ייאסר עיקול רכושו של חייב העומד בצו התשלומים

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה הצעת חוק של ח"כ קארין אלהרר שתאסור לראשונה נקיטת הליכי גבייה כלפי חייבים בהוצאה לפועל, כל עוד הם עומדים בצו התשלומים החודשי.

09.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ייאסר עיקול רכושו של חייב העומד בצו התשלומים

ח"כ אלהרר "יש עתיד": "לשים סוף להתנהלות העקומה של ההוצאה לפועל"

הרקע להצעת החוק הוא המצב החוקי הקיים, המאפשר לרשמי ההוצאה לפועל להטיל עיקולים על כספו ורכושו של חייב, גם כאשר הוא משלם בכל חודש את הסכום שנקבע עבורו על ידי המערכת עצמה.

בהתייחס לדברים אמרה היום ח"כ אלהרר: "הצעת החוק נועדה לשים סוף להתנהלות עקומה ומסורבלת של מערכת ההוצאה לפועל. במקום להטיב עם חייבים המשתפים פעולה ומשלמים בכל חודש את הסכום שנקבע עבורם, המערכת מענישה אותם ע"י הטלת עיקולים על כספם ורכושם ומונעת מהם הלכה למעשה להמשיך ולשלם גם בחודשים הבאים.

מדובר באבסורד שפוגע במטרת הגבייה ויוצר תחושות של תסכול ורדיפה בקרב החייבים, שמאבדים כל מוטיבציה להמשיך ולשלם את החוב".

קארין אלהרראדם בישראל אשר נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל בגין חוב שלא שולם מחויב להתחיל לשלם את חובו תוך 21 יום מקבלת האזהרה.

התשלום מתבצע אחת לחודש על פי פריסת חוב שנקבעת על ידי רשמי ההוצאה לפועל באופן אוטומטי או על סמך בחינת יכולתו הכלכלית של החייב.

עם זאת, כיום אין כל מניעה בחוק על נקיטת הליכי גבייה כלפי החייב, גם כאשר הוא משלם את חובו כנדרש.

עובדה זו מאפשרת למערכת לעקל על פי בקשה שמגיש הזוכה את חשבונות הבנק, משכורתו ורכושו הפרטי של החייב.

בעת הגשת הבקשה לעיקול, הזוכה אינו מחויב בנימוק ובמקרים רבים הבקשה מאושרת מבלי שהתבצעה בחינה מחודשת של מצבו הכלכלי של החייב.

חייב שכספו ורכושו עוקלו מוצא עצמו לא אחת חסר אונים. הוא מאבד את היכולת להמשיך לעמוד בצו התשלומים ואינו יכול לכלכל את עצמו ואת משפחתו.

כתוצאה מכך החוב ממשיך לגדול ומנגד צובר החייב חובות לנושים נוספים, כך שמצבו הכלכלי מתדרדר עוד יותר.

הצעת החוק של ח"כ אלהרר, שהוגשה בשיתוף עם הקליניקה לדיני הוצעה לפועל במכללה למנהל, קובעת כי לא ינקטו הליכי גבייה כלפי חייב כל עוד הוא משתף פעולה, אלא אם יוצגו הוכחות חותכות לכך שיש בידו סכומי כסף גבוהים או רכוש יקר ערך שלא דווח.

תגובות

מומלצים