ועדת הפנים חיזקה את סמכויות המאבטחים לראשי עיר מאוימים

יו"ר הוועדה מירי רגב: "זה לא סוד שנבחרי ציבור ברשויות המקומיות מאוימים, היום חיזקנו את סמכויות המאבטחים, שיאפשרו לנבחרים לפעול בבטחה"

06.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ועדת הפנים חיזקה את סמכויות המאבטחים לראשי עיר מאוימים

היו"ר ח"כ רגב: יש לוודא שנלקחות בחשבון העלויות הכספיות על הרשות המקומית; נציגת השב"כ בדיון דרשה להבהיר את נהלי הגיוס וההכשרה והזהירה מפני "מאבטחים שאינם עובדי מדינה, עם סמכויות מאוד נרחבות"

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד), אישרה היום (ד'), את הצו להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים (שינוי התוספת השלישית לחוק), שיאפשר למאבטחים אישיות מאוימת ברשויות המקומיות, סמכויות נוספות כגון חיפוש על גופו של אדם, תפיסה ועיכוב, גם בעת ליווי כלי רכב או אנשים מחוץ למקום פעולת הגוף הציבורי.

היו"ר, ח"כ רגב הסבירה כי "הצו מהווה מהלך משלים לחוק שנחקק בשנת 2010 ומסדיר את אבטחתם של ראשי רשויות וסגניהם, חברי מועצה ועובדים בכירים ברשות המקומית, הנתונים תחת איומים. רגב דרשה לדעת האם במסגרת שיקולי המשטרה, נלקחות בחשבון גם העלויות הכספיות שמוטלות על הרשות המקומית ואמרה כי "ראשי ערים רבים אמרו שלא נעים להם לקחת תקציב ציבורי למימון אבטחתם".

בשנת 2010 תוקנה פקודת העיריות, ונקבעה בה סמכות למשטרה לקבוע שאם יש ברשות מקומית אישיות מאוימת, שהמשטרה קבעה לגביו שיש צורך באבטחתו, המשטרה תיתן הנחיות לרשות המקומית בכל הנוגע לאבטחת האישיות המאוימת.  בנוסף, נקבע בחוק שרשויות מקומיות באשכולות 1 עד 6 יוכלו לבקש ממשרד הפנים להשתתף בהוצאות האבטחה הללו. הצו שאושר, מוסיף את הרשויות המקומיות שיש בהן אישיות מאוימת לרשימת הגופים שהחוק להסדרת הביטחון חל עליהם, ובכך מרחיב את הסמכויות המאבטחים.

ח"כ פנינה תמנו- שטה (יש עתיד), דרשה להוסיף כי המאבטח יידרש לקרוא מיידית לשוטר ואמרה כי סמכות העיכוב, חייבת להיות ברורה וזהירה". היא סיפרה על "ראש מועצה סורח שהתנכל לאזרח" והזהירה מהכוח שיינתן למישהו כזה.  "זה אמנם חריג שבחריג אך נדרשת זהירות". היא דרשה לברר איך מתבצע העיכוב- איפה סמכויות הביצוע והאם יש כללים ברורים".

ח"כ  דוד צור (התנועה) הגיב לדבריה ואמר כי "הדרישה לקריאה מיידית לשוטר, עלולה לפגוע באזרח, במצב בו המאבטח עיכב ובירר תוך זמן קצר ורצה לשחרר אך נאלץ להמתין לשוטר. לכן, עדיף שלא להכניס דרישה כזו בחוק".

רמ"ח מעברים ותשתיות באג"מ, נצ"מ יהודה פרץ, הדגיש כי "המאבטח מוכשר לתחום והוא בעל סמכות אך ורק בצמוד למאוים, במהלך המשמרת ולא 24 שעות". הוא השיב לח"כ דוד אזולאי (ש"ס), ששאל האם המאבטח יהיה מזוהה, כי "המאבטחים יפעלו בבגדים אזרחיים, אך יענדו סיכת זיהוי ותג". על דברים אלו הגיב ח"כ צור, כי "זה לא מספיק מול האזרחים שמפקירים את חייהם בידי אזרח עונד סיכה". נצ"מ פרץ, השיב כי "לביצוע פעולה הם מחויבים להציג תעודה".

נציגת הייעוץ המשפטי בשב"כ הזהירה כי "חשוב להסדיר נהלים מסודרים לעניין גיוס, הכשרה, הדרכה וכשירות. אנחנו מוטרדים מכך שמסתובבים מאבטחים עם סמכויות מאוד נרחבות, שאינם עובדי מדינה. חשוב שיהיו קריטריונים מאוד ברורים".

במענה לשאלתם של היו"ר ח"כ רגב וח"כ אזולאי על העלויות לרשויות המקומיות, אמר נציג משרד הפנים, איתי קורן, ציין, כי "רשויות באשכולות 1-6 , ממומנות במדרגות שונות. 1-2 90%, 3-4 85%, 5-6-70%ב-2013 ו- 2014, התקציב גדל מ-10 מיליון שקלים ל-15 מיליון שקלים.  הרשויות 1-6 שופרו בסכומים נכבדים, קרוב ל-100 אחוז מהעלויות".

הצו אושר פה אחד.

תגובות

מומלצים