אכלה ביצים מבושלות חלקית היישר מהלול שבחצר ביתה ולקתה בסלמונלה

תושבת הצפון, בת 41 ובשבוע השישי להריונה, אושפזה השבוע במח' נשים במרכז הרפואי בני ציון כשהיא סובלת מחום גבוה, כאבי בטן עזים, הקאות ושלשולים. מהי סלמונלה?.

30.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אכלה ביצים מבושלות חלקית היישר מהלול שבחצר ביתה ולקתה בסלמונלה

לאחר שעברה סדרת בדיקות מקיפה נמצא כי האישה לקתה בזיהום ע"י חיידק הסלמונלה כתוצאה מאכילת ביצים לא מבושלות מספיק.

מסתבר כי האישה אוכלת את הביצים שמטילות התרנגולות שהיא מגדלת בחצר ביתה וכי היא מעדיפה אותן מבושלות חלקית.

חיידק הסלמונלה הוא הגורם למחלת הסלמונלוזיס בבני אדם ובבעלי חיים, כאשר הסימן הקליני העיקרי הוא זיהום בדרכי העיכול.

במקרה הנוכחי החיידק גילה עמידות לאנטיביוטיקה הראשונית שהחולה קיבלה.

המחלה, סלמונלוזיס, מוכרת למעלה מ-100 שנה בעיקר בשל הסיפור של הטבחית Mary Mallon שהדביקה בניו-יורק 51 אנשים בחיידק זה.

חיידק הסלמונלה כמו ה- Shigella וה- Campylobacter, שייך למשפחת ה-Enterobacteriaceae.

קיימים יותר מ- 2300 סרוטיפים של החיידק. מכל הסרוטיפים הידועים, רק כ- %10 הינם פתוגנים ויכולים לגרום להתפתחות המחלה בבני אדם.

החיידק רגיש לטמפרטורות גבוהות וטיפול מזון בחום משמיד את החיידקים ; אולם קיים סוג של סלמונלה W775 senftenberg S. העמיד פי 10-20 לחום ולפעמים ניתן למצוא אותו בחלב שעבר פסטור. הקפאה או צינון אינם משמידים את החיידק ואפשר למצוא גם בטמפרטורה של 10 מעלות התפתחות איטית של החיידק.

חלק מהסרוטיפים של הסלמונלה הינם פתוגנים רק לבני אדם. הידועים יותר Salmonella typhi ו- paratyphi .S עוברים לבני אדם בעיקר דרך המים או הצואה, הרבה פחות דרך המזון. מזונות נשאים הם בעיקר חלב לא מפוסטר או מזון המזוהם בהפרשות אנשים הנושאים את החיידקים.

הקבוצות העיקריות של הסלמונלה הפתוגני לבני אדם ובעלי חיים והמועברת לבני אדם באמצעות מזון הן:

Salmonella enteritidis
Salmonella virchow
Salmonella blockley
Salmonella agona
 
הסימנים הקליניים של המחלה: שלשולים, כאבי בטן מלווים בהתכווצויות, חום גבוה, כאבי ראש, בחילות והקאות. סימנים האופיינים גם למחלות מעיים הנגרמות ע"י חיידקים אחרים. המחלה נגרמת מחדירת החיידק למעי ומכאן החום הגבוה והסימנים הקליניים שצוינו.

יש לציין שחיידקי סלמונלה אינם מחוללי מחלה ע"י יצירת טוקסינים, כמו חיידקי סטפילוקוקוס, אלא ע"י התפתחות החיידקים במעי. לכן, התפתחות המחלה איטית יותר ונמשכת בין 6 ל- 72 שעות ובממוצע בין 12 ל- 36 שעות כאשר מסטפילוקוקוס או חיידקים אחרים המייצרים טוקסינים, התפתחות המחלה מהירה יותר ונעה בין שעה ל- 6 שעות.
בנוסף לסימנים הקליניים האמורים, ישנן לפעמים תופעות חמורות יותר כמו אלח דם (ספטיצמיה) היכולה להסתיים במוות, במיוחד אצל ילדים.

המחלה מופיעה בעיקר בילדים מגיל 0 עד 5, בזקנים ובאנשים שהמערכת החיסונית שלהם אינה תקינה.

מקור המחלה

​המקור העיקרי של מחלת הסלמונלוזיס הינו מזון מזוהם ובמיוחד מזון מן החי (מבעלי כנף, ביצים, חלב וכו'). בבעלי כנף הסלמונלה אנטריטידיס יכולה להתפתח על העור וגם בתוך הגוף של העוף. זיהום העופות (בעיקר תרנגולות) נגרם מסביבת הגידול וגם מאכילת מספוא מזוהם.

הסלמונלה אנטריטידיס יכולה להתפתח במערכת הרבייה של העוף וכך מועברת לביצים. סטטיסטית ביצה אחת מתוך 1000 ביצים תהיה נגועה בחיידק סלמונלה אנטריטידיס.

ניתן למצוא את חיידק הסלמונלה אנטריטידיס גם במזון שלא עבר טיפול בחום וזוהם ממגע עם בעלי חיים המפרישים את החיידק, או במזון שזוהם ע"י צואה, מים, או מסביבה מזוהמת.

מניעת העברת סלמונלוזיס

​כדי למנוע זיהום בסלמונלה צריכים למנוע את המגע בין חומר גלם מזוהם לבין מזון שעבר טיפול בחום המשמיד את החיידקים. שמירת טמפרטורה נמוכה מ- 5 מעלות צלסיוס מונעת התפתחות חיידקים.

אחזקת ביצים בטמפרטורה עד 20 מעלות צלסיוס לתקופה של 21 יום מונעת התפתחות חיידקים בעזרת חומר הנמצא בתוך חלבון הביצה ומעל תכונות של אנטיביוטיקה. שטיפת ביצים יכולה לגרום לחדירת החיידקים לתוך הביצים, לכן בישראל חל איסור לשטוף את הביצים.

איך למנוע הידבקות בסלמונלה?

כיוון שחיידקי הסלמונלה נמצאים בצואה, מומלץ ביותר לרחוץ ידיים במים חמים וסבון לאחר כל יציאה.

יש להקפיד על רחיצת ידיים במיוחד במצבים הבאים:

מיד לאחר שנגעת בבעל חיים (בעיקר זוחלים או תרנגולים)
אחרי יציאה לשירותים
לפני הכנה והתעסקות באוכל
לפני כל ארוחה או חטיף

נראה כאילו צריך לרחוץ ידיים הרבה מידי פעמים ביום! זה אולי נראה כך, אבל שווה את המאמץ – על ידי רחיצת הידיים תמנע אפשרות שאיזו סלמונלה תגרום לך נזק…

דרך נוספת למנוע סלמונלה היא להימנע מאכילת מזון לא מבושל מספיק, כמו ביצה או בשרים. ביצה צריכה להתבשל עד שהחלקים בה לא יהיו נוזליים ובשרים צריכים להתבשל (או להיטגן) עד שלא נראה בהם עוד צבע ורוד או אדום, גם בחלק הפנימי שלהם.  פירות וירקות הם מאכלים נהדרים, רק שיש לרחוץ אותם היטב לפני האכילה.

תגובות

מומלצים