שותלים חיים

בשנים האחרונות הולכת וגדלה המודעות לנושא תרומות האיברים וחשיבות הצלת חייהם של אלו הזקוקים לכך. כעת נראה כי העלייה במודעות גם מתורגמת למעשים.

25.10.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שותלים חיים

עם תחילת השנה החדשה, ארבעה אנשים קיבלו הזדמנות שניה... במרתון ניתוחי מאתגר ומורכב, בצעו רופאי רמב"ם שש השתלות כליות בארבעה אנשים. אחד התורמים הוא החייל לי חסין ז"ל, שכלייתו הושתלה באמנה אבו אל-היג'א, בת 45 מטמרה.

מתוך ששת הכליות שהושתלו ברמב"ם, בוצעו בשני מטופלים השתלות כליה כפולות, כאשר שני המטופלים הללו קיבלו שתי כליות כל אחד, שהושתלו בהם במסגרת פרוצדורה ניתוחית מורכבת יותר מן הרגיל.

בשל המחסור באיברים מול הגידול בממתינים להשתלה, נוהל זה החל לפני מספר שנים במקרים שבהם מצבן של כליות התורם הוא גבולי, וביצוע ההשתלה הכפולה נועד להגדיל את אחוזי הצלחת ההליך. שתי ההשתלות הללו הן השתלות הכליה הכפולות, השלישית והרביעית במספר,  שבוצעו ברמב"ם. 

המרתון החל ערב יום הכיפורים, אז בוצעה השתלת שתי כליות בגבר בשנות ה-60 לחייו, תושב אזור חיפה. ארבעה ימים לאחר מכן בוצעו באותו היום שתי השתלות ברמב"ם. הראשונה באורי בדלר, בן 63 מגבעת אבני, אב לארבעה ומהנדס תעשייה במקצועו, שהמתין לכליה ארבע שנים. 

מיד לאחר מכן בוצעה אל תוך הלילה השתלה נוספת, הפעם של שתי כליות באסתר סטמקר, אף היא בת 63, שהגיעה אל רמב"ם מבאר שבע. סטמקר היא אם לשבעה ילדים, אשר המתינה לכליה שמונה שנים.

לדבריו של בדלר, הטלפון שהגיע מרמב"ם תפס אותו בהפתעה: "לא האמנתי שזה קורה", הוא מספר, "כשד"ר רמדאן התקשר, שאלתי אותו "מה לעשות"? הוא אמר לי לצחצח שיניים ולהגיע, וזה בדיוק מה שעשיתי".

הטרגדיה שהצילה את חייה של אם לשלושה

ימים ספורים לאחר מכן בוצעה השתלה נוספת, הפעם באמנה אבו אל-היג'א, בת 45 מטמרה שבגליל המערבי. אבו אל היג'א, אם לשלושה שהמתינה לכליה שמונה שנים, קיבלה בתרומה את כלייתו של החייל לי חסין, בן 19.5 מפרדס חנה, אשר נפטר לאחר שהתגלה גידול בראשו ואיבריו הצילו את חייהם של שישה אנשים. 

"עברנו לא מעט בשנים האחרונות, וחיכינו לכליה שתגיע ותחזיר לנו את אמנה שהכרנו", משחזר מאמין, בעלה של אמנה, "ביום של ההשתלה קראתי את הידיעה על החייל שנפטר בתקשורת והבנתי שהוא התורם.

הסיפור היה פשוט מצמרר וכואב לנו הלב על הבחור הצעיר. אין לנו קשר עם משפחתו, אבל אנחנו מבקשים לומר להם שליבנו איתם ואנחנו משתתפים בצערם, ומודים להם על נדיבותם".

מרתון הניתוחים המורכב בוצע על ידי צוות רב-תחומי שכלל את רופאי מחלקת כירורגית כלי דם והשתלות, בניהולו של פרופ' אהרון הופמן: פרופ' סמי ניטצקי, סגן מנהל מחלקת כירורגית כלי דם והשתלות ברמב"ם, ד"ר טוני כארם, מנהל היחידה לכירורגיה אנדו - וסקולרית וגישה לכלי הדם במחלקה וד"ר ארז שיאון, מתמחה במחלקה, רופאי מחלקת נפרולוגיה, בניהולה של ד"ר סוהיר אסדי, צוות חדר הניתוח ומחלקת הרדמה, בראשותו של פרופ' ישי כץ, צוות יחידת המעקב אחר מושתלי כליה, בראשותו של ד"ר ראוי רמדאן ואסתי כץ, אחות מתאמת השתלות ברמב"ם.

"כזו כמות של ניתוחים, חלקם בזה אחר זה, זו משימה בהחלט מאתגרת", אומר פרופ' ניטצקי שליווה את ארבעת הניתוחים, "הצלחנו לעמוד בה בזכות שיתוף הפעולה שקיים בן הצוותים.

חלק מהמקרים היו מורכבים במיוחד ובמשך שעות ארוכות ניתחנו את ארבעת המושתלים, כאשר כולם עברו את הניתוחים בהצלחה". לאחר הניתוחים נותרים המטופלים למעקב בביה"ח, שם מוודאים שהכליות פועלות באופן תקין. המושתל הראשון שוחרר כבר לביתו, ובימים הקרובים מיועדים להשתחרר יתר המושתלים, בזה אחר זה.

כשהוא עומד ליד מיטת רעייתו, מבקש אמין אבו אל-היג'א להעביר מסר לציבור: "אנחנו מוסלמים מאמינים, ולפי האמונה שלנו, כשאדם נפטר אלוהים לוקח את הנשמה, לא את הגוף. הגוף נשאר כאן ויכול להציל את חייהם של אנשים אחרים. אני מקווה שעוד אנשים יסכימו להצטרף למעגל הזה".

מצדו השני של החדר, מקבל אבו אל-היג'א חיזוק מן השכנה אסתר סטמקר: "כל מילה אמת", היא אומרת, "בריאות לא קונים בכסף, ויש דברים שאי אפשר לסדר אחרת. כשאני קיבלתי את הטלפון מרמב"ם, לא יכולתי לדבר מרוב התרגשות. עכשיו, הודות לתרומה נדיבה של מישהו, יש לי סיכוי לחיים חדשים".

רמב"ם הינו המרכז הרפואי היחיד בצפון בו מבצעים השתלות כליה במבוגרים וילדים, והוא השני בסדר גודל ביצוע ניתוחים אלו, מבין חמשת המרכזים הרפואיים שמבצעים השתלות כליה בישראל. במחלקת כירורגית כלי דם והשתלות ברמב"ם מדווחים על מגמת עלייה מתונה של מספר השתלות הכליה המבוצעות מידי שנה בביה"ח. 

המושתלים

בתמונה, מימין לשמאל: אורי בדלר, ד"ר ראוי רמדאן, מנהל יחידת המעקב אחרי מושתלי כליה ברמב"ם, אסתר סטמקר ואמינה אבו אל-היג'א. צילום: פיוטר פליטר.

תגובות

מומלצים