חוק חופש המידע יחול על המוסדות האקדמיים

וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק של ח"כ מיקי רוזנטל הצעה הקובעת שחוק חופש המידע יחול גם על האוניברסיטאות והמכללות הציבוריות המתוקצבות.

28.10.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חוק חופש המידע יחול על המוסדות האקדמיים

חוק חופש המידע מונה רשימה של גופים המוגדרים כ"רשות ציבורית" שעליה חלים הוראות החוק.

בשנת 2005 אישרה ועדת חוקה של הכנסת תקנה הקובעת כי מוסדות להשכלה גבוהה, אשר המדינה משתתפת בתקציבם, ייחשבו כ'רשות ציבורית' לעניין תחולת הוראות חוק חופש המידע, בכל הנוגע לניהול ענייניהם הכספיים, למעט בשני עניינים. גילוי זהות תורמים שהביעו את דעתם שאינם מעוניינים בגילוים. וכן מידע על תקציבים ומענקים למחקר מסוים, במידה ומסירת המידע, עלולה לחשוף מחקר שאינו ידוע לציבור, והחשיפה עלולה לפגוע בו.

הצעת החוק של ח"כ מיקי רוזנטל מבקשת לקבוע כי חוק חופש המידע יחול על מוסדות להשכלה גבוהה שהמדינה משתתפת בתקציבן, וזאת לא רק לעניין ניהול ענייניהם הכספיים כפי שהדבר כיום, אלא לכל דבר ועניין. למעט  מידע שיש בגילויו פגיעה מהותית בחופש האקדמי. רוזנטל הסכים להוסיף להצעתו ולעגן בחוק את הפטורים מחופש המידע שהותקנו בתקנות בעניין הליכי שיפוט וקידום אקדמיים, ובנושא זהות תורמים ופגיעה במחקרים.

המועצה להשכלה גבוה דרשה להחיל את הצעת החוק גם על המוסדות האקדמיים הלא מתוקצבים. נושא זה עמד במרכז הדיון שנערך היום, וכן בדיון הקודם שנערך בחודש שעבר.

פרופ' דודי שוורץ רקטור הקריה האקדמית קריית אונו ונשיא וועד המוסדות הלא מתוקצבים, התנגד להחלת הצע"הח על המוסדות הלא מתוקצבים. שוורץ אמר כי די לראות את תוצאות הסקר שפורסם בימים האחרונים, סקר שנערך בקרב כ-12,000 סטודנטים ולפיו דורגו המכללות הלא מתוקצבות, לפני האוניברסיטאות. הציבור אכן זכאי לשאול להיכן הולך הכסף הרב שהמדינה משקיעה באוניברסיטאות", אמר שוורץ.

ח"כ משה מזרחי אמר "יש לי תחושת אי נוחות עם הדרך בה מבקשים להחיל את חופש המידע על המוסדות הלא מתוקצבים. מזרחי קרא למל"ג ולשר החינוך להביא הצעת חוק ממשלתית שתרחיב את ההצעה גם על המוסדות הלא מתוקצבים.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם אמר כי הוא מקבל את הצעתו של פרופ' אמנון רובינשטיין שלא להחיל את הצעת החוק על המוסדות הלא מתוקצבים.

נוכח המחלוקת בשאלה האם להחיל את הצעה"ח על המוסדות הלא מתוקצבים, ביקש ח"כ מיקי רוזנטל להעלות להצבעה את הצעתו המקורית כפי שזו אושרה בקריאה הראשונה ללא הסעיף המחיל את ההצעה על המוסדות הלא מתוקצבים.

כאמור, הצעת החוק אושרה להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית.

תגובות

מומלצים