בונים את הדור הבא של מורי חמש היחידות במתמטיקה בצפון

פרוייקט "רמזור לצפון" לחיזוק לימודי המתמטיקה ברמה של 5 יחידות בצפון יוצא לדרך, בפרוייקט שמוביל מוסד שמואל נאמן בשיתוף משרד החינוך, הטכניון וקרן טראמפ, ישתתפו וישתפו פעולה כ-20 בתי ספר במחוז, מהמגזרים: היהודי, הערבי, הדרוזי והבדואי.

22.08.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בונים את הדור הבא של מורי חמש היחידות במתמטיקה בצפון

בפרוייקט שמוביל מוסד שמואל נאמן בשיתוף מחוז הצפון של משרד החינוך, הטכניון וקרן טראמפ, ישתתפו וישתפו פעולה כ-20 בתי ספר במחוז הצפון מארבעת המגזרים: היהודי, הערבי, הדרוזי והבדואי, במטרה משותפת לבנות את הדור הבא של מורי חמש היחידות במתמטיקה בצפון.

את הפרויקט יזמה ד"ר ארנה שמחון מנהלת מחוז הצפון. לדבריה: ''המתימטיקה היא 'מלכת המדעים' ויש המגדירים אותה: 'שפת האלוהים'. כך או אחרת,  אני סבורה כי התכנית 'רמזור' היא מהלך חשוב וחיוני שיקדם את הלומדים, יחבב עליהם את המתמטיקה, ויישפר את איכות ההוראה.

המהלך הזה יתן מקום למורים לשנות, לחדש, לעדכן, להעצים ולמנף את יכולותיהם בעזרת  מרחב ממוחשב ככלי לשיתוף הדדי בנסיון המצטבר. כל זאת, על בסיס טכנולוגיות, שיטות, אמצעים חדשניים והיוועצות מקוונת, בזמן אמת, עם מיטב המרצים מהטכניון".

פרופ' נצה מובשוביץ-הדר, חוקרת בכירה במוסד שמואל נאמן אשר גיבשה את פרטי התוכנית, עומדת בראש הפרויקט החדש. היא הקימה ומנהלת את "קשר-חם" - מרכז מו"פ של הטכניון לקידום, שיפור ורענון החינוך המתמטי. לדבריה: "ממצאים של דו"ח בשם 'דורכים על יהלומים' שפורסם לא מזמן, מעידים על כך שבישראל יש פוטנציאל גדול ובלתי ממומש של תלמידים בעלי יכולת ללמוד מתמטיקה ברמה הגבוהה ביותר ולהצליח בכך. צוואר הבקבוק בהגדלת מספר בוגרי התיכון המקבלים תעודת בגרות עם ציון גבוה במתמטיקה ברמת 5 יח"ל הוא המחסור העצום במורים בעלי רקע  מתמטי איתן ובעלי כישורים ראויים להעצמתם של התלמידים האלה".

עוד היא מוסיפה: "לאור המחסור המשווע במורים למתמטיקה שיכולים לקחת על עצמם הוראה של מקצוע המתמטיקה ברמה הגבוהה ביותר (5 יח"ל), לא ניתן לעודד את התלמידים בעלי היכולת לבחור ברמה הגבוהה של לימודי מתמטיקה ולכך יש השלכות ישירות על עתיד המדינה.

כיום קיימת  בעיה לאומית אמתית שמעוררת את דאגתם של אנשי חינוך וכן של תעשיות ההי טק, ראשי המשק ומערכת הבטחון של ישראל, לכן הפרויקט נחשב קריטי  לעתידה של ישראל. משרד החינוך הכיר בכך שהגדלת הפוטנציאל של כוח אדם איכותי ומיומן אשר יהווה את הדור הבא של היזמים והממצאים בישראל מתחילה בשינוי משמעותי בלימודי המתמטיקה, ומותנית בזמינות של מורים בעלי כישורים והכשרה הולמת".

על הפרויקט

במהלך שלוש שנות הפרויקט יעבדו מורים למתמטיקה שטרם לימדו ברמת חמש היחידות, כמתמחים לצד מורים מנוסים, כדי להכינם לפתוח כיתות חדשות ברמה זאת. המורים המתמחים יקבלו ליווי מקצועי אישי הדוק מהמורים המנוסים, ובהנחיית צוות הפרויקט יעבדו על הגברת המוטיבציה והעניין במתמטיקה, על שיפור  דרכי ההוראה, ועל התאמתן כדי להגביר את ההתמדה ולצמצם את נשירת התלמידים מרמת חמש היחידות.

במסגרת הפרויקט ייעשה שימוש גם באמצעים טכנולוגיים בהם תוכנת "רמזור"- תוכנה ייחודית שפותחה במיוחד כדי לאפשר הכנה שיתופית של תכניות הוראה, מערכי שיעור ופריטי הערכת הישגים לתלמידי 5 יחידות לימוד במתמטיקה.

במהלך שלוש שנות הפרויקט יעבדו המורים המתמחים עם חונכיהם המנוסים בהנחיית צוות הפרויקט על סוגיות מרכזיות כגון הערכת ההוראה והלמידה, למידה לקראת פתרון בעיות, ומניעת הנשירה מלימודי המקצוע ברמה הגבוהה ביותר. תוכנת "רמזור" תשמש "שולחן העבודה", רשת תקשורת חברתית-מקצועית של המורים ואכסניה למאגר מידע מצטבר, מתעדכן ומשתפר בהתמדה של חומרי הוראה ולמידה ברוח המאה ה-21.

תמיכה תקציבית לפרויקט התקבלה מקרן טראמפ ממחוז הצפון וממוסד נאמן. הערכה ומחקר מלווה של הפרויקט יתנהלו במוסד שמואל נאמן למחקר מתקדם, שנתן את חסותו לפרויקט.

תגובות

מומלצים