טיפים לסיוע להורים שילדיהם נדרשים לרוץ למקלט

פרופ' דניאלה קרמר-מור, ראש מרכז שי לפסיכותרפיה רב ממדית במכללה האקדמית אורני, 11 טיפים לסיוע להורים שילדיהם נדרשים לרוץ למקלט.

27.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
טיפים לסיוע להורים שילדיהם נדרשים לרוץ למקלט

1. לא להרגיע בהבטחות ש"זה תיכף יגמר", כי אנחנו לא יודעים זאת ואסור לאבד אמינות

2. לאפשר לילד לדבר על חרדות, לכעוס ולבכות, להבין ולהכיל אותו. תמיד עדיף להקשיב בשקט ולחבק, חיבוק הוא סם ההרגעה היעיל ביותר

3. כשאנחנו חשים חסרי אונים אנחנו מפתחים חרדות ולעיתים אפילו תסמונת פוסט טראומטית. לכן כל אחד צריך לקבל תפקיד ולחוש אחריות. זה יכול להיות אחריות על הבאת בקבוק מים מינרלים למקלט, או עוגיות, או את הדובי של הילד הקטן שעל הילד להרגיע. ברגע שאנחנו עסוקים בלדאוג לאחר, החרדות  שלנו יורדות, ואנחנו חשים פחות חסרי אונים.


4.  ברגעים הקשים מאד חשוב לא להרגיש לבד. תעודדו "יחד" בכל צורה אפשרית, עם משפחה, עם שכנים, עם ילדים במקלט.

5. פרוייקטים– אם צריך לבלות זמן ארוך במקלט, חשוב להיות עסוקים במשהו יצירתי ומהנה. יצירת הצגה במקלט (מעין "ארץ נהדרת"), בובות ותיאטרון בובות, הרבה חזרות לקראת מופע לפני ההורים, ציור וקישוט קירות המקלט כתערוכה משותפת, חזרה על ריקוד או שיר משותף, יתרמו לכל המשתתפים חוויה של שותפות והנאה, גם ברגשים הקשים.


6.  אף אחד לא צריך "לזייף" ולומר שאלה ימים רגילים.  אלה ימים קשים, אבל המשימה שלנו היא להפוך אותם למשהו חיובי, מאחד ומהנה. לכן, תנו זכות דיבור וביטוי לקושי מבלי לצנזר את הילדים, אבל הוסיפו את הנופך של ההנאה והאתגר.

7. עולם המבוגרים תמיד חשוב לילדים אבל במיוחד בשלב  שבו הם חרדים. היו שותפים לפרויקטים שלהם אם בכך שתתרמו מכישרונותיכם ואם על ידי היותכם קהל נלהב למה שהם עושים. מגיעות להם מחיאות כפיים על כל הצגה, שיר, תערוכה או ביצוע של דקלום, אל תחסכו באלה.


8. שלב החרדות הוא שלב רגרסיבי (לכולנו), והמשחק מתאים אליו במיוחד. דאגו להרבה משחקים, דפי ציור, צבעים ופלסטלינה במקלט. משחקים אישיים למי שלא רוצה להצטרף, ומשחקי חשיבה ושולחן למי שמצטרף. וכמובן, אפשר תמיד להפוך את הכללים, כך שמי שמבזבז יותר כסף במונופול הוא המנצח...

9. כשאנחנו בחרדה אנחנו ביותר קונפליקטים עם סביבתנו. כולנו נוטים יותר לריב ויותר לאבד סבלנות. כשזה קורה, חשוב להדגים זאת מול הילדים מבלי להאשימם: "אני יודע שאני עצבני מאד היום. חבל שאתה סובל מכך, תזכיר לי להיות יותר סבלני כשאתה מרגיש שאני מחיל להרים את הקול."

10. תהיו סבלניים ומכילים כלפי עצמכם וסביבתכם. מותר לומר לעצמנו "אני תחת לחץ, זה טבעי" כשאנחנו לא אוהבים תגובה שלנו, ומותר לנו לבקש חיבוק ממישהו בסביבה שלנו כשקשה לנו. זה יעזור לנו וילמד את הדור הבא להיות סלחניים עם עצמם ולדעת לבקש חיבוק ברגע קשה.


11. מוסיקה ותנועה הם מרפא לכל מצב, אל תהססו לשים מוסיקה נעימה במקלט וגם לרקוד או לעשות התעמלות קלה, צרפו את הילדים.
ושנעבור את כל זה בשלום ומהר, עם חיבוק הדדי גדול.

תגובות

מומלצים