כ-6500 תלמידים לומדים בפנימיות של משרד הרווחה

פנימיות ומעונות משרד הרווחה מסווגות למס' סוגים בהתאם לאוכלוסיות המטופלות בהן: פנימיות חינוכיות ופנימיות שיקומיות לחניכים עם ליקויי למידה, בפנימיות מטופלים ילדים ובני נוער החל מהגיל הרך וכלה במתבגרים.

01.09.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כ-6500 תלמידים לומדים בפנימיות של משרד הרווחה

850 בני נוער יחלו ללמוד במעונות רשות חסות הנוער וכ-300 בני נוער השוהים במעונות ילמדו בבתי ספר בקהילה

מנתוני משרד הרווחה עולה: כמחצית מהילדים בפנימיות מסודרים באמצעות חוק הנוער. 60% מהחניכים הם בני 13-18, 36% מהחניכים הם בני 6-12.

שר הרווחה מאיר כהן, שהיה איש חינוך למעלה משלושה עשורים: "מדובר בילדים ונערים שמבחינה חברתית נמצאים על קצה הרצף. שלא כמו מרבית התלמידים בישראל, יום פתיחת שנת הלימודים עבורם יכול להיות יום קשה ומנגד, במקרים רבים, מדובר בהצלתם. הילדים הללו מגיעים מרקעים קשים ובדרך כלל עם עורף משפחתי חלש אם בכלל. המעטפת הגדולה שיש סביבם חשובה וקריטית להמשך חייהם".

משרד הרווחה והשירותים החברתיים מפעיל קשת רחבה של פנימיות המותאמות למגוון צרכיהם של הילדים ובני הנוער, החל מפנימיות הנשענות על שרותי הקהילה בה הן נמצאות ועד פנימיות המקיימות חלק ניכר מהמענים הנדרשים בתוך המתחם הפיזי של המסגרת (לדוגמא- לימודים).

בפנימיות מטופלים ילדים ובני נוער, החל מהגיל הרך וכלה במתבגרים, הגדלים בקבוצות גיל שונות או רב גילאיות, בהתאם למודל הטיפול.

הילדים מטופלים ע"י מדריכים חינוכיים ומטפלות או זוגות. בפנימיות מועסק צוות טיפולי רב מקצועי, הכולל פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי ומטפלים בתחומים שונים (דוגמת אומנויות), בהתאם לסוג הפנימייה ולצרכי הילדים בה. כמו כן מתבצעת בפנימיות פעילות העשרה מגוונת.

פנימיות משרד הרווחה  מסווגות למס' סוגים בהתאם לאוכלוסיות המטופלות בהן: פנימיות חינוכיות- לחניכים שאובחנו כבעלי תפקוד תקין או בעלי פגיעה מעטה בהתפתחות, ויש פוטנציאל גבוה לקדם את מצבם; פנימיות שיקומיות- לחניכים עם ליקויי למידה ו/או פער לימודי ניכר ו/או חסכים רגשיים, שאובחנו כבעלי פוטנציאל התפתחות תקין; פנימיות טיפוליות- לחניכים בעלי תפקוד לקוי בתחומים רבים עקב ליקוי אורגני, התנהגותי, נפשי-רגשי או שילוב ביניהם וצורך במסגרות חינוך מיוחד; פנימיות פוסט אישפוזיות- לחניכים לאחר אשפוז פסיכיאטרי או כחלופה לאשפוז ומניעתו.

קולטות גם אוכלוסיות קצה, עם בעיות מורכבות והפרעות התנהגות קשות שאינן נקלטות בפנימיות הטיפוליות : מעונות חסות הנוער- מיועדות לבני נוער, שכל ניסיונות הטיפול הקודמים בהם, במסגרות השונות לא נשאו פרי.

מעונות אלה של משרד הרווחה מטפלים מטפלות  במתבגרים המצויים במצבים של עבריינות וסטייה חברתית. בני הנוער מופנים למעונות אלו באמצעות צווי בתי משפט לנוער. אמצעי הטיפול הינם מגוונים ומשפיעים גם על אופי המסגרות, לדוגמא- הוסטל ימי, חוות פנימייתיות המדגישות את הטיפול באמצעות בעלי חיים ועוד.

תגובות

מומלצים