעכשיו אין לאותם אזרחים מענה והם מצויים בערפל מוחלט".

עוד הוסיף ח"כ אלקין כי "במצב הנוכחי אפילו העיר שדרות לא מוגדרת כישוב ספר. בכל הנוגע לנזקים הכלכליים כתוצאה מהמצב הביטחוני, דין שדרות הוא כדין ת״א, זה פשוט מצב אבסורדי. לא יכול להיות שהעיר שדרות לא מוגדרת באופן קבוע כישוב ספר בזמן שקריית שמונה כן מוגדרת כך.

עבר כבר למעלה משבוע מאז תחילת המבצע ואתם עוד לא מקבלים החלטה. לא ייתכן שהמדינה תבקש לקבל לידיה סמכויות כדי לנהל את חיי האזרחים מבלי לפתור את בעיות האזרחים שנוצרו בעקבות כך. החוסן הלאומי נובע בין השאר מהחוסן הכלכלי של האזרחים".

דדי שימחי, רמ״ט פיקוד העורף ציין כי "עד היום נפלו כ 800 רקטות, חלקם הקטן היו אפקטיביות. 85 אחוז מהנפילות היו באזור של עד 40 ק״מ מהרצועה". באשר להנחיות לאזרחים, אמר רמ״ט הפיקוד כי "אנחנו קובעים

את המדיניות על פי שקלול הפרמטרים. אם יש ראש רשות שמבקש להחמיר עם ההנחיות הוא רשאי, מנגד הוא לא רשאי להקל בהנחיות".

ח"כ יריב לוין (הליכוד ביתנו) אמר כי "החלטת האוצר שלא להקצות 25 מיליון שקל לטובת רכישת מיגוניות עבור בתים שנבנו בבנייה קלה ובלתי ממוגנים היא החלטה לא הגיונית.

לא מדובר בסכום שהוא בשמיים ביחס למענה שזה יספק לתושבים".
משה אשר ראש רשות המיסים באוצר עדכן כי "בימים אלו מקיים משרד האוצר והשר בראשו דיונים לגבי פתרון לבעיות האזרחים וההחלטה בעניין צפויה להתקבל בימים הקרובים".

כמו כן עלה בדיון שיש לקבוע תקנות שיאפשרו החזר שכר בין השאר להורים שלא יכלו לצאת לעבודה. בעניין זה אמר יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקון טען כי "כל התמהמהות בנושא פוגעת בחוסנו של העורף, זה פשוט מיותר.

חייבים לתת לאוכלוסייה את האפשרות להתנהל בוודאות. אפשר לשבת ולסגור את התקנות האלה תוך 48 שעות. כל יום שעובר הלחץ גדל".

חיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין אמר כי "רגע לפני הפסקת האש ורגע לפני שהמערכות מסיימות את הלחימה בדרום ומותירות את הרשויות המקומיות לבדן בחזית, צריך להקצות חבילה תקציבית שתאפשר לרשויות לעמוד על הרגליים. החבילה התקציבית צריכה לתת מענה לעסקים שנפגעו בטווח הקצר ומענה בטווח הארוך למיגון אלפי יחידות דיור שזקוקות לכך בדחיפות. עד להפסקת האש יכול וצריך כל ראש רשות לקחת אחריות על תושביו ולהחליט על דעת עצמו האם הוא מקיים את הקייטנות ואירועי הקיץ בטווח ה 7-40 אם לאו. ראו דוגמה החלטת ראש עיריית באר שבע להימנע מפתיחת לימודים במבצע עמוד ענן כשיום למחרת נפלה רקטה על בית ספר בעיר"

בסיום הדיון ערכו חברי הוועדה הצבעה ואישרו את הצעתו של יו"ר הוועדה כי תוקפו של "המצב מיוחד בעורף" יוארך ב 24 שעות בלבד, אז תתכנס הוועדה פעם נוספת בהשתתפות שר האוצר כדי לבחון האם דרישות הוועדה נענו.

תגובות

מומלצים