הכל על שמן זית

בימים הקרובים תתחיל עונת מסיק הזיתים, בארץ ישראל קיימים 13 זנים של עצי זית, מתוכם 2 (ברנע ואסקל) שהם פיתוח ישראלי. לכל סוג שמן יש איכות, טעם וארומה שונים, שמן הזית, מכיל את רוב הוויטמינים והמינרלים הקיימים בקרקע וגם אלה הנקלטים מקרני השמש.

12.10.2014 מאת: מאלכ הזימה
הכל על שמן זית

לכל סוג שמן יש איכות , טעם וארומה שונים אחד מהשני, חלק מהיצרנים/מגדלים מסחריים יוצרים תערובות של זנים שונים וזה נקרא שמן הבית של אותה חברה/משווק. ערבוב שמנים מורידה מהאיכות וכל האפקט של התערובת הנו להכין שמן עם ארומה אחרת או לגשר על חסרונות של שמן פחות איכותי.

לכן, כל מיכל שמן שלא צוין עליו במפורש את שם הזן שלו, עשוי להעיד שזה ערבוב של מספר זנים.

היעילות של כל זן נוצרת מהשימוש בשמן מכל זן לחוד.

שמן הזית, מכיל את רוב הוויטמינים והמינרלים הקיימים בקרקע וגם אלה הנקלטים מקרני השמש.

השמן זית טוב לשימוש עד לשנתיים מיום האצירה ובתנאי שנשמר בתנאי אחסנה נאותים: מקום מוצל ולא חשוף לשמש, טמפרטורה מקסימלית 20 מעלות.

חשיבות רמת החומציות בשמן זית

רמת החומציות של שמן הזית מעידה על טיב הזיתים ותהליך הכבישה.
ככל שרמת החומציות נמוכה יותר, כך שמן הזית איכותי יותר ועשיר יותר ברכיבי בריאות וטעם.

כפי שציינתי בסטטוס הקודם, לגבי שמן הזית, השמן מכיל את מרבית מרכיבי התזונה בייחוד ויטמינים ומינרלים. רמת החומציות מסייעת בשמירה או פירוק אותם ערכים בריאותיים.

מבחינת המסיק, יש שלוש תקופות: תחילת עונה, אמצע עונה וסוף עונה.

מאלכ הזימה1. מסיק בתחילת העונה- אנו מקבלים רמת חומציות נמוכה אך טיב שמן ברמה נמוכה, טרם נקלטו כל הערכים התזונתיים, חריפות ומרירות ברמות גבוהות וכמות שמן פחות מהממוצע.

2. מסיק בסוף עונה- היצרן מקבל כמות שמן יותר מהממוצע, שמן מעודן מאוד מבחינת חריפות ומרירות ורמת חומציות יותר מהממוצע לכן השמן יאבד חלק מהערכים התזונתיים וככל שיחלוף הזמן רמת החומציות תמשיך לעלות.

3. מסיק זיתים באמצע העונה מקנה לנו את התנאים האידאלים מבחינת טיב השמן. רמת חומציות ט.מ, ערכים תזונתיים טובים וכמות שמן בהתאם לממוצע.

מרכיב נוסף שמשפיע על רמת החומציות, הנו סוג הכבישה. הכבישה המומלצת הנה הכבישה הקרה באמצעות האבנים. מרבית בתי הבד המודרניים עובדים על כבישה חמה, זאת אומרת מעלים את הטמפרטורה של המים וזה גורם לחימום השמן. יש בתי מודרניים שמצהירים שהם כבישה קרה, עדיין הטמפרטורה של המים מגיעה לכ- 40 מעלות ובכל זאת זה מחמם את השמן ובכך תורם להעלאת רמת החומציות כבר בתהליך הכבישה.

מרכיב שלישי הנו אופן האחסון של השמן- זה תנאי חשוב בשמירה על איכות השמן לתקופה אופטימלית. חשוב להקפיד שהמקום יהיה קריר (טמפרטורה של 18-20 מעלות) ומוצל.

התנאים האופטימליים יאפשרו יאפשרו שהשמן זית יהיה טוב לשימוש למשך כשנתיים.

שמן מזוכך:
כמעט בכל רשת שיווק, סופר מרקט או מכולת אנו רואים על המדפים שמן מזוכך.
שמן זה עבר תהליך של חימום בטמפרטורה גבוהה, מעל 100 מעלות, על מנת להפיק ממנו את הערכים התזונתיים שהיה מכיל.
שמן זה הנו חסר תועלת ויתרה מזו עשוי לגרום לנזק בריאותי.
לכן, חשוב מאוד להימנע מצריכת שמן מזוכך.

לפני שקונים שמן זית, חשוב לוודא שהשמן הופק בכבישה קרה. כמו כן מומלץ לקנות מיצרנים פרטיים או מבית הבד רק שאתה נוכח במקום ומוודא שלא מערבבים עם סוגים אחרים.

תגובות

מומלצים