לראשונה בישראל מסלול דוקטורט בלימודי סיעוד

אוניברסיטת חיפה פתחה מסלול ללימודי דוקטורט בסיעוד. זוהי תכנית הדוקטורט הראשונה בסיעוד בישראל ומטרתה לחזק את המנהיגות המקצועית של אחיות ואחים במערכת הבריאות ולקדם את תחום הסיעוד כדיסציפלינה בעלת ידע ספציפי מובחן.

18.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לראשונה בישראל מסלול דוקטורט בלימודי סיעוד

" בנוסף לאלה, מעבר לפן האקדמי, מטרת המסלול היא לשפר את רמת השירות שמקבלת האוכלוסייה מאחיות ואחים", אמרה פרופ' דפנה כרמלי, ראש התכנית החדשה.

תחום הסיעוד בישראל עובר אקדמיזציה מואצת ב-15 השנים האחרונות. בתי הספר לאחיות, שהיו מסונפים לבתי החולים, מפנים את מקומם לחוגים אקדמיים עצמאיים.

חוגים אלה מציעים לימודי תואר ראשון ותואר שני. אחיות ואחים שרצו להמשיך ללימודי דוקטורט נאלצו לעבור לתחום אחר, משיק, או לנסוע להמשך הלימודים לחו"ל.

מצב זה יצר מחסור באנשי סיעוד בכירים, בחוקרים וכן במרצים שיוכלו למלא תפקידי הוראה במסגרות האקדמיות המתרחבות. בעייתיות זו אף צוינה בדו"ח של המועצה להשכלה גבוהה בישראל בשנת 2010.

"התוכנית שלנו תחולל שינוי ותאפשר למסיימיה לאייש תפקידי מחקר, הוראה, הנהגה ועיצוב מדיניות בשדה", אמרה ד"ר דגן.

לא פחות חשוב מהמחסור ברמה האקדמית והניהולית, תואר שלישי בסיעוד ישפר את היכולות ואת הרמה המקצועית של אחיות בשטח. לדברי ד"ר דגן, תואר שלישי בסיעוד יקדם את המנהיגות המקצועית וכך יגדיל את השפעתה וייעל את עבודת הצוות הרפואי.

"התוכנית שלנו תתרום להעצמה המקצועית של אחיות ואחים בכירים, להרחבת האופק התעסוקתי שלהם וכתוצאה מכך, תקדם את ההתמודדות עם האתגרים הניצבים היום בפני העוסקים בסיעוד – ולא פחות חשוב מכך – במטופלים", אמרה.

החוג לסיעוד על שם צ'ריל ספנסר באוניברסיטת חיפה נוסד בשנת 1996. עד היום סיימו את לימודי התואר הראשון כ-2,000 בוגרים. לפני כחמש שנים נפתחה התוכנית ללימודי תואר שני בה לומדים מדי שנה כ-70 סטודנטים. משאב מרכזי של החוג, אשר יסייע לתוכנית הדוקטורט, הוא מרכז המחקר בסיעוד ע"ש צ'ריל ספנסר, מכון המחקר הראשון בישראל שעוסק בחקר הסיעוד.

תגובות

מומלצים