יושוו תנאי ההעסקה של הסייעות המשלבות לתנאיהם של עובדי השלטון המקומי

השלטון המקומי הודיע כי נחתם הסכם עם הסתדרות המעוף הקובע כי הסייעות המשלבות בגני הילדים ובבתי הספר יועסקו במשך 12 חודשים, ובכך יושוו תנאיהן לתנאי ההעסקה של עובדי הרשויות המקומיות.

12.08.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
 יושוו תנאי ההעסקה של הסייעות המשלבות לתנאיהם של עובדי השלטון המקומי

יו"ר ועדת החינוך ח"כ עמרם מצנע קרא לשלטון המקומי להעסיק את הסייעות הרפואיות באופן ישיר ולא באמצעות חברות קבלניות, כמו כן ביקש ממשרד החינוך לבדוק מדוע הסכום שמעביר המשרד עבור משכורת לסייעות לא מגיע אליהן במלואו
 
בעקבות סדרה של דיונים בוועדת החינוך בראשות ח"כ עמרם מצנע, בעניין תנאי ההעסקה של הסייעות המשלבות, הודיע השלטון המקומי היום בוועדת החינוך כי נחתם הסכם עם הסתדרות המעוף הקובע כי הסייעות המשלבות בגני הילדים ובבתי הספר יועסקו במשך 12 חודשים ולא במשך תשעה חודשים, כפי שהיה קיים עד כה, ובכך יושוו תנאיהן לתנאי ההעסקה של עובדי הרשויות המקומיות.

עוד בהסכם: תוספת שכר בשיעור של 10% ממשכורתן. תפקידה של הסייעת הוא לעזור לתלמיד עם הצרכים המיוחדים המשולב בסביבת הלימודים להבין את חומרי הלמידה והמטלות, להשתלב חברתית וליטול חלק בפעילויות המתקיימות במסגרת החינוכית.
 
דן בן חיים, נציג השלטון המקומי שהשתתף בדיון, אמר כי התנאים של הסייעות  יושוו לכלל עובדי השלטון המקומי מבחינת תנאי שכר ותנאי ההעסקה. "נמשיך לדון עם ההסתדרות על עוד כמה סוגיות שנשארו פתוחות למשל בתחום של היקף המשרה".
 
ח"כ זהבה גלאון המעורה בנושא אמרה בדיון כי מדובר בהתחלה טובה אך יש להמשיך ולשפר את תנאי ההעסקה של הסייעות. עוד אמרה כי יש לדאוג לשיתוף של נציגות הסייעות בדיונים: "זה בלתי מתקבל על הדעת לעבוד מעל הראש שלהן.  יושבות פה  הסייעות שהן מומחיות בנושא".
 
עפרה שריד סייעת משלבת מפרדס חנה כרכור אמרה לוועדה כי קיימים פערים בין התקציב שמשרד החינוך מעביר לרשויות לבין הסכומים שמקבלות הסייעות מהרשויות המקומיות. "הייתי 'ספקית משנה ' ללא תנאים סוציאליים והמועצה המקומית העבירה לי 5300 ₪ עבור 30 שעות עבודה. בשנה הבאה על אותו היקף משרה וכעובדת הרשות מוצעים לי רק 3000 ₪. אני מבקשת לברר לאן הולך הכסף?"
 
ח"כ קארין אלהרר ביקשה ממשרד החינוך הבהרות לגבי הפערים בשכר.  נציגי משרד החינוך אמרו בתגובה כי יעבירו את הנושא לבדיקה. "אנחנו מבינים  שהכסף נשאר במערכת החינוך אבל לא מבינים לאיזה צורך. נבדוק לעומק  את הנושא הזה של העברת הסכום עבור ילד, ונחזור אל הוועדה עם תשובות".
 
עו"ד נטע לוי מעמותת איתך - מעכי המלווה את הסייעות אמרה כי הסייעות שמחות על ההתקדמות והפירות הנראים בזמן האחרון בעקבות קריאות ועדת החינוך. לטענתה חלק מהסייעות מקבלות כבר תוספת של 10% למשכורתן וכי מדובר בסכומים שבסביבות ה-150 ₪ בחודש. עוד אמרה כי יש רשויות מקומיות המתנערות מההסכמים הקיבוציים ואינן פועלות על פיהם.
 
שלמה שטרן ראש חטיבת חינוך ודת בהסתדרות הפקידים קרא לסייעות שמקופחות בשכרן למרות ההסכם הקיבוצי, לפנות ולהתלונן.
 
יו"ר ועדת החינוך ח"כ עמרם מצנע קרא לרשויות המקומיות להעסיק את הסייעות המשלבות באופן ישיר ולא דרך קבלני משנה. לעניין הפערים בין הכסף שמעביר הרשות המקומית ואשר "צבוע" עבור סייעות משלבות, אמר מצנע כי ישקול לפנות למבקר המדינה לצורך בדיקה מה נעשה עם הכסף.

"הגענו להבנה שהעסקת הסייעות הוא נושא שמחייב טיפול יסודי, כי הסייעת היא המתכללת סביב הילד בימי הלימוד שלו. הכל נובע מכך שאנחנו לאורך השנים, רוצים להתקדם משמעותית בתחום השילוב. אין ספק שכל התקדמות וצעדים נוספים שיגדילו את מספר הילדים בשילוב יציפו הרבה מאוד בעיות מהסוג הזה".

מצנע הוסיף כי בכנס הבא תעסוק הוועדה בצורה אינטנסיבית בחוק השילוב. "אני מניח שתצופנה עוד בעיות ביתר עוצמה. מספר הסייעות ילך ויגדל, כי הכיוון במערכת החינוך הוא של שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך "הרגילה". 

למשרד החינוך אמר כי יש לתת את הדעת לגבי היקף השעות הרצוי למשרת סייעת באופן שימלא אחר צרכי הילד – " רק לאחר שתבחנו לכמה שעות ילד זקוק, תבחנו את המסגרת התקציבית, צריך לעשות הפרדה מקצועית ואח"כ למצוא את ההיקף התקציבי". עוד אמר כי גם רשויות שמפעילות חברות חיצוניות המעסיקים סייעות מחוייבות בכל אותו סל זכויות לסייעת ומי שלא עשה זאת עובר על החוק.
 
***בדיון נוסף שהתקיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט בשיתוף הוועדה לזכויות הילד בעניין שירותי תמיכה לילדים חולים ושירותי רפואה לילדים עם צרכים מיוחדים, הובהר כי בעקבות התערבות ועדת החינוך והוועדה לזכויות הילד, ימשיך משרד החינוך את ההתקשרות עם עמותת תללי"ם עד סוף השנה הקלנדרית הנוכחית (2014). בתקופה זו, המשרד יגבש מכרז חדש למתן שירותי תמיכה לילדים חולים.
 
עמותת תללי"ם (תמיכה לימודית לתלמידים מרותקים) נתנה בשנים האחרונות סיוע לימודי לילדים חולים שאינם מסוגלים לפקוד את בית הספר. בעקבות שינוי של משרד החינוך בתנאי הסף של המכרז לא התאפשר לתלל"ים להתמודד במכרז. בדיון שהתקיים היום הועלו חלופות שונות שיאפשרו לתללי"ם בעלת הניסיון בסיוע הלימודי לילדים חולים להתמודד במכרז.
 
בנוסף משרד החינוך ימשיך את התקשרות עם החברה המספקת שירותי רפואה לילדים עם צרכים מיוחדים בשנת הלימודים תשע"ה וכי עד שנת הלימודים הבאה, תשע"ו, יגבש משרד החינוך בשיתוף עם משרד הבריאות  מכרז חדש, שיכלול את כל ההיבטים המקצועיים. עד אז, אמרו נציגי משרד החינוך, כל פניה פרטנית, תידון ותקבל מענה.
 
יו"ר ועדת החינוך ח"כ עמרם מצנע הודה לחברת תללי"ם על  שהסכימה להמשיך במתן שירותי תמיכה לילדים חולים עד סוף שנת 2014. הוא קרא למשרד החינוך ולמשרד הבריאות לשתף בדיונים גם את משרד הרווחה וכן לפעול לפי הנוהל שנוסח ע"י החשכ"ל שמאשר למשרד יתר גמישות ויכולת לקיים מכרזים סגורים למתן שירותים בתחום החינוך, וליישמו בשני המכרזים שנדונו בישיבה.

תגובות

מומלצים