תחבורה ציבורית ביישובים הערביים

לאחרונה הוציא מרכז המחקר והמידע של הכנסת דוח מיוחד העוסק בנושא התחבורה הציבורית עבור החברה הערבית בישראל. על פי הדוח, רמת שירותי התחבורה הציבורית ביישובים הערביים ירודה מזו שביישובים היהודיים.

08.08.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תחבורה ציבורית ביישובים הערביים

יחד עם זאת מצוין בדוח, כי בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבותם של שירותים אלו, ונעשה מאמץ מרוכז לשיפור המצב.

בדוח מצוין, כי הצורך בתחבורה ציבורית ביישובים הערביים הוא בראש ובראשונה של נשים מאחר ורבות מהן חסרות רישיון נהיגה וצריכות להישאר קרוב לבית ולילדים. הבעיה היא, כי היעדר שירותי תחבורה ציבורית ביישובים הערביים הוא אחד החסמים העומדים בפני נשים ערביות המבקשות לצאת לעבודה.

על-פי דוח שהכינה עמותת "סיכוי", נמצא כי נכון לנובמבר 2012, היישובים הערביים סבלו מרמת שירות נמוכה של התחבורה הציבורית. בין הבעיות המרכזיות שעלו מן הדוח: הרשויות הערביות חלשות יחסית, התשתית בהן אינה מתאימה לתחבורה ציבורית, אין לרשויות הערביות תקציב וכן ישנו מחסור בכח אדם ייעודי. 

בסיכום הדוח החדש של מרכז המחקר והמידע צוין כי היישובים הערביים מאופיינים בהרכב אוכלוסייה צעיר יחסית שברובה אינה בעלת רכב – מהם עולה ששירותי התחבורה הציבורית נחוצים בהם מאוד.

בכדי לשפר את המצב, להערכת משרד האוצר, דרוש תקציב חד-פעמי של כ-400 מיליון ש"ח על מנת לסגור את פערי התשתית בין היישובים הערביים ליישובים היהודיים ובנוסף כ-500 מיליון ש"ח לשנה.

עמותת "אור ירוק": "אי שימוש בתחבורה ציבורית - החמצה לאומית. על המדינה להרחיב ולשפר את התחבורה הציבורית בכדי שתהיה זמינה ומהירה לכל דורש. רק כך ניתן יהיה לשכנע את הנהג הישראלי לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית ועל ידי כך לעודד יציאה לעבודה בקרב נשים ערביות, להפחית את מספר תאונות הדרכים ולחסוך סכומי כסף גבוהים".

תגובות

מומלצים