האם יש טיפול להפרעות קשב וריכוז?

10.10.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
האם יש טיפול להפרעות קשב וריכוז?

המומחים של מרכז רפואי העמק עם ההמלצות והטיפים הטיפוליים לילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז.

הפרעת קשב וריכוז הינה אחת מהבעיות השכיחות אצל ילדים, ומאובחנת אצל 5-12% מהם. ההפרעה מאופיינת בקשיים בחלוקת הקשב ובשמירת קשב לאורך זמן, בהסחת דעת, בפעילות יתר ובאימפולסיביות. לעיתים קרובות קיימים מאפיינים נוספים שנלווים להפרעת הקשב, כגון ליקויי למידה ספציפיים בקריאה, כתיבה או חשבון, רגישות חושית מיוחדת למגע של מרקמים מסוימים, לריחות, או קשיים בהתנהלות החברתית כגון הצקות הגוררות בעקבותיהן דחייה חברתית. אחד מהמאפיינים החשובים של ההפרעה הוא דימוי עצמי נמוך המופיע לאחר שהילד או הילדה חוו כישלונות חוזרים מבלי להבין מדוע זה קורה.

"מכיוון שמדובר בבעיה שהיא מתמשכת ומשפיעה על תחומים נרחבים בחייו של הילד, חשוב לאבחן אותה בצורה נכונה ולתת לילד את התמיכה לה הוא זקוק בכדי להתמודד עם האתגרים של התפתחות תקינה, מבלי שהפרעת הקשב תגביל או תעכב את ההתפתחות הזו" מסבירה ד"ר איילת אביטל מגן, רופאה בכירה במערך בריאות הנפש במרכז רפואי העמק, בניהולו של ד"ר אלון רשף.

במחקרים ארוכי טווח שעקבו אחר ילדים באירופה ובארה"ב במשך 10 שנים ויותר, נמצא שההשלכות של הפרעת קשב וריכוז אשר לא אובחנו ולא טופלו כללו בהמשך קשיים בזוגיות וקשיים תעסוקתיים כמבוגר, ולעיתים אף היגררות לעבריינות, ושימוש בחומרים ממכרים.


האם יש טיפול להפרעות קשב וריכוז?

לדברי ד"ר אביטל, לפני שקובעים את סוג הטיפול חשוב לאבחן. "הפרעת קשב יכולה לאפיין גם מצוקה רגשית, ובמקרה כזה הטיפול הוא שונה מהותית מאשר הטיפול בהפרעת קשב. חשוב לאתר מה הם בדיוק קשייו של הילד לפני שמחליטים על טיפול. האפשרויות הטיפוליות להפרעת קשב כוללות טיפולים שהם תרופתיים וטיפולים שאינם תרופתיים.

הטיפול הפסיכולוגי שנחקר ונמצא יעיל הינו טיפול התנהגותי. הטיפול מתמקד בהתנהגויות מסוימות רצויות ולא רצויות של הילד, ומסייע לילד ולהוריו על ידי טכניקה ייחודית, להמעיט ואף להכחיד התנהגויות לא רצויות, ולהחליפן בהתנהגויות רצויות.

הטיפול דורש הגעה למפגשים שבועיים עם מטפל בעל הכשרה מתאימה למשך תקופה של מספר חודשים. הטיפול יעיל הרבה יותר כאשר ההורים מהווים חלק פעיל ממנו ביחד עם הילד. "חשוב שהסביבה המשפחתית  תשמור על עקביות, כללים ברורים, סדר יום מאורגן. נמצא כי ילדים שמסופקים להם התנאים הללו מצליחים לתפקד בצורה טובה יותר גם אם קיימת הפרעת קשב ודגשים דומים מומלץ ליישם גם במסגרת החינוכית בה הילד לומד".

קיימים בשוק מספר תוספי מזון המשווקים כטיפול להפרעת קשב. מחקר ישראלי שבדק תוסף המכיל שילוב של אומגה 3 יחד עם חומר נוסף בשם אינוזיטול-פוספט מצא יעילות לשימוש בתכשיר, עם הפחתה בחומרה של מאפייני הפרעת הקשב אצל חלק מהילדים שטופלו. לגבי תוספי מזון אחרים לא בוצעו מחקר ולא הוכחה יעילות של התוספים. בנוסף, לא נמצא קשר ברור ועקבי בין הפרעת קשב לאכילת מזונות עתירי סוכר או מזונות עם צבעי מאכל, וייתכן שהצריכה של חומרים אלו מגבירה את החומרה של ההפרעה אצל חלק מהילדים.

לדברי ד"ר אביטל, ישנם גם טיפולים המאמנים את המוח ומשנים תפקוד נוירולוגי ועל ידי התרגול המטופל גורם למוחו להשתמש יותר בגלים חשמליים שמאפשרים רגיעה וריכוז.

האמצעי הראשון הוא נוירופידבק, בזמן הטיפול מצמידים לראשו של הנבדק חיישנים עדינים שמזהים את פעילות גלי המח, ומפעילים באמצעות תוכנה מיוחדת תצוגה ויזואלית על גבי צג מחשב. הטיפול מתבצע כמשחק מחשב בו המטופל מפעיל את המחשב באמצעות גלי מוחו וכך לומד כיצד לשנותם ולתפעל אותם על פי רצונו.

האמצעי השני הוא אימון נוירוקוגניטיבי, כאשר המטופל מבצע אימון ממוחשב שמורכב מתרגילים שונים שהם מאתגרים עבור אדם עם הפרעת קשב. טיפול זה מבוסס על העקרונות של הנוירופידבק אך מאפשר אימון בסביבה הביתית, ללא חיבור לחיישנים לגלי המח.

הטיפול התרופתי המומלץ על ידי איגוד רופאי הילדים האמריקאי, על סמך מחקרים שכללו אלפי ילדים ונמשכו עשרות שנים, הוא הטיפול בתכשירים מקבוצת ה'סטימולנטים'. קבוצה זו של חומרים כוללת את הריטלין לסוגיו, ומספר תכשירים נוספים.

תופעת הלוואי הנפוצה של תכשירים אלו היא ירידה בתיאבון למשך מספר שעות בהן התכשיר פעיל לאחר הנטילה, בין 4 ל-12 שעות. תופעת לוואי זו מהווה מקור לדאגה להורים רבים אשר חוששים שמתן התרופה יועיל לילדם מבחינה לימודית והתנהגותית אך יגרום לו לעיכוב בצמיחה הגופנית. הנושא נבדק במחקרים ארוכי טווח, ונמצא כי הילדים משלימים את צריכת המזון שלהם בשעות שאינם תחת השפעת התרופה והגיעו לאותו גובה ומשקל כמו ילדים אחרים שלא קיבלו טיפול תרופתי כלשהו.

הורים רבים מודאגים האם יש קשר בין ריטלין לבין סמים. ילדים עם הפרעת קשב שמטופלים בתכשירים מקבוצת ה'סטימולנטים' אינם מפתחים התמכרות לתרופות. ישנן תרופות נוספות שניתן להיעזר בהן לטיפול בהפרעת קשב כאשר מסיבה כלשהי הטיפול בתכשיר 'סטימולנטי' אינו מתאים. תרופות אלו שייכות לקבוצות שונות מתחום הפסיכיאטריה והנוירולוגיה, וההחלטה על השימוש בהן תיעשה על ידי הרופא המטפל בשיתוף פעולה עם המשפחה.

"הפרעת קשב היא הפרעה המשפיעה על חיי הילד ומשפחתו במגוון תחומים: לימודים, התנהגות וחיי חברה. חשוב שהאבחון והטיפול יבוצעו על ידי אנשי מקצוע מוסמכים ואמינים על מנת לתת מענה מתאים ומוקדם. אבחון וטיפול נכונים יכולים למנוע השלכות בלתי רצויות בעתיד, ולאפשר לכל ילד וילדה למצות את הפוטנציאל הגלום בהם," מסכמת ד"ר אביטל.

תגובות

1. ... לפני 10 שנים
זה מסחרי

מומלצים