הפיתוח הישראלי שיגן עליכם מפני שבץ מוחי

הרפואה הצליחה למצוא פתרונות רבים לתיקון לבבות חולים, אבל לעיתים כשמתקנים משהו, משהו אחר עלול להתקלקל...פיתוח ישראלי חדש בא לפתור גם את הבעיה הזו

14.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הפיתוח הישראלי שיגן עליכם מפני שבץ מוחי

תכירו: הפיתוח הישראלי שיגן עליכם מפני שבץ מוחי בזמן החלפת מסתם בצנתור

לראשונה בארץ, בוצעה לאחרונה ברמב"ם פעולה להחלפת מסתם אאורטלי בצנתור, עם שימוש בהתקן מיוחד שמגן על המוח מפני שבץ מוחי. למאות הישראלים שעוברים את ההליך מידי שנה, זו בהחלט בשורה מרגיעה...

כ-600 פעולות להחלפת המסתם האאורטלי בצנתור, מבוצעות מידי שנה בישראל. הפרוצדורה נחשבת לנפוצה יותר בקרב מטופלים מבוגרים במיוחד או כאלו הנמצאים בסיכון ניתוחי גבוה. בשל הניסיון שנצבר בשנים האחרונות, והפיתוחים הטכנולוגיים, מספרן של הפעולות הללו רק הולך וגדל משנה לשנה, ומאפשר לאנשים רבים ליהנות מאיכות חיים ואריכות ימים.

לאחרונה, התקדם הטיפול שלב אחד נוסף קדימה, עם הכנסת פיתוח ישראלי חדש לחדר הצנתורים. לראשונה בישראל, רופאי רמב"ם ביצעו פעולת החלפת מסתם אאורטלי בצנתור, עם שימוש בהתקן מיוחד, המגן על המוח מחלקיקים שעלולים להגיע אליו במהלך הפעולה ולגרום לנזק מוחי.

ההתקן הייחודי, פיתוח של חברת הסטרט-אפ הישראלית קיסטון הארט (Keystone Heart), מוחדר לתוך אבי העורקים כבר בתחילת הפעולה, ומתמקם בצורה המגנה על כל הענפים היוצאים מקשת אבי העורקים אל המוח.

צורתו של ההתקן מאפשרת הטיה של החלקיקים הנסחפים במורד הזרם, אל המשך אבי העורקים, ואינו לוכד אותם כמסננת. פיתוח ההתקן נעשה במימון של קרן אורבימד הישראלית והעולמית.

ההליך הראשון בארץ, שכאמור בוצע ברמב"ם, נעשה בגבר בן 66, מאזור הצפון, אשר לפני שבע שנים עבר ניתוח מעקפים. עם הזמן פיתח הגבר היצרות קשה במסתם האאורטלי, אולם מאחר והמעקף שלו עבר בצמוד לעצם החזה, ניתוח לב פתוח היווה סכנה לחייו. לאור הנסיבות החליטו רופאי רמב"ם לבצע בו החלפת מסתם אאורטלי באמצעות צנתור, תוך שהם מגנים על מוחו מפני סכנת תסחיפי חלקיקים, באמצעות ההתקן החדש.

לדבריו של ד"ר ארתור קרנר, רופא בכיר ביחידה לקרדיולוגיה פולשנית ברמב"ם ובין הרופאים שבצעו את ההליך החדשני, מדובר בחידוש שנוגע לחייהם של רבים: " הסכנה לשבץ מוחי בקרב אלו שעוברים את ההליך הזה, נעה בין 2-5%", מסביר ד"ר קרנר

"מעבר למה שאנחנו יכולים למדוד באופן קליני, בדיקות הדמיה ברזולוציה גבוהה, כגון MRI, מראות כי ישנם נגעים קטנים חדשים במרבית החולים העוברים החלפת מסתם בצנתור".

"הנגעים הללו מגיעים למוח כתוצאה מתסחיפים של חלקי טרשת, חלקי מסתם וקרישי דם קטנים. לרוב, נגעים אלה אינם גורמים תסמינים, ולכן הם אינם ניתנים לזיהוי בבדיקה קלינית. עם השנים אנו מטפלים ביותר ויותר חולים, ולכן עלינו לוודא כי אנו מספקים פתרונות חדשניים גם לסיבוכים נדירים של הפעולה".

ההתקן

בנוסף להיותו בית החולים הראשון שמאמץ את הטכנולוגיה החדשה, רמב"ם גם לוקח חלק במחקר אירופי אשר החל לאחרונה, ומטרתו להעריך את השפעת התקן ההגנה.

"במסגרת המחקר אנו בוחנים עד כמה ההתקן המוחדר במהלך פעולת החלפת המסתם, יעיל במניעה של שבץ מוחי", מסביר פרופ' משנה גיל בולוטין, מנהל מחלקת ניתוחי לב ברמב"ם, ואחד השותפים להכנסת הפיתוח לשימוש בביה"ח, "בנוסף, המחקר מבקש לבדוק גם מה השפעתו של ההתקן על כמות וגודל החלקיקים המגיעים למוח, בבדיקת MRI. אין ספק שזה מאוד מרגש להיות חלק מפיתוח של סטנדרט טיפולי חדש, שמטרתו לסייע לנו לעשות את עבודתנו בצורה הטובה ביותר".

המחלקות לקרדיולוגיה וניתוחי לב ברמב"ם, משתפות פעולה הן בביצוע החלפות המסתם בצנתור, והן בביצוע המחקר בביה"ח.

תגובות

מומלצים