ועדת הפנים אישרה לקריאה ראשונה: סגן חמישי ללא שכר לרשויות בינוניות

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות חברת הכנסת מירי רגב הליכוד, אישרה לקריאה ראשונה, את הצעת החוק לפיה ברשות מקומית שמספר תושביה עולה על 200,000 אך אינו עולה על 500,000 יוכלו לכהן עד חמישה סגנים לראש הרשות המקומית.

03.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון

את הצעת החוק יזמה היו"ר, ח"כ רגב, יחד עם חברי הכנסת דוד אזולאי (ש"ס), משה גפני (יהדות התורה), דוד צור (התנועה), דוד רותם (ישראל ביתנו) וזבולון כלפה (הבית היהודי). הנוסח החדש שעליו הצביעה הוועדה, מבהיר שהוספת סגן חמישי לרשויות בין 200,000-250,000 תהיה ללא שכר.

היו"ר, ח"כ רגב: "הצעת החוק מדברת על סגן חמישי ללא שכר. כל מי שאמר אחרת יאכל את הכובע. הנוסח מבהיר שמ-200-250,000 יוכלו למנות סגן נוסף ללא שכר, ללא תקורות, ללא רכב, ללא פקידה, בדיוק כמו חבר מועצה. צר לי שחברי כנסת רצו להתראיין לפני הבנת מטרת החוק. צריכה להיות לויאליות בסיסית , שפה בכנסת לפחות נכבד אחד את השני ולא נתקוף לפני שבודקים".היו"ר, ח"כ רגב הוסיפה כי "החוק נועד להסדיר את העיוות לערים בינוניות והיא אינה מטפלת בסגן שישי,  או בסגן חמישי עם שכר. במהלך צוק איתן והאירועים בדרום, שוחחנו עם ראשי הערים והמועצות ורצינו לתת מענה. מדובר בבאר שבע נתניה אשדוד פתח תקווה וחולון. בעקבות הפרשנות המוטעית, ביקשתי מהיועץ המשפטי לוועדה להבהיר את עניין השכר".

חברת הכנסת יפעת קריב (יש עתיד): חשוב שיובהר שהחוק יהיה ללא עלויות נוספות לרשויות המקומיות.

ח"כ דב חנין (חד"ש): "הרחבת מספר הסגנים היא כיוון לא נכון. אם מדובר על ביזור סמכויות, מישהו נוסף שעושה עבודה אמתית, צריך לקבל שכר. אני חושב שאין בכך צורך. אם מדובר במישהו שלא עושה עבודה ולא מקבל שכר, או תקורות נוספות אז לשם מה? שיהיה לו כבוד ויוכל להראות את התואר? המטרה לא תושג גם לאחר ההבהרה. התוצאה תהיה יותר עלויות ויותר הסדרי ם פוליטיים מתחת לשולחן". הוא קרא "להביא הצעת חוק שתתגמל את כל חברי המועצה, לא על בסיס הסדרים פוליטיים".

אלי דלל סגן וממלא מקום ראש עיריית נתניה: "הסדרים פוליטיים הם חלק גם מהשלטון המרכזי ולא צריך לפחד. בנתניה יש קואליציה מקיר לקיר ובמסגרתה ראש העיר יוצרת ביזור סמכויות. אנחנו נושקים ל-250,000 וסגן נוסף הוא לא מספיק אם זה לא בשכר". על דברים אלו הגיבה היו"ר, ח"כ רגב: "אני מבינה שראש העיר רוצה שכר, אבל החוק לא מדבר על כך".

ח"כ מיקי רוזנטל (יש עתיד): הצבעתי במליאה בעד ההצעה, לאחר שהבהרת שזה ללא שכר. סגנית השר קירשנבוים טענה שההצעה עלתה בוועדת השרים עם התנגדות האוצר. חשבתי שהוטעיתי ושלא מסרת את מלוא האינפורמציה לכן פניתי להצבעה חוזרת. טוב שהדברים הובהרו".

ח"כ משה פייגלין (הליכוד): "אם האיש נדרש, אז הוא ראוי לקבל שכר וההתנפלות כאילו אם ניתן שכר זו גניבה, היא תפיסה בסיסית שגויה".

עו"ד עוזי סלמן, היועץ המשפטי של עיריית ת"א: "הצעת החוק מייצרת מצב שלרשויות בחצי מגודלה של ת"א תהיה אותה כמות של סגני שרים. החוק משנה נורמטיבית מצב סימטרי למצב א-סימטרי מבחינת הרשויות".

ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), מיוזמי הצעת החוק: "חבל שזה בלי שכר. הרי בלאו הכי יקבל סמכויות ותהיה לו לשכה. צריך לשים את הדברים על השולחן ולספק תנאים. רשות מקומית עם תקציב מאוזן, נטולת מענק, בפיקוח הממונה על המחוז ובאישור שר הפנים- כה אפשר להדק חגורה? אנחנו עושים עוול גדול בכך שאנחנו מדלגים על חברי המועצה. אני מציע שפורום של חברי מועצת העיר ישתתף בדיונים. אני מבקש שנקיים דיון נפרד על חברי המועצה ומעמדם".

היו"ר, ח"כ רגב סיכמה: שר הפנים הקודם, בא לחזק את ראשי הערים ולבזר סמכויות מהשלטון המרכזי למקומי. אין ספק שיש לדון בהסדרת התשלום לחברי המועצה ולראשי הערים, אך זה לא הדיון".

חמישה ח"כים תמכו בהצעה: זבולון כלפה (הבית היהודי),משה  פייגלין (הליכוד), דוד אזולאי (ש"ס), יפעת קריב (יש עתיד) והיו"ר ח"כ רגב

שני ח"כים התנגדו לה: דב חנין (חד"ש) ומיקי רוזנטל (בשם ח"כ שי).

תגובות

מומלצים