טיפול חדשני בצפון: ארתרוסקופיה של מפרק הירך

אנשים רבים הסובלים מבעיות מפרקים בברך או בכתפיים, מקבלים כיום טיפול ארתרוסקופי לאחר אבחנת הרופא המטפל. מדובר בטיפול נפוץ בעולם הרפואה משנות ה-70 של המאה הקודמת.

13.08.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
טיפול חדשני בצפון: ארתרוסקופיה של מפרק הירך

ארתרוסקופיה הוא למעשה ניתוח זעיר פולשני, שמתבצע דרך חורים קטנים, שדרכם מוחדרים מצלמה וכלים לטיפול היישר למפרק או לביצוע אבחנה.

ניתוחים ארתרוסקופיים, למפרק הירך הינם ניתוחים "צעירים" יותר המבוצעים בעולם באופן שוטף החל משנות ה-2000. בישראל עד לאחרונה, הניתוחים הללו בוצעו רק באזור המרכז. כעת ולראשונה, כל תושבי הצפון הזקוקים לטיפול מהסוג הזה, לא יצטרכו להגיע למרכז הארץ אלא לקריה הרפואית רמב"ם.

הניתוחים מתבצעים במסגרת המערך האורתופדי בבי״ח בניהולו של פרופ' דורון נורמן, בחדרי הניתוח של יחידת הברך והארתרוסקופיות בניהולו של דר׳ בצלאל פסקין ודר' איתמר בוצר, רופא בכיר ביחידה.

אם אתם סובלים מכאבים במפרק הירך, כיצד תדעו אם הבעיה מצריכה טיפול מהסוג הארתרוסקופי? למעשה, מפרק הירך מחבר בין האגן לעצם הירך ובנוי בצורת מכתש ועלי, שהם ה"אצטבלום" ו"ראש הפמור" בהתאמה.

באזור המפרקי העצמות הללו מכוסות בסחוס חלק וקשיח (סחוס היאליני או סחוס מפרקי) שנועד להבטיח החלקה קלה של שתי העצמות זו על זו. בשולי ה"מכתש", יש טבעת סחוסית שנקראת לברום. הלברום משמש לאיטום המפרק ועוזר ליציבות. קרע בלברום יכול לגרום לכאבים עזים – לרוב כאב באזור המפשעה שמוחמר בישיבה או בקימה מישיבה.

ארתרוסקופיה של הירך, הוא למעשה, טיפול שהחליף את הפריקה הניתוחית הפתוחה של מפרק הירך ובקרעים של הלברום. לדברי ד"ר בוצר "בטיפול כזה אנחנו יודעים לטפל בלברום, לתפור קרעים, ולעיתים רחוקות יותר אף לשחזר אותו".

ד"ר בוצר ציין כי "מטופלים רבים באים אליי ומתלוננים על כאבים באזור הברך. לאחר בדיקה נמצא שהבעיה נעוצה באזור אחר, בירך".

ניתוח

עיקר המטופלים הינם אנשים העוסקים בספורט בדרך כלל, בטווח הגילאים שבין 16 ל-60. לדבריו, אין שכיחות יוצאת דופן בקרב נשים או גברים וכי לאחר הטיפול, איכות החיים של המטופלים משתפרת באופן מהיר יותר בהשוואה להליך הקיים. למעשה, אחרי טיפול שכזה ועיסוק בשיקום המותאם אליהם אישית, המטופלים יכולים לחזור לעיסוק הספורטיבי.

ד"ר בוצר הדגיש כי הטיפול הארתרוסקופי הינו הניתוח "הקלאסי" שניתן לסייע בו לאנשים צעירים בעיקר הסובלים מבעיות במפרק, וזאת בהשוואה לטיפול החלפת מפרק ירך, הליך שעדיין מבוצע אבל כבר לא בהיקפים המוכרים לנו בטווח הגילאים המוזכר.

בין המפורסמים שעברו טיפול ארתרוסקופי ניתן למצוא את הזמרת הבינלאומית ליידי גאגא ואת הטניסאי הישראלי אנדי רם. שניהם, כך לדברי ד"ר בוצר, חזרו לפעילות מלאה בזמן קצר.

תגובות

מומלצים