הפרה בוטה של חוקי העבודה לגבי בני נוער

מסעדה הורשעה בשורה של עבירות על חוקי עבודה הנוגעות להעסקת בני נוער ביום המנוחה השבועי, העסקה מעבר לשעות המותרות ביום, העסקה ללא פנקס עבודה וכן ללא מתן הודעה לעובד כדין.

28.09.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הפרה בוטה של חוקי העבודה לגבי בני נוער

​בעקבות פעילות אכיפה של משרד הכלכלה בית הדין לעבודה הרשיע את מפעילת מסעדת 'פישנזון' באשקלון על הפרת זכויות בני נוער עובדים.

חברת א.ש.ע.מ יזמות ועסקים בע"מ, שהפעילה מסעדה תחת השם המסחרי 'פישנזון' במתחם המרינה באשקלון, הורשעה בשורה של עבירות על חוקי עבודה הנוגעות להעסקת בני נוער ביום המנוחה השבועי, העסקה מעבר לשעות המותרות ביום, העסקה ללא פנקס עבודה וכן ללא מתן הודעה לעובד כדין.

במסגרת ביקורת יזומה של מינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה, אותה ערך החוקר דאז, מנהל תחום מדיניות ואכיפה פלילית יאן לה-גנק, נתגלו חשדות לעבירות על מספר חוקי עבודה בהתייחס לתשעה בני נוער שהועסקו במסעדה שהופעלה ע"י חברת א.ש.ע.מ יזמות ועסקים בע"מ .

בתום גיבוש הראיות, הוגש על ידי הלשכה המשפטית במשרד הכלכלה כתב אישום כנגד החברה שהעסיקה את הנערים, הכולל חמישה אישומים במסגרת חוק עבודת הנוער, חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה) וחוק שכר מינימום.

שופטת בית הדין האזורי לעבודה, יעל אנגלברג-שהם, קבעה כי המדינה הרימה את הנטל להוכיח קיומם של היסוד העובדתי והיסוד הנפשי לביצוע העבירות נשוא כתב האישום, ואילו החברה המעסיקה לא הוכיחה כי עשתה כל שביכולתה להימנע מביצוע העבירות.

בהמשך לכך הרשיע בית הדין את החברה בכך שהעסיקה נערים יהודיים ביום המנוחה השבועי שלהם, בהעסקת הנערים ללא מתן טופס הודעה לעובד המפרט את תנאי העסקתם, אי הצגת מודעה לעניין שכר מינימום כדין, העסקה ללא פנקס עבודה וכמו כן העסקת נערים מעל ל- 8 שעות יומיות בניגוד לחוק עבודת הנוער. דיון טיעונים לעונש יתקיים בעתיד הקרוב ובהמשך לכך ייקבע גזר הדין שיוטל על החברה.

עו"ד גלי לוי, התובעת הראשית של משרד הכלכלה, ברכה על הרשעת הנאשמת: "כתב האישום מציג מקבץ של עבירות המציירות תמונה לפיה קיימת הפרה בוטה של חוקי העבודה כלפי אוכלוסייה המהווה חוליה חלשה בשוק העבודה – אוכלוסיית הנוער. קיימת חשיבות לכך שזכויות עובדים אלה, הנמצאים בראשית דרכם בשוק העבודה, לא יירמסו ומשרדנו יעמוד על ענישה מרתיעה, על מנת שלא יהיה למעסיקים אינטרס כלכלי לבצע עבירות מסוג זה".

יפה סולימני, מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה: "אוכלוסיית בני הנוער הנה אחת מהאוכלוסיות המוחלשות ומינהל ההסדרה והאכיפה נותן דגש על אכיפת זכויות אוכלוסייה זו, הזקוקה להגנה, בייחוד כשמדובר בבני נוער שהעסקתם הראשונית הינה בעלת משמעות רבה על שילובם המאוחר בשוק העבודה".

מנהל הסדרה ואכיפה שבמשרד הכלכלה אמון על אכיפתם של חוקי העבודה במטרה להבטיח את שמירת זכויותיהם של העובדים בשוק העבודה הישראלי, תוך שימת דגש על אוכלוסיות מוחלשות הזקוקות להגנה- ביניהן אוכלוסיית בני הנוער. פעילות מנהל ההסדרה והאכיפה נעשית באמצעות טיפול בתלונות וכן אכיפה יזומה.

מחודש  יוני  2012  נכנס לתוקף החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה שמקנה למינהל כלי אכיפה מנהלי - בנוסף לכלי האכיפה הפלילי – וזאת על מנת לייעל ולשפר את אכיפת חוקי העבודה. כמו כן תוגבר כוח  אדם לפעילות האכיפה ומיצוי זכויות עובדים. 

יצוין כי עיצום כספי על הפרת הוראות חוק יכול לנוע בין - 5,110 – 35,740 ₪, לכל הפרה לכל עובד, כך שהעיצום הכספי בגין הפרות של חוקי העבודה עלול להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים. בגין עבירות חמורות אף מוגש כתב אישום פלילי.

במהלך השנים 2007-2013 ביצע אגף האכיפה כ-2300 חקירות כנגד מעסיקי בני נוער וילדים. במסגרת האכיפה המנהלית בשנת 2013 הוטלו 13 עיצומים כספיים בסכום של 676,350₪ וניתנו 312 התראות מנהליות בנוגע לעבודת בני נוער. בשנת 2014 הוטלו 19 עיצומים כספיים בסכום של 782834 ₪ וניתנו 255 התראות מינהליות. במסגרת האכיפה הפלילית בשנת 2013 הוטלו 65 קנסות בסכום של 884,500 ₪ והוגשו 15 כתבי אישום.  בשנת 2014: הוטלו 48 קנסות בסכום של 621,999 ₪ והוגשו 4 כתבי אישום.

מידע מקיף על זכויות בני הנוער בעבודה ניתן למצוא באפליקציה החינמית "בני נוער עובדים" של משרד הכלכלה, שזכתה ליותר ממאה אלף הורדות וכוללת גם גרסה בשפה הערבית.

באפליקציה ניתן ליהנות משעון נוכחות וירטואלי המאפשר מעקב אחר שעות העבודה, מחשבון שכר, פירוט זכויות נוער עובד ודרכי התקשרות ישירה עם משרד הכלכלה למי שמרגיש שזכויותיו נפגעו.

מינהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה ישמח לשתף פעולה ולקבל מידע, אודות חשדות להפרת חוקי עבודה, באחד או יותר מהערוצים הבאים:

מייל : report.achifa@economy.gov.il
פקס: 03-6828690
טלפון:  2570*

תגובות

2. איימן לפני 10 שנים
הברדק וניצול בני הנוער חוגגים בכפרינו
1. דאלית אל כרמל לפני 10 שנים
גם אצלנו הגיע הזמן שידברו

מומלצים