לראשונה התייחסות מדינית של דרג מדיני ישראלי להתבטאויותיו של שר החוץ הסעודי

השר פרי קרא למנהיגות בישראל להתייחס ברצינות להתבטאויותיו המעודדות של שר החוץ הסעודי: "חשוב כי נקשיב קשב רב להתבטאויות מנהיגים מן האזור ולאפשרויות החדשות העומדות בפנינו לעתידו של המזרח התיכון".

09.09.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לראשונה התייחסות מדינית של דרג מדיני ישראלי להתבטאויותיו של שר החוץ הסעודי

במהלך נאומו הציג השר פרי מהלך מדיני תלת-שלבי בשיתוף המדינות המתונות במזרח התיכון. השר פרי, משקיף בקבינט המדיני-בטחוני וראש השב"כ לשעבר, נשא נאום מדיני מיוחד בכנס למדיניות נגד טרור בהרצליה.

בדבריו קרא  השר פרי למנהיגות בישראל להתייחס ברצינות להתבטאויותיו של שר החוץ הסעודי סעוד בן פייסל אל סעוד: "חשוב כי נקשיב קשב רב להתבטאויות מנהיגים מן האזור, הנוגעות לאחריות לעימות למול חמאס ולאפשרויות העומדות בפנינו לעתידו של המזרח התיכון. בוועידה בג'דה בסוף אוגוסט 2014 אמר שר החוץ הסעודי, סעוד בן פייסל אל סעוד כי יותר מבעבר, המזרח התיכון זקוק היום לשלום ודו-קיום וכי סעודיה, כמדינה אסלאמית מובילה, מוכנה להקריב קורבנות למען שיחות שלום וקוראת לאבו-מאזן ללכת בדרך זו. שר החוץ הסעודי אמר כי על סעודיה להנמיך משמעותית את להבות השנאה והסכסוך אל מול ישראל ולנרמל את קשריה עם המדינה היהודית".
 
לאחר מכן התייחס פרי לשינוי ביחסי הכוחות במזרח-התיכון ואמר: "במשך עשרות שנים ידענו לנתח את מערך הכוחות והאינטרסים האזורי בהתאם לחלוקה המסורתית בין יהודים, נוצרים ומוסלמים ויתרה מכך – בין מוסלמים שיעים, סונים, עלאוויים ואחרים. תפיסה זו עיצבה את הבנתנו האזורית, את ניתוח האינטרסים והבריתות והיוותה את הבסיס לחלק מן ההחלטות המדיניות של מנהיגינו לאורך השנים. אך המציאות באזורנו הולכת ומשתנה. הסתכלות מפוכחת על המזרח התיכון מגלה חלוקה חדשה וברורה בין שני מחנות מרכזיים– ציר האסלאם הרדיקאלי למול ציר המדינות המתונות".
 
השר פרי המשיך והתייחס בדבריו לעלייה המדאיגה של האיסלאם הקיצוני ושל ארגוני הטרור במזרח התיכון אשר מאיימים על המערב כולו ואמר: "בימים אלו, אנו עדים להתחזקותו, לרבות התעשרותו המהירה והמאיימת של ארגון "המדינה האסלאמית" (דעאש) בעיראק, בסוריה ובלבנון. לצידם, אנו עדים גם להתעצמותו של ארגון ג'באת א-נסרה, הזרוע הסורית של אל-קעידה, הלוחמת כנגד שלטונו של אסד בסוריה ואשר השתלטה רק לאחרונה על מעבר קוניטרה בגולן הסורי".
 
בתוך כך הזהיר השר פרי מפני כיוונים חדשים אליה פונה סוריה של אסד: "יש לשים לב כי אסד, הרודן העלאווי, מנסה להפיק כיום את מירב התועלת מן המצב ומהתעצמותם של הארגונים האמורים וכי "תחת חסדם" של אל-קעידה ופורשיה, מנסה המשטר הסורי להפוך לבעל ברית אסטרטגי – דה פאקטו – של המערב".
 
השר פרי ביקש להציף מחדש את האיום הקיומי הגדול ביותר על ישראל-איראן, ואמר: "איראן הצליחה בעבר ומצליחה כעת לבנות גשר יבשתי בינה לבין המזרח התיכון ואף לחזק את מגמת ההקצנה. כך, עושי דברה של איראן עומדים על גבול הגולן ואיראן אינה חדלה מלאמץ ולתמוך בארגון החמאס. כל זאת, כאשר בגישת המערב לאיראן חל סחף משמעותי ולמרות שחל שקט תקשורתי מצידה של ישראל בחודשים האחרונים, המוטו של ישראל צריך להמשיך ולהיות, במלוא עוזו, עצירת איראן, בלימת שאיפותיה אל מול סוריה ולבנון ועצירת התגרענותה".
 
לסיכום דבריו חזר השר פרי והדגיש כי אופק מדיני חדש משמעותו שינוי התפיסה הבילטראלית ומעבר לתפיסה אזורית כוללת, על רקע מבצע "צוק איתן" ולאור התחממות היחסים עם מצרים: "מדינת ישראל אינה יכולה, ואסור לה שתתעלם מן המציאות החדשה ומן ההזדמנות שהיא מציבה בפנינו. עלינו לעשות ככל שביכולתנו לשנות את המציאות באופן עמוק ולצאת לדרך מדינית שבבסיסה תפיסה אזורית עדכנית.

בראייתי, עלינו לפעול בשלושה שלבים מרכזיים:
א. המשך שמירה על הפסקת אש יציבה, בהתניות שנקבעו.
ב. כינונה המיידי של  ועידה אזורית, בהובלת מצרים וסעודיה ובשיתוף ירדן והמפרציות (למעט קטר), לדיון בשיקום רצועת עזה למול שמירת האינטרסים הביטחוניים של ישראל, בדמות פירוז הרצועה ומניעת התעצמות חמאס.
ג. מהלך אזורי כולל לשינוי המציאות האזורית, לרבות פתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני ובנייה מחדש של מערך הכוחות והקשרים למול מדינות האזור".

תגובות

מומלצים