דיון בבית המשפט בעניין האימאם יקדאן חלבי

בבית משפט מנהלי מחוזי חיפה, בפני כבוד השופטת איטה קציר, התקיים דיון בעניין האימאם יקדאן חלבי, שלא מצרפים אותו כעובד מן המניין לשירות המדינה. איוב קרא: "צריך ומיד למלא את התקנים החסרים", רפיק חלבי: "לצרף את יקדאן חלבי כעובד מן המניין".

16.09.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דיון בבית המשפט בעניין האימאם יקדאן חלבי

היום התקיים דיון בבית המשפט המחוזי בחיפה בעתירתו של השיך האימאם יקדאן חלבי על כך שלא מצרפים אותו כעובד מן המניין לשירות המדינה בדומה לשאר האימאמים הדרוזים.

סגן השר לשעבר איוב קרא שקידם בזמנו את ההחלטה להפוך את האימאמים הדרוזים לעובדי המדינה היה העד המרכזי בדיון ואמר : "הובלתי החלטה זו בממשלה אחרי מאבק של עשר שנים בתוך העדה ומחוצה לה ואני שמח שדרכי צלחה לטובת אנשי הדת הדרוזים ובכך הפכו לשווים מול שאר העדות בישראל אחרי קיפוח של שישים שנה".

"אחרי ההחלטה, ניסו ומנסים גורמים שונים לשנות את ההיגיון מאחורי ההחלטה ולשחק בתקנים של כול ישוב ומספר האימאמים בו, לא פעם עצרתי זאת מתוך אמונה בשוויון בחוק ובסדר והוסיף, ישוב כמו דאלית אל כרמל חייב לקבל שבעה תקנים לפי 2500 תושבים תקן אחד .במקום זאת הוא עומד לצערי כיום על שלושה תקנים ,צריך ומיד למלא את התקנים החסרים לכול בתי התפילה".

"ישובים אחרים המשיך איוב שהם רבע בגודלם מדאלית אל כרמל קיבלו  ארבעה תקנים, דבר של מתיישר עם השכל וההיגיון . אם חלילה יפסחו על מישהו מהאימאמים של אחת מבתי התפילה עלול הדבר להוביל למאבקים מיותרים בעדה" .

ראש המועצה רפיק חלבי השתתף בדיון ודרש בתוקף לצרף את יקדאן חלבי כעובד מן המניין בנציבות שירות המדינה, ובקר קשות את התנהלות המערכת השלטונית בסוגיה זו במיוחד .

בית המשפט יכריע בקרוב בסוגיה רגישה זו.

רקע לפרשה, כתבה מתאריך 1-11-13

 מי במשרד הפנים מעכב את מינוי האימאמים מדליה?

בשנת 2011 לאחר תיקון מעמדם של האימאמים הדרוזים שעברו לעובדי מדינה, על כל 2500 תושב ימונה אימאם, ומאז מספר אימאמים לא נכללים, עתירה הוגשה לבית משפט השלום בחיפה.

ככל שמתעמקים בחלוקה שנקבעה ע"י הממשלה מגלים שהחלוקה מבוצעת בצורה לא שווה, חלק מהכפרים מקבלים מעל המותר וחלק כלל לא מקבלים בכל מיני טענות וסיבות לא מוצדקות, עכשיו אולי בית המשפט יחליט בעניין חלק מהאימאמים הדרוזים ובעיקר אלה של דאלית אל כרמל.

עו"ד מוניר חיר שפנה לבית המשפט בעניין אחד האימאמים אומר לנו: "על פי החלטת הממשלה מתאריך 15/9/2011 הקצו 68 תקנים,  בפועל בתקופה הרלוונטית ההיא היו 56 אימאמים, איישו בכמה מקומות, לדוגמא ברמת הגולן הם נתנו 6 תקנים, נתנו תקן בירכא וגם בג'ולס ובשפרעם ובעוד מקומות, בסך הכל 10 משרות".

עו"ד מוניר חיר:"כיום התקנים מגיעים ל 65 משרות, יש עוד 3 משרות פנויות שהיעוד שלהן לדאלית אל כרמל".

מדוע לדאלית אל כרמל?

"כי לכל 2500 תושבים מגיעה משרה של אימאם, היום בפועל מקבלים משכורת 3 אימאמים בדליה, חסרים לפחות עוד 4 משרות. אימאם נפטר (שיך כמאל חלבי), יקדאן חלבי לא מקבל משכורת, בנוסף לעוד שניים נוספים, אימאם ממשפחת חסון ואימאם משפחת נסר אלדין".

תמונה לדוגמהבתקנון שאושר ע"י נציבות שירות המדינה כתוב שמי שמקבל פנסיה ממדינת ישראל ממשרד כלשהו לא ימונה לתפקיד אימאם בשכר.

בשנים האחרונות הקימו גוף במשרד הפנים שנקרא האגף לעדות הלא יהודיות, פעם היה שייך למשרד הדתות וכיום הועבר למשרד הפנים, ומונה יעקוב סלאמה (חורפיש) למנכ"ל של האגף הלא יהודי.

עו"ד מוניר חיר: "עקב החלוקה שנעשתה, בכפרים מסוימים נוצר ברדק לדוגמה בפקיעין הדרוזים בקושי 4000 ויש להם 5 אימאמים, היום יש אימאם שחלה במחלת ניוון שרירים והוא מרותק ומוגדר צמח, אז המשרה שלו התפנתה והיא צריכה לעבור לדליה, האגף לעדות הלא יהודיות מתכנן להעביר את המשרה לכפר אחר".

אם נעיין בדיווחים שלנו נראה שמאז החלטת הממשלה אין שוויון של מנהל תקין במשרד הפנים וחלק מאשים את האחראי על האגף הלא יהודי בחלוקה לא שווה של האימאמים הדרוזים ובחדרי חדרים האימאמים מאשימים את שיך סלאמה בכל מה שנעשה בעניינם עד היום.

הפנינו שאילתה למשרד הפנים בעניין שעד היום המשרד לא ממלא אחרי החלטת הממשלה ומאייש משרות איפה שצריך, בנוסף 3 תקנים חסרים בעיקר בדאלית אל כרמל.

כאשר תגובת משרד הפנים תגיע לשולחן המערכת, תפורסם במלואה.

בעבר האימאמים קיבלו שכר סמלי לאורך כל השנים, מעורבות סגן השר לשעבר איוב קרא ושיח' טריף ואחרים קיבל שמואל הולנדר נציב שירות המדינה בתחילת שנת 2011 בקשה לקלוט לשירות המדינה את האימאמים שיועברו להיות עובדי מדינה ויקבלו את שכרם ישירות משירות המדינה ולא מהמועצה הדתית הדרוזית כמו שהיה נהוג.

בתאריך 27-10-2008 פנה עו"ד ד"ר סלמאן חיר במכתב לשרים רוני בראון, מאיר שטרית, יצחק כהן, בעניין מעמדם ותנאי שכרם של האימאמים הדרוזים. בשם נציגות מוסמכת מטעם האימאמים הדרוזים.

בו מציין:"לאימאמים הדרוזים נגרם עוול מתמשך מאז ומתמיד, אין כל הצדקה לכך שאנשי דת מעדות אחרות יקבלו  משכורת מהמדינה במעמד של עובדי מדינה בחוזה מיוחד בעוד שבקשותיהם החוזרות והנשנות של האימאמים הדרוזים בעניין האמור נדחו לכך.

האימאמים מועסקים מטעם המועצה הדתית הדרוזית, אך תנאי העסקתם לרבות גובה שכרם והתנאים הנלווים הם בגדר תנאים מחפירים". 

שיח' אמין טריף ז"לנוסח המכתב שנשלח.

1. האימאמים  הדרוזים  הם  נותני  שירותי  דת  על  כל  המשתמע  מכך  לאוכלוסיה  הדרוזית  לרבות  רישום  נישואין  ו/או  ניהול  ו/או  עריכת  תפילות  אשכבה  ו/או  בצוע  רישום  הנישואין  ו/או  עריכת  הטקסים  הדתיים  ו/או  כיו''ב .

2. לאימאמים  הדרוזים  נגרם  עוול  מתמשך  מאז  ומתמיד,  המתבטא  באפלייתם  לרעה  לעומת  נותני  שירותי  דת  בקרב  העדות  הדתיות  האחרות.

3. המצב  דהיום  הוא  שהאימאמים  מועסקים  מטעם  המועצה  הדתית  הדרוזית , אך  תנאי  העסקתם  לרבות  גובה  שכרם  והתנאים  הנלווים  הם  בגדר  תנאים  מחפירים  בעליל.

4. מדובר  בין  היתר  ,  משום  מה  ובניגוד  גמור  ומוחלט  להוראות  החוק  והדין  ,  בשכר  דיפרנציאלי  השונה  מאימאם  לרעהו , המשתנה  לרעה  מחודש  לחודש  ו/או  משנה  לשננה  ,  ואשר  כשלעצמו  אינו  מגיע  לכדי  שכר  מינימום,  ואף  במקרים  לא  מעטים  לכדי  רבע  משכר  מינימום , שלא  לדבר  על  העדר  תנאים  סוציאליים  מינימאליים  המתחייבים  מכוח  דיני  העבודה ,  ההסכמים  הקיבוצים  הרלוונטיים  ו/או  צווי  הרחבה.

5. האימאמים  למעשה  (נופלים  בין  הכיסאות),  כאשר  המעסיק  שלהם, המועצה  הדתית  הדרוזית , טוענת  לחוסר  תקציב  ומשאבים  כדי  לממן  את  שכרם  ,  ומאידך  הגורמים  הממשלתיים  ובעיקר  משרדי  הדתות  האוצר  והפנים  מפנים  אותם  למעסיקם – המועצה  הדתית  הדרוזית.

6. דבר  אחד  ברור  והוא  כי  העוול  טעון  תיקון  דחוף  ביותר והמצב  הנוכחי  אינו  יכול  להתמשך.

7. אינני  מתכוון  בפנייתי  זו  לסקור  את  ההיסטוריה  של  הנושא  הזה , הליכים  משפטיים  שנוהלו  בעבר  ופשרות  שהגיעו  אליהם  הצדדים  הנוגעים  בדבר  ולא  קוימו  במלואן  ו/או  בחלקן.

8. לא  זו  גם  שכן  ,  אינני  מתכוון  להכביר  במילים  ו/או  להסיק  מסקנות  בדבר  האחריות  הבלעדית  של  גורם  זה  או  אחר ,  אלא  המטרה  כעת  הנה  להעלות  את  העניין  על  מנת  למצוא  לו  פתרון  הולם  וראוי.

9. ברור  לכל  כי  מצב  זה  ששרר  עד  כה  הוא  התגלמות  ההפליה  וחוסר  השוויון,  ואין  כל  הצדקה  להמשיך  קיומו ,  ומן  הדין  הוא  לנהוג  בשוויון  ולהעניק  את  אותם  הזכויות  המוענקות  לכהני  דת  יהודים  ו/או  לאימאמים  מעדות  אחרות  גם  לאנשי  דת  דרוזים.

10. לא  זו  אף  זו ,  אין  כל  הצדקה  לכך  שאנשי  דת  מעדות  אחרות  יקבלו  משכורת  מהמדינה  במעמד  של  עובדי  מדינה  בחוזה  מיוחד  ,  בעוד  שבקשותיהם  החוזרות  והנשנות  של  האימאמים  הדרוזים  בעניין  האמור   נדחו  לכך ,  ללא  כל  סיבה  מניחה  את  הדעת.

11. במטרה  לסיים  את  העניין  בדרכי  נועם  ומחוץ  לכותלי  ביהמ''ש  מצאתי  לנכון  לפנות  לכבודכם  ולבקשך/כם  לתיקון  המחדל  לעיל  ,  בדרך  של  תשלום  שכר  נאות  ושוויוני  לאימאמים  העולה  משכר  מינימום  ו/או  בדרך  של  קליטתם  ו/או  שילובם  של  האימאמים  במערך  העבודה   של   עובדי   מדינה   לכל  דבר   ועניין,

שאם  לא  כן ,  אאלץ  לדאבוני  ללא  כל  ברירה  אחרת  בידי  לפנות  בשמם  של  האימאמים  לערכאות  השיפוטיות  ליישום  מעשי  של  בקשותיהם  הצודקות  דלעיל  ,  דבר  כשלעצמו  אשר  עלול  לגרום   לך/כם  להוצאות  מיותרות  ו/או  לחוסר  נוחיות  ו/או  כיוצ''ב.

סגן השר קרא ומנכ"ל משרד רוה"מבאותה שנה מנכ"ל משרד רוה"מ אייל גבאי ומשרד האוצר מגבים את מאמצי סגן השר קרא להסדרת עניין האימאמים הדרוזים.

בעקבות מאמציו של סגן השר לשעבר איוב קרא במהלך השנה האחרונה לקליטת האימאמים הדרוזים בנציבות שירות המדינה כעובדי מדינה, ובעקבות פנייתו האחרונה שהסוגיה תיכלל בתקציב הקרוב, פנה מנכ"ל משרד ראש הממשלה למנכ"ל משרד הפנים ולנציב שירות המדינה והפציר בהם לעשות צדק עם האימאמים הדרוזים ולהשוותם לשאר העדות שכן המוסלמים, הנוצרים והיהודים נחשבים לעובדי מדינה עם כל התנאים וההטבות של עובדי מדינה.

סגן השר איוב קרא אמר: "לאחר שנים של מאבקים מול גורמים שונים, אינטרסנטים שבתחום שרותי הדת אני שמח שהדרוזים יוצאים גם הם ובעיקר האימאמים מהאופל, איך יכלו בעדה ובמדינת ישראל להמשיך יותר משישים שנה שהאימאמים הדרוזים יהיו נחותים משאר הדתות בישראל, אנחנו בעדה הדרוזית רוצים שוויון אבל אנו מסכימים לפעמים להיות מופלים לרעה בעיקר בנושאים פנימיים.

אנו בדרך לסיום פרק זה כי השוויון מתחיל בשירותי הדת, והאימאם הדרוזי החל משנת 2011 יהיה במעמד רב הישוב ולא יסתכמו תפקידיו בדברים טקסיים אלא ירצה ויטיף נגד עבריינות אלימות וכול דבר שלילי בתוכנו".

מספר חודשים אחרי ועדת הכספים דנה במעמדם של האימאמים הדרוזים.

דרוזיםועדת הכספים דנה בעניין להשוות את שכר היסוד ואת תנאיהם של הקאדים מד'הב בני העדה הדרוזית ושל הקאדים השרעים בני העדה המוסלמית.

ועדת הכספים: "לא עוד אפליה בשכר היסוד של קאדים"

כך נקבע בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא השוואת שכר היסוד של קאדים ושל קאדים מד'הב לשכרם של נושאי משרה שיפוטית ברבנות הראשית; "מנכ"ל משרד המשפטים: "יש לשאוף להנחלת השוויון בין השווים"; חברי הוועדה קבעו פה אחד: "השוואת שכר היסוד החל מחודש אוגוסט".

סגני יו"ר הכנסת וחברי וועדת הכספים ח"כל מגלי והבה וח"כ אחמד טיבי יזמו את הדיון על רקע הדרישה להשוות את שכר היסוד ואת תנאיהם של הקאדים מד'הב בני העדה הדרוזית ושל הקאדים השרעים בני העדה המוסלמית לאלו של מקביליהם ברבנות הראשית. "החוק מקנה שוויון לכולם, אך לרוב נעלם כלא קיים בעיני הפקידים הממונים על ביצועו", אמר ח"כ והבה.

במהלך הדיון, השיב מנכ"ל משרד המשפטים גיא רוטקוף לטענתו של ח"כ והבה, תוך התייחסות לחשיבות מעמדם של הקאדים: "אי שוויון בין שווים יוצר תחושת קיפוח ואנחנו נתנגד לכל עמדה שתבטל את ערך השוויון.

משרד המשפטים רואה בחיוב את השוואת שכר היסוד ואת תנאיהם של ראש בין הדין לערעורים בדומה לאלו של הרב הראשי לישראל, כמו גם של  חבר בית הדין לערעורים לאלו של חבר בית הדין הרבני הגדול".

בסיום הדיון נקבע פה אחד כי החל מה- 1 לאוגוסט 2009 יושווה שכר היסוד של הקאדי השרעי והקאדי מד'הב אשר משמשים כראשי בתי הדין לערעורים ויעמוד על 33,408 ₪ במקום 24,911 ₪.

כמו כן, יעלה שכר היסוד של חברי בתי הדין לערעורים השרעים ומד'הב מ- 24,288 ₪ ויעמוד על 29,632 ₪.

בנוסף, נקבע כי משרד המשפטים יעביר בתוך שבועיים את עמדתו באשר להשוואת תנאיהם הנלווים של הקאדים השרעים והקאדים מד'הב לאלו של הרבנות הראשית והם יעלו להצבעה בוועדת הכספים במהלך פגרת הכנסת.

בתאריך 3 מרץ 2011 סגן השר לשעבר איוב קרא האימאמים הדרוזים מהיום עובדי מדינה סגן השר קראלכל מי שלא האמין.

היום זה מתממש, מתחילים בקליטתם לשירות המדינה של 65 אימאמים דרוזים בנבי חדר בכפר יאסיף, שוחחנו עם סגן השר קרא על הישג חשוב זה.

הדבר התאפשר הודות לראש העדה שיח' מוופק טריף וסגן השר איוב קרא שפנו וביקשו מנציב שירות המדינה שמואל הולנדר לקלוט את האימאמים בשירות המדינה, כי לא יתכן שכל אנשי הדת מהעדות האחרות נחשבים במעמד עובדי מדינה ורק האימאמים הדרוזים אינם משוייכים למעמד זה, זה מנוגד לחוק השוויון וזכויות העובד.

הולנדר נענה לבקשה ושיגר בקשה למשרד האוצר לקלוט את האימאמים הדרוזים כעובדי מדינה ואכן זה התממש.

סגן השר קרא: "הבטחתי ועמדתי בהבטחתי, 65 אנשי דת יקלטו בשירות המדינה, 62 שנה איש לא חשב לעשות את הצעד הזה, הדרוזים לא היו בשוויון עם עדות אחרות, היום מתחילים את קליטתם של האימאמים, באים ממשרד הפנים ומנציבות שרות המדינה ומתכנסים יחד עם השיח'ים".

סגן השר קרא: "בסוף החודש ימונו עוד 3 קאדים, שר המשפטים נענה לבקשתי בנדון וימונה גם מנכ"ל לבית הדין הדרוזי, אני רוצה להודות לכל מי שפעל להצלחת העניין, כל אימאם יצטרך להרצות בפני תלמידים כי יש נתק מוחלט בין הדתיים לחילוניים, אני מבקש לחזק את השורשים הדרוזים".

תגובות

19. אנואר לפני 10 שנים
הסוף הטוב מתקרב
18. من الجليل לפני 10 שנים
بيان هام
17. מדליה לפני 10 שנים
...
16. عاشق يقضان לפני 10 שנים
شيخ يقضان الى الامام
15. اديب לפני 10 שנים
من الكرمل
14. חמוד לפני 10 שנים
אם יקדאן היה מזדהה עם משפחת טריף היה מקבל את מה שמ
13. ا..ن לפני 10 שנים
توضيح
12. مواطن לפני 10 שנים
للمشايخ والمسؤؤلين
11. שיך לפני 10 שנים
הכל בכיס של הגדולים
10. ادم לפני 10 שנים
حرفيش
9. והבה לפני 10 שנים
אם איוב באמצע אז הכול בשליטה איוב אנחנו איתך מלך
8. الحركة الاجتماعية الشبابية לפני 10 שנים
الكرمل والشامل
7. עאמר לפני 10 שנים
אינשאללה הכול יסתדר
6. חסן לפני 10 שנים
בהצלחה לשיכים
5. מהגליל לפני 10 שנים
כסף
4. עיסמיי לפני 10 שנים
כל הכבוד לסגן השר איוב
3. דליה לפני 10 שנים
לא צריך לשתוק
2. אבו כרמל סעיד לפני 10 שנים
דאלית אל כרמל
1. חלבי לפני 10 שנים
שיך יקדאן סמל העתיד הצעיר

מומלצים