תושייה מצילה חיים

יעקב אלמגור הוא מדריך ספורט מוכר בחדר הכושר בחיפה. כשצנח ואיבד את ההכרה בחדר הכושר אף אחד לא הבין מה קרה פתאום לספורטאי הבריא והחזק. בישראל מתגלים בכל שנה כ 15,000 מקרים חדשים של אירועים מוחיים.

31.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תושייה מצילה חיים

תושייתם של איליה ואנדריי שני אחים העובדים במחלקה הנוירולוגית בכרמל שהיו במקרה במקום וזיהו כי מדובר באירוע מוחי, הצילה את חייו של יעקב.

בביה"ח כרמל נבנה פרוטוקל טיפולי מיוחד המטפל באירועים מוחיים ומציל חיים כבר משלב נסיעת האמבולנס לחדר המיון. "אל תחכו לרגע האחרון אומרת ד"ר סיון בלוך אחראית תחום הנוירו וסקולרי בכרמל, הגיעו מוקדם לחדר המיון, ותמנעו מעצמכם נזק וסבל בעתיד "

כבר 8 שנים שאיליה סחרוב עובד כאח במחלקה הנוירולוגית בביה"ח כרמל, במהלך עבודתו פוגש איליה עשרות חולים הסובלים מאירועים מוחיים. הוא מטפל בהם במסירות ומכיר מקרוב את הסבל הגדול אותו הם עוברים.

בשעות הפנאי אוהב איליה להתאמן ולשמור על הבריאות שלו בחדר הכושר של "מכבי" בחיפה. כך הוא עשה גם השבוע אלה שהפעם הוא נתקל באירוע שהדליק לו נורה אדומה.

" הגעתי לאימון רגיל יחד עם חברי למחלקה אנדריי גולדמן והתחלנו להתאמן, מספר איליה. פתאום באמצע האימון שמענו צעקות מכיוון אולם חדר הכושר המרכזי ".

ברחבת חדר הכושר ראו איליה ואנדריי את יעקב מדריך הספורט שלהם, שרוע מעולף על הרצפה.

" הרגשתי פתאום כמו טורנדו בראש, תחושה שלא הרגשתי מעולם, מספר היום יעקב. חשתי שאני לא יכול לעמוד יותר על הרגליים וצנחתי על הרצפה כמו שק תפוחי אדמה, שכבתי על הרצפה וכל מי שניסה לדבר איתי לא שמעתי כלום, זאת הרגשה שמעולם לא חוויתי, אומר יעקב. מה שיותר כאב לי זאת העובדה שכשניסיתי לדבר ולהסביר מה קורה איתי, במקום לדבר יצאו לי רק מלמולי מילים ".

ניידת טיפול נמרץ שהגיע במהירות לחדר הכושר לטפל ביעקב העריכה כי מדובר באירוע לבבי והתכוננה לטפל בו בטיפול להתקף לב, אולם האח איליה המנוסה, זיהה כי הסימנים החיצוניים מעידים על חשד לאירוע מוחי ושכנע את צוות האמבולנס לפנות את יעקב לביה"ח כרמל לטיפול מיידי באירוע המוחי.

" ראיתי את הקושי שלו בדיבור, את הסטייה של הלסת והפה שלו הצידה ואת מלמולי המילים, מספר האח איליה. זה חיזק אצלי את החשד כי מדובר באירוע מוחי ומהניסיון שלי הוא חייב להגיע לטיפול רפואי מיידי ".

"חלון הזמן לטיפול אפקטיבי באירוע מוחי הוא עד 4 שעות, מסבירה ד"ר סיון בלוך אחראית תחום הנוירו וסקולרי בביה"ח כרמל, לכן מהירות ההגעה לחדר המיון לאבחון וטיפול מהיר בחולה היא קריטית".

נפגעים מאירועים מוחיים מציבים את המחלה במקום השלישי בשכיחותה בעולם לאחר מחלות הסרטן והתקפי לב. באירוע מוחי גדול, אחוזי התמותה באירוע הראשון הם כ 20 אחוז, ואחת הבעיות המרכזיות של המחלה היא המודעות הנמוכה שלה, רוב החולים מגיעים מאוחר מדי ולכן הם נשארים עם סבל ונכויות ארוכות וקשות.

בישראל מתגלים בכל שנה כ 15,000 מקרים חדשים של אירועים מוחיים עם שיעור של הופעה בכ 10 אחוז בכלל האוכלוסייה.

אחד המאפיינים הבולטים עם השנים הוא הירידה בגילאים. עם פעם הגיל המקובל לאירוע מוחי היה גיל 60, היום יש כבר מקרים של אירוע מוחי בגילאי 25-30 בלבד.

גומרי הסיכון הבולטים לאירוע מוחי הם יתר לחץ דם, סכרת, יתר כוליסטרול, עישון ומחלות לב בעיקר בתחום פרפור החדרים. הטיפול היעיל לאירוע מוחי הוא הזרקת ה TPA . התרופה ממיסה את קריש הדם במוח והיא ניתנת לאחר בדיקות סיטי ובדיקה מהירה של התאמת החולה לתרופה.

"חלון הזמן לטיפול ב TPA הוא עד 4 שעות כשלאחר מכן התרופה כבר לא יעילה, מעדכנת ד"ר בלוך מכרמל.

לצערנו הסיבה העיקרית לנזקים הקשים והארוכים של חולי האירועים המוחיים היא אי הגעה בזמן לקבלת הטיפול, רק 10 אחוז מהחולים מגיעים בזמן לחדר המיון ומצליחים לקבל טיפול יעיל בזמן ולהינצל ", אומרת ד"ר בלוך. בביה"ח כרמל נבנה פרוטוקול טיפול יעודי מיוחד המתחיל כבר משלב שיחת הטלפון של האמבולנס לחדר המיון. מיד לאחר השיחה לצוות המלר"ד רופא נוירולוג בכיר כבר מחכה לחולה בחדר המיון וצוות המחלקה הנוירולוגית מתארגן להערכה מהירה וטיפול בחולה.

אלמגור

לאחר הטיפול בחולה מועבר המטופל להמשך טיפול במרפאה יחודית בחולי אירוע מוחי, להמשך טיפול והתאמת צרכי המטופל. המרפאה ממוקמת במרכז "לין" של הכללית בחיפה והיא בניהולה של ד"ר בלוך. מדובר במרפאה ייחודית הכוללת צוות מקצועי ורב מערכתי בו נמצאים דיאטנית, עוס"ית, מרפאה בעיסוק ודיבור ועוד. המרפאה רואה ומטפלת בעשרות חולים בכל חודש והמספרים לצערנו רק עולים כל הזמן ", מעדכנת ד"ר בלוך.

שימו לב להפרעה בדיבור, חולשה או נימול של הגפיים, חוסר יציבות או הירדמות של יד או רגל. זה צריך להדליק לכם מיד נורה אדומה. עדיף לכם "לשרוף" ערב "מיותר" בחדר המיון, מאשר לסבול מנכות קשה לכל החיים ", מסכמת ד"ר בלוך.

ומה עם יעקב ?
אחרי שבועיים של טיפולים אינטנסיביים במחלקה הנוירולוגית בכרמל הוא עומד להשתחרר כשמצבו מצוין וכמעט ללא סימנים ושאריות מהאירוע המוחי שעבר עליו. והוא מחכה כבר לחזור לחדר הכושר.

"החשש הכי גדול שלי היה שלא אוכל לעמוד הרגליים, פחדתי פחד מוות שאהיה נכה או מוגבל, אומר יעקב.
הרופאים המצטיינים במחלקה הנוירולוגית בכרמל יחד עם צוות הסיעוד המדהים טיפלו והדריכו אותי מעל לכל המצופה ומגיע להם כל מילת הערכה ותודה. אני חייב להם את חיי ".

בצילום, מימין פרופ' הוניגמן, האח איליה,המטופל יעקב ,וד"ר בלוך במחלקה נוירולוגית בכרמל. צילום: אלי דדון.

תגובות

מומלצים