המגיפה השקטה

הפטיטיס‮ C והתקווה החדשה לחולים, רק שלושה מתוך עשרה חולים יודעים כי הם נושאים את הנגיף שעלול להוביל לשחמת כבד עד כדי צורך בהשתלה ואף למות‮. ‬כיום יש פריצת דרך מדעית מהפכנית בתחום‮.‬

10.08.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המגיפה השקטה

הפטיטיס‮ ‬C‮ ‬דלקת כבד נגיפית שכ‮-%08 ‬מהלוקים בה יהפכו להיות חולים כרוניים‮, %02 ‬מנשאי הנגיף ילקו בשחמת כבד וחלקם יאלצו לעבור השתלה‮, ‬וכ‮-%5 ‬ילקו בסרטן הכבד‮.

‬בישראל חיים כיום כ-‮041 ‬אלף נשאים‮, ‬כ‮-%2 ‬מכלל האוכלוסייה‮, ‬כאשר מידי שנה מצטרפים מעל ‮0002 ‬חולים חדשים‮.

החודש חל יום המודעות להפטיטיס סי, דלקת הכבד הנגיפית  ש 80% מהחולים בה יהפכו להיות חולים כרוניים 20% מנשאי הנגיף ילקו בשחמת כבד וחלקם ייאלצו גם לעבור השתלה, ו כ-5% מהחולים ילקו בסרטן הכבד .

פרופ' אלי צוקרמן  מנהל יחידת הכבד בביה"ח כרמל ובמחוז חיפה של הכללית אומר כי הנתון המעניין ביותר בנוגע למחלה הוא כי רק 3 מתוך 10 חולים יודעים בכלל שהם נושאים את הנגיף, ואלה יכולים לשאת את הנגיף בין 15-20 שנה בטרם יחושו בתסמינים כלשהם, אז כבר ייפגע הכבד מנזק מצטבר ומצבו יהיה כמעט בלתי הפיך.

מדובר בנתון קריטי לאור העובדה כי אבחון מקדים של המחלה וטיפול מתאים יכול להאט את קצב התקדמות המחלה, להשמיד את הנגיף, להביא לריפוי מלא ולחסוך לחולה סבל רב.

בניגוד להפטיטיס A או B, אין חיסון להפטיטיס סי , מסביר פרופ' צוקרמן מכרמל. הדרך הטובה ביותר להישמר מפני הידבקות במחלה הינה הימנעות מפעילויות המסווגות כבעלות סיכון גבוה.

קיימים 7 תתי-סוגים (גנוטיפים) שונים לנגיף הגורם למחלה, משך הטיפול משתנה בהתאם לסוג הגנוטיפ. לרוב החולים בישראל (כ-70%) יש את הגנונטיפ 1, הקשה ביותר לטיפול. אומר פרופ' צוקרמן.

הטיפול הסטנדרטי הקיים כיום הוא שילוב של זריקת תת-עורית של פג אינטרפרון אחת לשבוע בשילוב עם שני סוגי כדורים נוספים הניתנים כל יום. הצלחת הטיפול בגנוטיפ 1 היא כ-70%-75%, ובגנוטיפ 2,3  כ-60%-90%.

יחידת כבד בבית חולים כרמל

כיום נמצאות בפתח תרופות חדשות ופורצות דרך המשיגות החלמה מלאה אצל מעל 90% מהחולים שילוב 3 תרופות חדשות של חברת Abbvie ועוד מספר תרופות הניתנות בצורה אוראלית, ולא בזריקות. " לראשונה ניתן לדבר על ריפוי וללא תופעות לוואי ומיגור המחלה אומר בגאווה פרופ' צוקרמן.

טיפולים חדשניים אלו הם חופשיים מאינטרפרון ותופעות הלוואי שלו,מסביר פרופ' צוקרמן  משך הטיפול הוא קצר יותר לעומת בטיפול הסטנדרטי כיום  ומהוות למעשה מהפכה בטיפול  במחלה.

הטיפולים החדשים טרם נכנסו לסל הבריאות בישראל אבל כבר כיום, ניתן לקבל חלק מטיפולים אלו בתוכניות חמלה של חברות התרופות או באמצעות ביטוחי בריאות, מעדכן פרופ' צוקרמן מכרמל . אין ספק כי עם שילוב תרופות אלו בסל הבריאות תצעד ישראל ותתייצב בשורה הראשונה של שירותי הרפואה לאזרחיה.

בצילום: צוות הכבד של כרמל עם פרופ' צוקרמן, צילום אלי דדון.

תגובות

מומלצים