מחסור באחיות בטיפות חלב גורם לחוסר-מידע, תורים ארוכים, חוסר-מעקב, מבנים רעועים

18.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מחסור באחיות בטיפות חלב גורם לחוסר-מידע, תורים ארוכים, חוסר-מעקב, מבנים רעועים

הועדה לביקורת המדינה, תדון ביום שני הקרוב, בדו"ח מבקר המדינה על המצב בתחנות טיפת חלב, מהדו"ח עולה תמונה חמורה של מחסור באחיות, חוסר העברת מידע מחדרי המיון ומבתי החולים, תורים ארוכים, חוסר מעקב על חיסונים ונשים הרות, שימוש במבנים רעועים ועוד.

חלק מהביקורת מופנה לטיפול הרשויות בתחנות, למשרד הבריאות ולרשויות המקומיות. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אומר כי "האחיות בטיפת-חלב עושות עבודת-קודש במסירות, בחוסר-תקנים, בצפיפות ועם מידע חלקי שלא מועבר אליהם ממשרד הבריאות ומבתי החולים. המצב הנוכחי גורם נזק בריאותי בלתי-הפיך לילדינו, ועל משרד הבריאות לתקן את הליקויים הללו במהירות".

בתחנות טיפת חלב ניתנים שירותי רפואה מונעת בכל שנה לכמיליון תינוקות ופעוטות ולהוריהם, כולל חיסונים  ובדיקות ראייה, תקשורת, התפתחות, גובה ומשקל ובדיקת רופא. הטיפולים נועדו למנוע מתינוקות ופעוטות ללקות במחלות זיהומיות ולאתר בעיות בהתפתחותם או בבריאותם.כמו כן ניתנים בתחנות אלה הדרכה וייעוץ להורים, כולל ייעוץ לנשים הרות.

ע"פ ממצאי המבקר, בכמה תחנות מספר המשרות קטן מהדרוש על פי הוראות המשרד, בתחנות שפועלות במגזר החרדי בכמה ערים יש כ-20 משרות שאינן מאוישות, והדבר גורם לעומס עבודה על האחיות המועסקות בתחנות אלה, להמתנה ארוכה לקבלת חיסונים וכן לביטול פעילויות כמו ביקורי בית, שהתחנות רואות בהם נדבך מרכזי בשירות.

כמו-כן מזה מספר שנים הוסיף משרד הבריאות משימוצת נוספות לאחיות, בלי שנוספו תקנים וכוח-אדם, והדבר גורם לביצוע בדיקות לתינוקות במועד מאוחר מהמועד הרצוי, לביצוע חלק מהפעולות באופן חלקי ושלא על פי הנהלים, ולאי-ביצוע פעולות נדרשות.

המבקר גם מציין כי בתחנות רבות לא ניתן שירות לאחר שעות העבודה הרגילות (16:00-8:00), כשרבים מההורים אינם יכולים להגיע לתחנות בשעות אלה, עקב עבודתם, ולכן הם נמנעים מלעשות בדיקות לילדיהם או דוחים את מתן החיסונים לילדיהם למועד מאוחר מהמומלץ בלוח החיסונים. המבקר מותח ביקורת על כך שתחנות טיפת חלב אינן מקבלות מידע שוטף על תינוקות שנולדו, אף שמשרד הבריאות מקבל בעניין מידע חודשי.

אם יולדת בוחרת שלא לפנות לתחנת טיפת חלב לאחר הלידה, התחנות לא ידעו על התינוק שנולד, והדבר עלול לגרום לאי-קבלת חיסונים ולאי ביצוע בדיקות לילדים אלה.

כמו כן התחנות אינן מוסרות ל"שירותי הבריאות לתלמיד" שמפעיל משרד הבריאות מידע, ושירותי בריאות התלמיד אינם מוסרים מידע לצה"ל. לדברי המבקר, העברת המידע בין הגופים חשובה על מנת שבכל מסגרת יוכלו לוודא כי המטופל השלים את תכנית חיסוני השגרה, וגם כי עלולה להיפגע התפתחותם של ילדים שבבדיקות שנעשו להם התגלו בעיות, ולא בוצע להם המשך טיפול.

עוד התברר בדו"ח כי למרות שעשרות-אלפי ילדים בישראל עד גיל שש, נפצעים מידי שנה, פונים לחדרי-המיון של בתי החולים וחלקם מקבל שם חיסון כנגד טטנוס (צפדת) ודיפתריה (אסכרה), הרי שמידע על כך אינו מועבר לתחנות טיפת החלב המרכזות את רשומות החיסונים של הילדים, וגם לא לשירותי הבריאות לתלמיד בבתי הספר, שם מקבלים תלמידים אלה חיסון נוסף, כפול ומיותר.

מבקר המדינה מוסיף כי התחנות הממשלתיות נמצאות במבנים השייכים לרשויות המקומיות, ומצבן הפיזי של כשליש מהן הוא גרוע או טעון שיפור. כמו-כן, ישנן שכונות חדשות שלא נבנו בהן תחנות ממשלתיות חדשות, ולכן תושביהן נאלצים לנסוע או ללכת ברגל לתחנות אחרות בעיר, ובנוסף "המדריך לתכנון תחנות לבריאות המשפחה" שעל פיו בונים תחנת טיפת חלב, לא עודכן מאז שנכתב ב-1993 והוא אינו תואם את ההוראות שקבע משרד הבריאות בנהליו לאחר מכן, כגון ההוראות לגבי גודל החדרים שבהם מבוצעות בדיקות התפתחות מוטורית לילד ובדיקת ראייה.

המבקר מציין, כי ביישובי יהודה ושומרון המדינה מעניקה לקופות אשר מספקות שירותי טיפת חלב תגמול כספי, בתנאי שהשירותים בתחנה בכל יישוב יינתנו למבוטחי כל הקופות.

ואולם משרד הבריאות מתגמל את קופ"ח הכללית, אף שהיא אינה עומדת בתנאי זה שקבעה המדינה. דרך פעולה זו של "הכללית" גורמת לדברי המבקר - גם לכפל תשתיות, מכיוון שהקופות האחרות פותחות גם הן תחנות באותו יישוב.

לאומית והכללית השיבו למבקר כי התגמול שהן מקבלות אינו מכסה את כלל עלויות הטיפול בילדים, אך האוצר טוען מנגד שהתגמול לקופות ניתן כדי להמריץ אותן לפתוח תחנות באזור זה, ולא על מנת לממן את השירות שהן נותנות. התוצאה: הקופות מממנות מכספי סל הבריאות שלהן שירות שהוא באחריות המדינה.

קופות החולים מפעילות, במבנים השייכים להן, כ-52% מהתחנות, בעיקר עבור מבוטחיהן. בתחנות אלה בטיפול כ-194,000 ילדים.

תגובות

מומלצים