הכנסת אישרה את סגירת רשות השידור

מליאת הכנסת אישרה את חוק השידור הציבורי, לפיו ב-31.3.14 תיסגר רשות השידור, תבוטל אגרת הטלוויזיה ויוקם תאגיד שידור ציבורי חדש.

29.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הכנסת אישרה את סגירת רשות השידור

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית  את הצעת חוק השידור הציבורי, התשע"ד-2014 שיזמו שר התקשורת גלעד ארדן ושר האוצר יאיר לפיד. לאחר הצבעות במליאה על  עשרות הסתייגויות שהוגשו לחוק, בקריאה שלישית תמכו בהצעה 45 ח"כים, 11 ח"כים התנגדו ואחד נמנע.

על פי ההצעה תופסק פעילות רשות השידור והיא תפורק ביום פרסום החוק. מיום זה ינהל את הרשות הכנ"ר. בתקופת המעבר, בה ינהל הכנ"ר את הרשות, לא יתבצעו פיטורי עובדים בשל צמצומים והתייעלות, אלא רק מסיבות משמעת.

תקציב התאגיד יורכב מהכנסותיו מפרסום ברדיו ותשדירי חסות בטלוויזיה, מאגרת רישיון הרכב (שלא תעלה), ומסכום נוסף שיינתן מהאוצר. הסכום הכולל שיועבר לתאגיד בשנים 2015 ו-2016 הוא 665 מיליון שקל ומשנת 2017 650 מיליון. עלות ההקמה היא 340 מיליון שקל.

מספר העובדים בתאגיד השידור הציבורי לא יעלה על 750 (כיום מועסקים ברשות השידור קרוב ל-2000 עובדים). עד יום תחילת השידורים על ידי התאגיד החדש המועצה תקבע את שיא כוח האדם. 25% מכוח האדם בתאגיד החדש יהיה מקרב עובדי רשות השידור, שיעברו אליו פטורים ממכרז. כל שאר העובדים יסיימו את תפקידם ויקבלו פיצויים מוגדלים.

על פי החוק החדש יוקצו 160 מיליון שקל לשנה לחברת החדשות המאוחדת. לערוץ בערבית הוקצו בתחילה 20 מיליון, והתקציב ייעלה מדי שנה עד ל-30 מיליון. 200 מיליון להפקה ורכישה של יצירה. מתוך ה-200 מיליון 10% בלבד לרכישת הפקות זרות. 50 מיליון יוקצו מדי שנה להפקות דרמה ו-40 מיליון להפקות דוקומנטריות.

על פי הצעת החוק לשידור הציבורי היוצרים ייהנו ממחצית זכויות היוצרים בהפקות קנויות, תקדים שלא קיים בערוצים המסחריים, בהם הזכויות מוקנות לרוכש הסדרה, וזאת במטרה לעודד את היצירה הישראלית.

יוזם החוק, שר התקשורת גלעד ארדן אמר: "היום אנחנו מתקנים את המעוות. מחזירים לעם ישראל את מה ששייך לו. השידור הציבורי  מפסיק לקחת ומתחיל לתת. עם ישראל יקבל בקרוב תמורה ללא אגרה. חוק הזה הוא בשורה לכל מי שהתרבות והחברה הישראלית יקרה לו. החוק הזה הוא בשורה לכל מי שיודע שהחוסן שלנו לא נמצא רק בצבא חזק, אלא גם ביצירה, בהיסטוריה, בתרבות ובמורשת ישראל. בייחוד בימים לא קלים אלו,  החוק הזה והדרך שבה הוא נחקק, הם עוד הוכחה  לחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית. אני גאה להכריז מעל הבמה המכובדת הזו : היום, השידור הציבורי, חוזר אל מקומו הטבעי, אל עם ישראל.

להגיד לכם שהדרך למעמד הזה, שאנו נמצאים בו היום, הייתה קלה? ממש לא. אבל אני מאמין בכל ליבי שיש לכולנו מה להתגאות בחוק הזה. יש לי את דרכי. ואת האמת שלי. והכי חשוב  שמונה מיליון אזרחים שמגיע להם שידור ציבורי ראוי. דווקא הימים הקשים שאנו חווים ממחישים יותר מכל מדוע בישראל שידור ציבורי הוא נכס שחיוני לנו והצלחתו עשויה לחזק אותנו כחברה".

בתאגיד השידור החדש יפעלו שלוש תחנות טלוויזיה - ערוץ כללי, ערוץ בערבית וערוץ לילדים ונוער. כמו כן, כל תחנות הרדיו הפועלות כיום תחת רשות השידור ימשיכו לפעול תחת התאגיד החדש.
 
מוקדם יותר היום התייחסה למהלך ח"כ קארין אלהרר, שעמדה בראש הוועדה המיוחדת שדנה בחוק בשבועות האחרונים ואמרה כי "הייתה כאן מטרה אחת ויחידה לייצר שידור ציבורי חדשני, במקום בו השידור הציבורי איבד מהרלוונטיות שלו לציבור הרחב. החוק הנוכחי נועד לשפר- לא להרוס ולא לחסל, אלא לבנות משהו חדש".
 
כמו כן, התייחסה ח"כ אלהרר לסוגיית המינויים והמעורבות הפוליטית בשידור הציבורי, שהייתה אחת הבעיות העיקריות ברשות השידור ואמרה כי "בתאגיד החדש אין ואקום כי לא יכול להיות באמת ואקום. יש שר שיהיה מעורב, אבל ברמה הנמוכה ביותר שהשידור הציבורי בישראל ידע אי פעם. הכנסנו את כל מקדמי הבטיחות כדי לדאוג שהפוליטיקאים לא יהיו חלק מהשידור הציבורי, כי זה לא מקומם".
 
לאחר אישור החוק בירכה אלהרר על ההישג בעמוד הפייסבוק שלה ואמרה "אחרי הרבה תלאות, ויכוחים ותהיות אם בכלל - העברנו היום את חוק השידור הציבורי. לא עוד אגרה, לא עוד מינויים פוליטיים, לא עוד שימוש בכספי ציבור לקמפיינים שקריים ומניפולטיביים. היום נולד מחדש השידור הציבורי בישראל".

תגובות

מומלצים