חלק ממגרשי הספורט נותרו ללא אישור ורישיון עסק

בדיקת משרד הכלכלה מעלה כי חלק מהאצטדיונים ומתקני הספורט טרם קיבלו אישור הפעלה לשנת 2014-2015, מהבדיקה עולה כי רק 49 מתקני ספורט מתוך 140 מתקנים החייבים את אישור משרד הכלכלה, קיבלו אישור הפעלה

05.09.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חלק ממגרשי הספורט נותרו ללא אישור ורישיון עסק

עונת הספורט באצטדיונים ואולמות הספורט לקראת פתיחה, אך חלק ממגרשי הספורט נותרו ללא אישור ורישיון עסק

מתוך כלל המתקנים הנדרשים לקבלת אישור הפעלה, רק 93 בקשות לחידוש רישיון הפעלה הוגשו משרד הכלכלה סירב לתת את אישורו לחידוש רישיון עסק ל 31 מתקנים שטרם השלימו את הדרישות שנקבעו במשרד הכלכלה מבהירים: "לא נתגמש ולא נקל ראש בדרישות הבטיחות המצילות חיים"

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה הוא אחד הגופים הנדרשים לספק אישור לרשות המקומית כתנאי לחידוש רישיון העסק למתקן ספורט, נוסף לגופים כמו משטרת ישראל, שירותי הכיבוי ומשרד הבריאות ומופקד על בטיחות הנמצאים במקום העסק וסביבתו.

בדיקה שנערכה במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה מעלה כי חלק מהאצטדיונים ואולמות הספורט בישראל, טרם קיבלו אישור ממינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, לצורך קבלת רישיון עסק לקראת פתיחת עונת הספורט 2014-2015.

כך למשל, עולה מהבדיקה כי 41 מתוך 70 אצטדיוני כדורגל בעלי יותר מ 500 מושבים, הטעונים את אישור משרד הכלכלה לשם חידוש רישיון העסק, טרם קיבלו את האישור המיוחל.

לעניין כל מתקני הספורט הכוללים מגרשי אתלטיקה, אולמות ספורט, מגרשי טניס ואצטדיונים, הוגשו עד כה 93 בקשות באמצעות הרשויות המקומיות.

נכון למועד זה, סיפק משרד הכלכלה אישור רק ל -49 מתקני ספורט מתוך כ-140 מתקנים המחויבים באישור משרד הכלכלה. מכלל הבקשות שהוגשו, נמסרה לאחרונה הודעה לרשות המקומית על סירוב לחידוש רישיון העסק ל-31 מתקנים, היות ואלה לא עמדו במועד בדרישות שנקבעו על ידי משרד הכלכלה. יתרת הבקשות נמצאות כרגע בבדיקה לקראת מתן החלטה.

בין האצטדיונים (מעל 500 מקומות) שטרם קיבלו את אישור מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה:

אצטדיון מספר מקומות ישיבה הבעיה
מועדון בני יהודה תל אביב 3,400 טרם הוגשה בקשה על ידי רשות הרישוי לאישור האצטדיון על יד משרד הכלכלה אצטדיון העירוני חולון 2,760 טרם הוגשה בקשה על ידי רשות הרישוי לאישור האצטדיון על יד משרד הכלכלה אצטדיון אום אל פחם 5,700 הוגשה בקשה על ידי רשות הרישוי לאישור האצטדיון על ידי משרד הכלכלה, אך עדיין טרם נתקבלו המסמכים והאישורים הנדרשים רישיון העסק הניתן למתקן ספורט ע"י רשות הרישוי מתחדש אחת לשנה לקראת תחילת עונת הספורט בחודש אוגוסט.

הבקשה לחידוש רישיון עסק צריכה להיות מוגשת 3 חודשים לפני מועד פקיעת רישיון העסק ובמסגרתה נדרשים הגופים המפקחים לבדוק ולוודא כי אכן מתקן הספורט עומד בדרישות שנקבעו.

זאב דיבסק מנהל תחום בטיחות בכיר במשרד הכלכלה: "כל מתקן ספורט, למעט מתקנים הקיימים במוסדות חינוך בין אם הוא אצטדיון מגרש או אולם ספורט, מחויב להחזיק ברישיון עסק תקף, הניתן על ידי רשות הרישוי העיריה או המועצה.

גם במהלך התקופה בה מצוי הרישיון בתוקף, מקפידים מפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה לערוך ביקורים שוטפים בכל מתקן הנמצא בתחום אחריותנו במטרה לוודא כי המתקן עומד בכל דרישות הבטיחות וכי לא נעשו שינויים מהותיים העלולים להוות סיכון בטיחותי למשתמשים באותו מתקן.

למעשה, מאז כניסת החוק לאיסור אלימות בספורט לתוקפו, הושקעו מיליוני שקלים במתקני הספורט בארץ, על מנת לעמוד בדרישות החקיקה. ללא ספק, חל שיפור  משמעותי במתקני הספורט הקיימים, בהיבטי הבטיחות." אומר דיבסק ומוסיף: "אני מצר על העובדה שמנהלי מחלקות הספורט והרישוי  ברשויות המקומיות וכן מנהלי מתקני ספורט שונים, אינם טורחים לוודא ולקיים את הדרישות שנקבעו בחקיקה ועל ידי מינהל הבטיחות מבעוד מועד, בהנחה מוטעית כי לאור לחץ הזמן לפתיחת עונת הספורט, ניתן יהיה לקבל הקלות מהדרישות שנקבעו. חשוב שידעו כי כל עוד לא ימולאו הדרישות שעניינם בטיחותו של קהל המשתמשים במתקן, לא יינתן אישור משרד הכלכלה לקבלת רישיון עסק.

משרד הכלכלה, באמצעות מפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, נדרש לאשר כל מתקן ספורט שמספר המושבים הקבועים שלו עולה על 500, בכפוף לבקשה המוגשת על ידי רשות הרישוי. עם קבלת הבקשה לחידוש רישיון עסק, נשלח מטעם משרד הכלכלה מכתב המפרט את הפרטים והתנאים הנדרשים מבעלי מתקני הספורט. בין השאר, נדרשים מנהלי המתקנים:

1. להסתייע בבעל מקצוע המוגדר בחוק כמנהל בטיחות בספורט המוסמך על ידי משרד הכלכלה - מהווה גורם מקשר בין בעל המתקן לבין נציגי משרד הכלכלה ותפקידו לבדוק את מצב מתקן הספורט בהיבטים של מפגעי בטיחות, תקלות, קיום אישורים תקפים למערכות השונות הקיימות באותו מתקן וכן קיומו והשלמתו של תיק מתקן המהווה כלי עזר הכרחי להכרת המתקן על מערכותיו ואביזריו.

2. להציג תיק המתקן - מיועד לסייע הן למי שמתמנה כמנהל אירוע הספורט והן למנהל המתקן, האמור לתחזק את המתקן. תיק המתקן כולל, בין השאר, תרשימים של המתקן כולל תיאור של כלל הכניסות, יציאות, שערי חירום, מסלולי הגעה ופינוי לרכבי חירום. כמו כן, הוא כולל את כל האישורים לבדיקות בעלי מקצוע של כל המערכות הקיימות במקום (מערכות חשמל, חוזק המבנה, תקינות מערכות וכיו"ב).

פעילות משרד הכלכלה במתן אישור לחידוש רישיון עסק, החלה בשנת 2010 עם כניסתו לתוקף של חוק איסור אלימות בספורט שקבעה את משרד הכלכלה כגוף האחראי לטפל ולאשר היבטי בטיחות במתקני הספורט. החוק הסמיך בעלי תפקידים לבקר ולפקח הן על מצבו הפיזי של המתקן והן באשר לבדיקות ומטלות אותם הם חייבים לבצע לקראת קיום אירוע ספורט. בעלי התפקידים מוסמכים לדרוש תיקון סיכונים בטיחותיים וליקויים ככל שנמצאו לקראת קיום אירוע ספורט וככל שלא תוקנו ליקויים אלה רשאים בעלי התפקידים אלה להגביל, לצמצם ובמקרים קיצוניים אף להודיע לנציג המשטרה במקום כי הם ממליצים להגביל את מספר הצופים ואפילו לבטל את קיום האירוע בשל סכנה בטיחותית לקהל הצופים או העושים שימוש במתקן זה.

נציגי משרד הכלכלה מעורבים גם בסוגיות הנוגעות לתכנון מתקני ספורט חדשים בהיבטי הבטיחות והיו מעורבים בגיבוש התייחסות לתכניות הבטיחות והתכנון של מתקני ספורט רבים, לרבות: אצטדיון פתח תקוה, נתניה, הרחבת אצטדיון טדי בצדו הדרומי, אצטדיון סמי עופר בחיפה, היכל ארנה פיס בירושלים, אצטדיון הכדורגל החדש בבאר שבע  ועוד.

תגובות

מומלצים