20% מקרב סטודנטים ערביים לחינוך דוגלים ברצח על רקע בעיות במשפחה‎

10.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
20% מקרב סטודנטים ערביים לחינוך דוגלים ברצח על רקע בעיות במשפחה‎

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי ח"כ עליזה לביא: מדוע קולם הברור של אנשי דת ערביים כנגד רצח נשים אינו נשמע?

הממצא הוא חלק מסקר שנערך בקרב תלמידי המכללה ב-2010, לאחר שסטודנטית נרצחה על ידי בן זוגה. הסטודנטים שהשתתפו בסקר היו בגיל 19-25 ו-89% מהם היו סטודנטיות. ד"ר פלאח הציגה את הנתונים בדיון על רצח נשים ערביות.

"תוצאות הסקר זעזעו אותנו לא פחות מהרצח עצמו. מדובר באקדמאים במכללה למורים. מי שעתיד לעצב את דעתו ותפיסתו של הדור הבא בחברה הערבית", אמרה ד"ר פלאח.

"59.5% מהסטודנטים אמרו שאת הרוצח יש להעניש בהוצאתו להורג. מה עשינו? דרשנו וקיבלנו ממשרד החינוך תקציב לקורס מגדר שהיה בחינם לכל סטודנט, מרצה או עובד מכללה שרצה להשתתף. בסקר שני שעשינו לאחר שהסתיים הקורס כבר ראינו שינוי לטובה בעמדות. לפני שנה הקורס הפך לקורס חובה, לאר שהשלמנו את הפרוצדורה מול המל"ג".

"כולנו חייבים להתכנס למניעת הרצח הבא", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא, "רק שני תיקי רצח נשים ערביות הגיעו לכתב אישום. הרצח האחרון של אם לשישה הוא חלק מתופעה איומה. בנוסף מהדרישה מהמשטרה ומרשויות הרווחה להתגייס להגנת הנשים, אני דורשת גם ממנהיגות המגזר להשמיע קול צלול וברור. קולם של אנשי הדת הערביים לא נשמע בסוגיה. הם נאלמו ונעלמו. גם קולם של אנשי חינוך ורוח ודמויות ציבוריות אינו נשמע מספיק. יציאתם למאבק גלוי נחוצה לשם מיגור התופעה. חשוב גם לשלב נשות מקצוע ערביות במערך המשטרתי".

הוועדה תקיים סיור וישיבת המשך ברמלה על מנת ללמוד מקרוב על עבודת המשטרה ופרויקט קרן אברהם. כן יתקיים דיון לקראת סוף המושב עם מפכ"ל המשטרה ומנכ"ל המשרד לביטחון פנים.

בדיון השתתפו שתי נשים ערביות מאוימות. אחת מהן (שמה שמור בוועדה) אמרה: "אני מחכה בתור. אולי אני הגופה הבאה. באתי לדבר בשם אלה שהלכו ובשם אלה שיודעות שהן ברשימה, שתורן יגיע".

סנ"צ מאיר ברקוביץ רמ"ד נפגעי עבירה במשטרה: "לאחרונה סיימנו פרויקט עם קרן אברהם של הכשרת שוטרים ועובדים סוציאליים למגזר. זה כיוון שצריך להמשיך. אנחנו משוועים לכוח אדם ערבי במשטרה, גם של עובדים סוציאליים לתחנות, אך מתקשים לגייס. יש מקרי רצח שמנענו ואנו מנסים ללמוד מההצלחות. הייתה אישה שחותנה עם עבריין ונמלטה מהארץ. המשפחה שלה חיפשה אותה על מנת לפגוע בה. איתרנו אותה ויצרנו קשר עם אנשים מהמשפחה והצלחנו להחזיר אותה ולמנוע רצח. היא התגרשה והייתה במעקב יומיומי שלנו עד שנישאה שוב ועברה לאזור אחר. במקרה שני בת 17 ברחה מבית הוריה כי נחשדה באורח חיים שלא נראה להם. היא אותרה על ידינו. יצרנו קשר עם גורמים במשפחה ועם שייח ואפשרנו את חזרתה לסביבתה ללא פגיעה. היום היא לא מאוימת".

רות ויינשנק ונר, קרן אברהם: "יזמנו פיילוט בלוד-רמלה, בו אנו משתפים גורמים רבים בקהילה ומחוצה לה – טיפת חלב, אנשי דת, משטרה. הראייה היא עירונית והדגש על העברת מידע, רצף טיפולי ממניעה, דרך התערבות לפני שעת החירום ועד שילוב בחזרה בקהילה, והתאמה לתרבות. בפרויקט משולבים אנשי מקצוע ערבים ויהודים".

סוראיידה מנסור, מדריכה למגזר הערבי במשרד החינוך: "דעות הבנים והבנות במגזר, כפי שהן משתקפות בתוכנית זוגיות של המשרד, מחרידות. בני נוער ערביים חושבים שטיפול בבעיות במשפחה פותרים באלימות ובצעקות. אנחנו מתערבים אבל לא מצליחים לשנות עמדות כי הם שומעים בבתים משהו אחר. ההתערבות שלנו מביאה לזיהוי של ילדים במצוקה, אבל לא הצלחנו לשנות עמדות חברתיות".

ח"כ גילה גמליאל: "אין בשורה לנשים האמיצות שהגיעו לדיון. היה להן אומץ להגיע והן קיבלו כלום. מגיעה אישה שסובלת מאלימות קשה ורוצה פתרון לבנות שלה והתשובה היא תבנית, שאם היא לא מוכנה ללכת לפיה בגלל פחד, משרד הרווחה מתנער ממנה והוא מכוסה. זו שערורייה. זה לא נתפס שבמשפחה אחת נרצחות 10 נשים. זו זילות חייהן של נשים בישראל".

בדיון השתתפו גם ח"כ גטאס באסל, ח"כ מסעוד גנאים, ח"כ עפו אגבאריה, ח"כ תמר זנדברג וח"כ מרב מיכאלי.

תגובות

מומלצים