למגר את מנהרות העוני

שר הרווחה מאיר כהן לקראת תקציב 2015: ״עם כל הכבוד להצהרות שהביטחון קודם לכל, זה יהיה תקציב עם ביטחון חברתי. זה מתחיל במיגור מנהרות העוני ואוביל יחד עם שר האוצר את הקו הזה בממשלה״.

03.09.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
למגר את מנהרות העוני

שר הרווחה מאיר כהן הוא מסיעתו של שר האוצר יאיר לפיד. מעבר לאידאולוגיה המשותפת, זה גם השתלם: בשנת 2014, גדל תקציב הרווחה בכמיליארד ש״ח. וזה מבלי לכלול את מיליארד השקלים שהוקצו לטיפול ההוליסטי היסטורי בניצולי השואה.

אחרי אישור תקציב 2014, החלה הזרמת הכספים מהאוצר לפרויקטים ברווחה: טיפול בזנות קטינים, הביטחון התזונתי, נוער בסיכון, הקמת מועדוני קשישים, קצבה לעיוורים, לחד הוריות ועוד. יותר מתשע מאות וחמישים מיליון ש״ח.

ביום ראשון האחרון (31/08/2014) הצביעה הממשלה על קיצוץ רוחבי שלא פסח גם על הרווחה:  2 אחוזים, 63 מיליון ש״ח. שר הרווחה הודיע כי יירתם למאמץ הלאומי לתגבור יישובי עוטף עזה וכיסוי עלויות "צוק איתן", אך אמר כי על אף שזהו קיצוץ נדרש, הוא חד פעמי שירד אומנם מבסיס התקציב, אך יתקזז מול התוספות הרבות שקיבל המשרד.

הקיצוץ יהיה במטה ובצרכיו דוגמת דחיית תהליך המחשוב במספר מחלקות ועוד.

שר הרווחה עמד על כך שאף פרויקט רווחה לא ייפגע.  מאחורי הקלעים התנהל שיח בין שני השרים שבעקבותיו היה ברור שהקיצוץ הרוחבי ייגרע ויקוזז מהתוספות, ויהיה חד פעמי כחלק ממאמץ לאומי, וכבר בעוד שבועיים שר האוצר יציג את תקציב 2015 ובו גידול משמעותי נוסף בתקציב הרווחה. הגידול יכלול את סעיף הטייס האוטומטי, מימוש והמשך תכניות לטיפול בעוני וכמובן מימון חלק ממסקנות וועדת אלאלוף.

שר הרווחה יציג את מסקנות הוועדה בישיבת ממשלה ויאשר אותן עקרונית. בשל מימון הוצאות צוק איתן נראה כי חלק מימוש מסקנות אלאלוף יהיה קטן ממה שתוכנן. שר הרווחה לוחץ על הגדלת קצבת הקשישים. במקביל הקים השר צוות משותף למנכ"ל המשרד יוסי סילמן ולאלי אלאלוף שתפקידו לאגם מימון לטיפול בעוני ממשרדים ממשלתיים.

שר הרווחה ידרוש גיבוי של ראש הממשלה למהלך, גיבוי של האוצר כבר יש. על פי ההערכות יהיה ניתן לגבש סכום של יותר ממיליארד ש״ח ממהלך כזה. ״העוני הוא איום גדול על חוסנה של ישראל, שאת חשיבותו ראינו דווקא במהלך מבצע צבאי. עם כל הכבוד להצהרות כך שהביטחון חשוב מהכל, זה לא יהיה תקציב שכולו ביטחון. ביטחון חברתי חשוב לא פחות, מנהרות עוני קיימות וממשיכות להיחפר מתחת לרגלינו, והן פרוסות בכל רחבי הארץ״.

תגובות

מומלצים