המעבר מהגן לבית הספר

כשכל החנויות לכלי כתיבה, כבר מוצפות בציוד לימודי, זהו אחד הסימנים להורים רבים, שאוטוטו הילד מתחיל כיתה א'. המעבר מהגן לכיתה א' הוא מעבר חד. ד"ר זיוה שגיא מציעה מספר טיפים להורים להכנת הילד למעבר.

19.08.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המעבר מהגן לבית הספר

בית הספר שונה מהגן בהיבטים שונים: המרחב הפיסי: גודל בית הספר לעומת הגן; כללים חדשים: מעבר מדגש על פעילות משחקית לדגש על פעילות לימודית; דמויות חדשות: המורה המחליפה את הגננת והסייעת וחברים רבים חדשים; ועוד.

השינוי עלול ליצור מצב לחץ. לכן, חשוב להכין את הילד למעבר כדי לאפשר לו הסתגלות מהירה וטובה ותפקוד תקין בבית הספר.

ד"ר זיוה שגיא מציעה מספר טיפים להורים להכנת הילד למעבר:

שוחחו עם ילדיכם על המעבר הצפוי. חשוב לעודד אותו לבטא את רגשותיו; קראו לילד סיפורים ושירים העוסקים במעבר לכיתה א' (באתר משרד החינוך ניתן למצוא המצלות)

ערכו היכרות מקדימה עם המורה המחנכת (לקראת סוף אוגוסט המורים מכינים את הכיתות, ניתן לתאם עם המורה ביקור היכרות); הכינו את המורה המחנכת למצבים שעלולים להיות קשים עבור הילד. למשל, אם הילד מאד רגיש ונוטה לבכות, אם לילד קשה להתארגן וכדומה. תנו לה טיפים כיצד לעזור לו; ערכו ביקור וסיור בבית הספר ובכיתה המיועדת, תרגלו איתו את הדרך לכיתה, הראו לו את השירותים, חדר המזכירות וההנהלה, מגרשי המשחקים ועוד. רצוי אף שהילד ידע מראש היכן יהיה מקומו בכיתה

השתדלו בתקופה זו לא ליצור לילדים מעברים נוספים (במיוחד השנה, שמשפחות רבות נדדו תקופה ארוכה מחוץ לבית); היו סבלנים בייחסכם לילד, ייתכן שתהיה רגרסיה בהתנהגותו: בכי, קשיים להירדם, התעוררות בלילה.
ולבסוף, התארגנו היטב ליום הראשון ללימודים, וודאו מתי להגיע, לאן בדיוק להגיע, מה מצופה מהילד ללבוש, דרישה לנוכחות הורים (לעיתים גם סבים וסבתות מוזמנים), דאגו שיאכל בבקר משהו מזין שאהוב עליו (פעמים רבות הילדים מסרבים לאכול בגלל ההתרגשות), הכינו לו אוכל שאוהב לארוחת הבקר בבית הספר.

הכותבת היא ד"ר זיוה שגיא- דוקטור לפסיכולוגיה. מאמנת אישית ומטפלת בשיטת ד"ר שגיא בילדים, מתבגרים ובוגרים עם הפרעת קשב וריכוז; מאמנת לשיפור הזוגיות; מנחת סדנאות להורים, לילדים ולמתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז וסדנאות למורים ולמנהלי בתי ספר; מאמנת אישית/קבוצתית בארגונים להתמודדות עם הגורם האנושי. מרצה בטכניון ביחידה ללימודי חוץ.

תגובות

מומלצים