מועצת דליה גבתה מהתושבים ולא מנבחרי ציבור כולל אגרות והיטלי ביוב בניגוד לחוק

ביקורת המועצה לשנת 2012 מתייחסת לחברי מועצה חייבים בארנונה, נרשמה הערה כי הגביה מעוכבת בהנחיית המועצה! ולא נקטה בצעדים הנדרשים, נגבו אגרות ביוב ולא בוטלו החיובים לכל הנישומים, למרות חוות דעת משפטית.

17.08.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מועצת דליה גבתה מהתושבים ולא מנבחרי ציבור כולל אגרות והיטלי ביוב בניגוד לחוק

עורכת דין סועאד חסון כמעט נגעה בכל דבר בדוח הביקורת אבל נציגי הציבור עושים מה שבא להם, כי הציבור אדיש ולא מבין מה מותר ומה אסור גם לנבחר ציבור אסור לעבור על החוק.

לדוח לשנת 2012 שמתיחס לדברים הקשורים לגביה, ממי כן גובים וממי לא?

המעיין מופנה לחוזר מנכ"ל משרד הפנים 1/07 , סעיף 11, עמוד 30. סעיף 8 לחוק ההסדרים במשק המדינה מגדיר "חוב ארנונה סופי" כדלהלן :"חוב לתשלום ארנונה, שחלף לגביו המועד להגשת השגה, ערר או ערעור, לפי הענין (בסעיף זה – הליכי ערעור), ואם הוגשו הליכי ערעור או תובענה אחרת – לאחר מתן פסק דין חלוט או החלטה סופית שאינה ניתנת לערעור עוד;"

2. 6 חברי מועצה הסדירו את החוב בפיגור במהלך שנת 2012, מתוכם 3 אשר עדיין חייבים והם הוזכרו בסעיף 1 לעיל.

3. שני עובדים בכירים חייבים!   עובד אחד, חייב חוב בפיגור; עובד אחר "חייב" בגין עסק אשר לטענתו הסתיים הקשר העסקי ביניהם בשנה הנוכחית 2012.

עובד נוסף הסדיר את החוב באמצעות הוראות קבע עתידיות בחודש דצמבר 2012 !!

4. המועצה אפשרה קליטת הסדרי תשלומים בערכים נומינליים ולא גבתה הפרשי הצמדה וריבית כחוק.

5. חלק מהסדרי התשלום שנקלטו החל מחודש אוגוסט 2012 והלאה הינם בניגוד להנחיות גזבר המועצה שניתנו בחודש יולי 2012.

6. המועצה אפשרה הסדרי תשלום כשלא כמפורט בצו המסים לשנת 2012.  דהיינו : שאינן ב- 6 תשלומים שווים, דו-חודשיים, ושלא במועדים שנקבעו בצו המסים.

7. אותרו שני מקרים בהם ניתנה הנחת תשלום מראש לכאורה בהתחשב במועד קליטת העסקה בקופה.   אולם שתי עסקאות התשלום הן באמצעות שיקים דחויים, כן מועדי פירעונם אינם מתאימים להסדר התשלומים המפורט בצו המסים.

ניתנה הנחה הסדר מראש לעובדי המועצה בגין הסדר תשלומים מהשכר, שאינו מעוגן בצו המסים.  ראוי לעגן את הסדרי התשלום שלדעת המועצה המקומית מזכים במתן הנחה.

סעיף 12 לחוק ההסדרים במשק המדינה נקבע כדלהלן :"(א) השרים יקבעו בתקנות את שיעור ההנחה המרבי שיינתן למי שישלם   ארנונה כללית בתשלום אחד בתחילת שנת הכספים."

סעיף 20 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה) קובע כדלהלן : "לא תינתן הנחה לפי תקנות אלה אלא אם כן שולמה יתרת הארנונה   הכללית שהוטלה על הנכס בתשלום אחד מראש, בהוראת קבע או לפי   הסדר תשלומים אחר להנחת דעתה של הרשות המקומית."

8. ניתנו הנחות על-פי מבחן ההכנסה שלא כדין.

תקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה) מגדירה את ה"ההכנסה הממוצעת" לשכיר כדלהלן :

"(1) בשכיר - ממוצע ההכנסה החודשית בשלושת החודשים אוקטובר, נובמבר, דצמבר שלפני שנת הכספים שבעדה נדרשת ההנחה, ממקורות הכנסה כמפורט בסעיף 1(א) לטופס 1 שבתוספת השניה, וממקורות נוספים כמפורט בסעיף 1(ב) לטופס האמור;"

9. שני חברי המועצה שקיבלו הנחות על-פי מבחן ההכנסה לשנת 2012 אך לא שילמו את יתרת החוב,  וזאת נכון למועד הביקורת.

סעיף 16 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה  מארנונה) קובע כדלהלן :" זכאי להנחה שלא פרע במלואה את יתרת הארנונה שהוטלה על הנכס בשנת הכספים, עד יום 31 בדצמבר של אותה שנה, תהיה ההנחה שנקבעה לו בטלה מאותו יום ותיווסף ליתרת הארנונה."

10. ההנחות על-פי מבחן ההכנסה אינן מאושרות על-ידי גזבר המועצה, מומלץ לקיים בקרה
שיטתית ושוטפת.

סעיף 15 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה) קובע כי :" גזבר הרשות המקומית יהיה ממונה על ביצוע מתן הנחות לפי תקנות אלה, למעט  הנחות שבסמכות הועדה."

11. עיון בתיקים בהם מרוכזות בקשות של הנחות על-פי מבחן ההכנסה לשנת 2012 מעלה המון סימני שאלה לענין ההכנסות והנכסים שבבעלות המבקשים, דבר שמחייב העמדת שירותי חקירה לצד מחלקת הגביה.  אציין כי נמצאה בקשה אחת בעבור שתי שנות כספים.

סעיף 159 לצו המועצות המקומיות (א): " לענין ארנונה רשאי מי שהוסמך לכך על ידי ראש  המועצה –
(1) לערוך בעצמו או על ידי שליחיו, כל מיפקד וחקירה שימצא לנחוץ;
(2) לדרוש מכל בעל או מחזיק למסור לו או לשליחיו כל ידיעה שבידו ולהראות לו או לשליחיו את כל המסמכים שברשותו הדרושים לו בקשר לתפקידו;
(3) להיכנס בכל עת סבירה לנכסים, בעצמו או על ידי
שליחים, ולערוך בהם בדיקות ומדידות;
(4) להשתמש בכל ידיעה שנתקבלה כאמור ובכל ידיעה
וחומר אחרים."

נגבו אגרות ביוב לפני חקיקת חוק העזר בשנת 2007 ולא בוטלו החיובים לכל הנישומים, למרות חוות דעת משפטית בנושא.

13. משלא לא ניהלה המועצה את משק המים והביוב באמצעות תאגיד כמתחייב בדין, המועצה המשיכה לחייב את הנישומים ולגבות אגרת ביוב מכח חוק העזר לשנת 2007 בהעדר אישור השר להמשך גביה, כקבוע בסעיף מגבלת הגביה שבחוק העזר,  וזאת חרף הערת הביקורת.

14. שני נכסים מוגדרים פיזי בניה אוכלסו במהלך המחצית השניה לשנת 2012, אך טרם יצאה הודעת שומה מתאימה נכון למועד הביקורת.

15. קיים חוסר מעקב או העדר טיפול שיטתי אחר נתוני צריכת המים שנמדדו. 

המלצות :

1. לפנות לחברי המועצה ולעובדים הסטטוטוריים ו/או הבכירים החייבים ולדרוש את תשלום החובות במיידי.

2. לא לאפשר לחברי המועצה ולעובדי המועצה לצבור חובות ואין לעכב הליכי גביה לחוב סופי כמתחייב בדין.

3. לבטל את ההנחות הלא חוקיות שניתנו במהלך שנת 2012.

4. לבטל את ההנחות שניתנו כדין, במידה ולא שולמה היתרה עד לתאריך 31.12.12.

5. לבטל את חיובי אגרת ביוב, משלא ניתן אישור שר הפנים לכך.

6. לקיים את הוראות הדין וצו המסים ביחס למועדי הגביה ולמתן הנחות באופן שוויוני.

7. לפקח על מתן ההנחות מכח תקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה) באמצעות גזבר המועצה באופן שיטתי-נוקב.

8. לקיים את הנחיות גזבר המועצה לגביית חובות תחת מסים, מים ואחרים; מוצע להבהיר, לקופאיות את קיום הנחיות גזבר המועצה.

9. לערוך הדרכה לעובדי הגביה כולל הקופאיות לרענון את הנחיות גזבר המועצה.

10. להיוועץ ביועץ המשפטי לענין הפעולות לא חוקיות שנעשו לרבות הצעדים המשמעתיים
המתחייבים בהתאמה למקרה.

11. לנהל בקרה שוטפת אחר צריכות המים שנמדדו ולטפל בדו"חות הלוגיים התקופתיים כמתחייב בשוטף ובמיידי ללא דיחוי.

12. לערוך סקר שנתי אחר הנכסים המוגדרים בבניה או בשיפוץ או ריק או חדש או נטוש, אחת לשנה כדי לבדוק את אכלוסם.

13. לקבוע נוהל עבודה לטיפול בבקשות להנחה שאינן בסמכות ועדת ההנחות, אשר יכלול, בין היתר, פיקוח שוטף של גזבר המועצה, פעולת חקירה במקרה של ספק או חשש להעלמת הכנסות או למסירת פרטים לא מדויקים וכיו"ב.

14. לגבות הפרשי הצמדה וריבית כמתחייב בדין ולפי חוק רשויות מקומיות (ריבית והפרשי
הצמדה על תשלומי חובה). אציין כי האפשרות קיימת במערכת הגביה, יש לעשות בה שימוש.

15. לעגן בצו המסים ובהנחיות למחלקת הגביה את הסדרי תשלום המזכים במתן הנחה בדומה להסדר הוראות קבע.

לא נתקבל דיווח על הצעדים שננקטו לתיקון ממצאי הביקורת, מלבד העברת חובות לחברה שמנהלת את העסק שהיה בבעלות עובד בכיר, וזאת על-פי הצהרתו. ראה מעקב בחודש אפריל 2013.

ביקורת מעקב אחר הסדרת חובות נבחרי ציבור ועובדים בכירים במערכת הגביה העירונית, ביקורת זו הינה מסוג ביקורת מעקב אחר הסדרת סטאטוס חובות נבחרי ציבור ועובדים בכירים במועצה.  בדיקת הביקורת נערכה בעשור האחרון לחודש דצמבר 2012.

הביקורת כללה פירוט מלא של יתרת החוב ליום 24.12.12, סוג החוב והערות. להלן נביא את הסיכום וההמלצות.

תגובות

4. יוסף לפני 10 שנים
זה דוח משנת 2012
3. סרבן ארנונה לפני 10 שנים
לא לשלם רבותי
2. תושב לפני 10 שנים
רפיק לך הביתה
1. תושב לפני 10 שנים
אין הבדל

מומלצים