הצבאים חוזרים הביתה לטבע

לאחרונה שוחררו באזור רמת מנשה מספר צבאים וצביות, שחלקם נמצאו בבתי תושבים ביו"ש, במהלך החיפוש אחר הנערים החטופים וחלקם עופרים שנאספו מהטבע, לאחר שעברו טיפול ושיקום ובתקווה שימצאו את מקומם ויחדשו את חייהם בטבע

13.08.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הצבאים חוזרים הביתה לטבע

בן רוזנברג - אקולוג מרחב כרמל ומנהל החי בר ובעבר פקח רשות הטבע והגנים באזור, מספר: "בארץ נאספות הרבה חיות בר פצועות, אותן מביאים לבית החולים לחיות בר, המשותף לרשות הטבע והגנים (רט"ג) והספארי ברמת גן".

"צבאים מגיעים אלינו או לבית חולים, בעיקר משלושה מקורות. האחד, מהבר, בעקבות דריסה או פציעה אחרת. השני, כאלה שמוחזקים בצורה לא חוקית על יד אנשים והמקור השלישי הוא של אנשים טובים, שמטיילים ורואים עופרים קטנים, חושבים שהם נטושים ואוספים אותם. חשוב להדגיש שאלה אינם עופרים נטושים, אלא גורים שהאם מחביאה בשיח ובאה כל פעם להניק אותם. מאוד. מאוד קשה לגדל עופרי צבאים מבלי שיוחתמו על בני אדם".

"את הצבאים והעופרים", מפרט בן, "אנחנו מביאים למספר מכלאות  איקלום, אחת מהן נמצאת ברמת מנשה. במכלאת האיקלום אנחנו מטפלים בהם ועוקבים אחריהם, כדי לראות שהם אוכלים, מתפקדים וכו'. כעבור כחודש, אם הכל בסדר, אנחנו פותחים להם את השערים לטבע. זה נקרא שחרור רך. על כל פרט בוגר אנחנו שמים משדר, כדי לעשות אחריו מעקב בתקופה שאחרי השחרור. חשוב לנו מאוד לדעת שהחיה שהבריאה שורדת בטבע".

"ביום שפתחנו את המכלאה לצביות שנאספו ביו"ש ושוקמו", מספר בן, ה"גיעה צביה מן הבר, הן עמדו אחת מול השנייה הסתכלו זו על זו ויצאו יחד לטבע. יש באזור אוכלוסייה טבעית ואנחנו רוצים לחזק אותה ושתגדל. נכון להיום, לצערי, אני בתחושה שהאוכלוסייה הזו קטנה".

מאז ששוחררו הצבאים לטבע, ידוע לבן ואנשיו על שני צבאים שנטרפו וצביה אחת שנדרסה, במהלך מסיבה גדולה שהתקיימה באזור. שתי צביות עדיין שורדות.

צבי

"הצבאים שוחררו לשטח ליבה במרחב הביוספרי, שאנחנו מנסים לקדם כשמורת טבע", מציין בן, "כדי שנוכל לשמור ככל היותר על חיות הבר בכלל והצבאים בפרט. הצביה הראשונה ששיחררנו, נמצאה דרוסה לאחר מסיבה שנערכה בטבע. מה שמוכיח כמה חשוב להכריז על השטח כשמורת טבע. שני הדברים החשובים" חוזר בן ומדגיש

"הם, אחד לא לאסוף עופרים שנראים נטושים ושניים ולקדם הכרזה על שמורות טבע, זאת על מנת שנוכל לאכוף את החוק ולשמור שבשטחי המחייה שלהם, לא יסעו ויתפרעו כלי רכב 4*4, לא יתקיימו מסיבות, למנוע צייד וכדומה וכמובן למנוע פיתוח תשתיות בלב השטח הפתוח".

"היינו מאוד רוצים לראות את אוכלוסיית הצבאים באזור הולכת ומתפתחת ואנחנו מאמינים שזה אפשרי ושזה בידינו".

צילום: ישי  בן יוחאי. באדיבות "מגידון" - עיתון המועצה האזורית מגידו

תגובות

מומלצים