מצב חירום בתאונות הדרכים במגזר הערבי

דוח מיוחד ובו ממצאים מדאיגים לגבי מצב הבטיחות בדרכים במגזר הערבי. על פי הדוח, שיעורי ההיפגעות במגזר הערבי בישראל גבוהים יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית בצורה משמעותית.

18.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מצב חירום בתאונות הדרכים במגזר הערבי

עמותת אור ירוק הוציאה לאחרונה דוח מיוחד שמתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, על דוח מבקר המדינה ועל ממצאי מחקרים שונים.

מממצאי הדוח עולה, כי בשנת 2013 אזרחי המגזר הערבי היוו שליש מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל, בעוד שחלקם באוכלוסייה הוא כחמישית בלבד.

בנוסף נמצא, כי בשנת 2013 הייתה עלייה של 12% במספר ההרוגים במגזר הערבי בהשוואה לשנת 2012 – 106 הרוגים אל מול 95 הרוגים בשנה הקודמת. בנוסף נמצא, כי העלייה במספר ההרוגים במגזר הערבי כפולה מהעלייה במספר ההרוגים בכלל האוכלוסייה.

נתונים מדאיגים נוספים נמצאו בפלחי האוכלוסייה השונים בתוך המגזר הערבי. כך למשל נמצא, כי כל הילדים בגילאי 5-9 שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2013 הם בני המגזר הערבי. בנוסף נמצא, כי 75% מהפעוטות בני 0-4 שנהרגו בתאונות דרכים כהולכי רגל, הם בני המגזר הערבי. בנוסף מרבית ההרוגים בתאונות חצר הם פעוטות מהמגזר, ארבעה מתוך חמישה שנהרגו בשנת 2013 בתאונות חצר.

גם לגבי הנהגים הנתונים קשים: שיעור הנהגים ההרוגים מהמגזר הערבי גבוה פי שניים לעומת מספר הנהגים בני המגזר הערבי ביחד לכלל האוכלוסייה. בנוסף 80% מנהגי הרכב הצעירים ההרוגים הם בני המגזר הערבי.

מדוע המצב במגזר הערבי קשה כל כך? על פי הדוח של אור ירוק, תחושת ניכור ואפליה הם חלק מהגורמים לנהיגה בניגוד לחוק במגזר.

כמו כן, גם למצב החברתי כלכלי במגזר יש השפעה על רמת הבטיחות ואופן הנהיגה שכן אלו עלולים לגרום לחוסר ריכוז בזמן הנהיגה ואף לנהיגה אגרסיבית, כדרך פרוק את תסכולם מהמצב.

הדוח מציג גם את הרמה הנמוכה של התשתיות ביישובים ובכפרים הערביים, כגורם מרכזי לתאונות הדרכים המרובות במגזר. על פי מחקר שנערך בשנת 2004, רמה נמוכה או חוסר טיפול כללי בתשתיות ביישובים ערביים ובשכונות ערביות בערים מעורבות הוא גורם עיקרי לתאונות בהם נפגעים הולכי רגל.

בעיית התשתיות מתבטאת המחסור חנייה לרכב כבד, בהעדר הפרדה ברורה בין הכביש לאזורי משחר, בהעדר תאורה ומדרכות ובתחזוקה לקויה של הדרכים (תמרורים שבורים, סימני כביש דהויים ועוד).

עמותת אור ירוק: "המדינה חייבת לקחת אחריות על הפקרות המגזר הערבי בכל הנוגע לבטיחות בדרכים. בכדי להפחית את מספר הנפגעים וההרוגים בתאונות דרכים, יש לפעול לטפל באופן מיידי בתשתיות הלקויות ביישובים הערביים, להעלות ולהגביר את המודעות וההסברה לילדים ולהורים בנושא בטיחות בדרכים, להגביר את הנוכחות המשטרתית בתחומי היישובים הערביים תוך הגברת האכיפה וכן לפעול לשיפור המצב הכלכלי חברתי במגזר הערבי".

תגובות

מומלצים