הקלות בבחינות לתלמידים לקויי למידה

מסמך הנחיות חדש קובע כי ועדה בית ספרית תוכל לאשר ללא אבחון תוספת זמן ללקויי למידה וכן היבחנות באמצעות מחשב.השינויים ייכנסו לתוקפם כבר בשנת הלימודים הנוכחית.

13.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הקלות בבחינות לתלמידים לקויי למידה

"התכנית הלאומית ללמידה משמעותית"משרד החינוך: מסמך התאמות חדש,לתלמידים עם לקויות למידה בחינוך הרגיל. בין ההנחיות החדשות: תוספת זמן ללא אבחון מקצועי. המשמעות: הקלה משמעותית בנטל הכספי להורים.

המתווה החדש יפחית בצורה ניכרת את הצורך באבחונים לסוגיהם, לצד הגברת האוטונומיה של הצוותים החינוכיים ומתן כלים להעצמת התלמיד. בשלב הראשון, ההנחיות בדבר התאמות בהיבחנות מתייחסות לתלמידי כיתה י' בלבד. בשלב הבא, תותאם התכנית לכלל המערכת.

המתווה החדש מגביר את האמון בצוותי החינוך ויאפשר להם ללמוד מקרוב על המסוגלות והקשיים של התלמיד.

במסגרת "הלמידה המשמעותית", תלמידי כיתה י' אינם נגשים לבחינות הבגרות. הדבר יאפשר למורים פינוי הזמן ללמידה, ולערוך מעקב אחר הקשיים התפקודיים של התלמיד.

לראשונה, ועדה בית ספרית תהיה תאשר התאמות לתלמידים (תוספת זמן והיבחנות באמצעות מחשב) ללא צורך באבחונים. מדובר בחסכון של אלפי שקלים לציבור ההורים.

הצוותים החינוכיים יתצפתו ויתעדו את הקשיים של התלמיד, ובמידת הצורך יפנו אותם לאבחונים מקצועיים.

ההנחיות החדשות יתאימו את ההיבחנות של תלמידים עם לקויות למידה לצרכים של המאה ה- 21, זאת בהתאם למקובל בספרות המקצועית.

משרד החינוך מציג היום, ה', את מסמך ההנחיות החדש, בנושא התאמות לתלמידים עם לקויות למידה. המתווה החדש נכתב על רקע הניסיון שהצטבר במערכת החינוך והעדכונים שחלו בספרות המקצועית לאורך השנים, לרבות העדכון בספר האבחנות הפסיכיאטרי (מאי 2013). בשלב הראשון ההנחיות בדבר ההתאמות בהיבחנות מתייחסות לתלמידי כיתה י' בלבד. בשלב הבא יפורסמו ההתאמות בהיבחנות לכלל המערכת.

יש לציין, כי תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב נדרשים ללמידה זהה בהיקף וברמה לה נדרשים כלל התלמידים, ואין לפטור אותם מחובת לימודים  ועמידה במטלות במהלך שנת הלימודים. ערנותם של המורים לאופן הלמידה של התלמיד, פותחת בפניהם חלופות הוראה מותאמות יותר לתלמידיהם.

השינויים בהנחיות ייכנסו לתוקף כבר בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ה, כנדבך נוסף בהטמעת התכנית הלאומית "למידה משמעותית". בעניין זה יצויין, כי במסגרת מתווה התכנית למידה משמעותית, תלמידי כיתה י' אינם נגשים לבחינות הבגרות. לפיכך, שנה זו מהווה הזדמנות לצוותי המורים לערוך, תצפיות בתהליכי הלמידה להתבונן ולעקוב אחר, הקשיים התפקודיים של התלמיד.

במידת הצורך, הצוותים החינוכיים בבתי הספר יוכלו לאשר לתלמידים התאמות בהיבחנות (שהן: תוספת זמן והיבחנות באמצעות מחשב) ללא צורך באבחונים. במקרים בהם התלמידים זקוקים להתאמות אחרות (בהן: הקראה ו/או הכתבה, היבחנות בעל פה ומובחן מותאם), תבחן הועדה הבית ספרית את נחיצות ההתאמה, ועל פי שיקול דעתה תאשר אותה או תפנה את התלמיד להמשך טיפול הכולל אבחון מקצועי, ובמידת הצורך ועדת התאמה מחוזית. 

הרחבה: מסמך הנחיות לתלמידים בעלי לקויות למידה

1. התיעוד של הצוותים החינוכיים כמסד נתונים לקבלת החלטות:

בעבר: צוותי החינוך נדרשו תוך חודשים ספורים לגבש חוות דעת על התלמיד.
במתווה החדש: במסגרת הלמידה משמעותית, תלמידי כיתה י' אינם נגשים לבחינות הבגרות. הדבר מאפשר פינוי זמן ללמידה, כאשר המורים יוכלו לבצע  מעקב מעמיק וקפדני אחר הקשיים התפקודיים של התלמיד.

• תהליך התיעוד של צוותי החינוך יאפשרו לזהות את סגנון הלמידה, את תפקודיו, את הצלחותיו ואת קשייו של התלמיד ולהכיר את אופני הסיוע שניתנו לתלמיד, את התהליך שעבר ואת אופני ההיבחנות.

• תהליך התיעוד יעשה בתהליך מתמשך, ע"י מספר מורים ויהווה את הבסיס לדיונים בוועדות הבית-ספריות ולהגשת הבקשות להתאמות בדרכי ההיבחנות לוועדות התאמה מחוזיות לקראת בחינות הבגרות החיצוניות.

2. תוספת זמן: בעבר: הורים שסברו שילדיהם זקוקים להתאמות של תוספת זמן החליטו מטעמם לשלוח את ילדיהם לאבחון דידקטי, או לאחר התייעצות עם המורה ו/או המנהל. הדבר היה כרוך בהוצאה כספית לא מבוטלת.
במתווה החדש: ועדה בית ספרית תבצע מעקב ותצפיות אחר תפקוד התלמידים, ובמידת הצורך תינתן לתלמיד תוספת זמן.

מתן אוטונומיה לצוותים החינוכיים: הצוות החינוכי מהווה גורם מקצועי המכיר את התלמיד על היבטיו השונים וככזה ניתן לו מרחב פעולה לתצפית, ליווי, טיפול, תיעוד ובחירת החלופה המתאימה לצד התאמות הנדרשות.

3. היבחנות באמצעות מחשב: בעבר: הנושא לא היה הוגדר בהנחיות משרד החינוך. בתי ספר, על פי שיקול דעתם ולעתים בהסתמך על אבחון, אפשרו לתלמידים להיבחן באמצעות מחשב.

במתווה החדש: הועדה הבית ספרית תבצע מעקב ותצפיות אחר תפקוד התלמידים, ובמידת הצורך תינתן לתלמיד אפשרות להיבחן באמצעות מחשב.

4. הקראה ו/או הכתבה: בעבר: הורים שסברו שילדיהם זקוקים להתאמות של הקראה ו/או הכתבה שלחו מטעמם את ילדיהם לאבחונים דידקטיים או פסיכו-דידקטיים  או לאחר התייעצות עם הצוות החינוכי.

במתווה החדש: בשלב הראשון, הועדה הבית ספרית תבצע מעקב ותצפיות אחר תפקוד התלמידים ועל פי  הצורך ועל פי שיקולי דעת של צוות ההוראה, התלמיד יישלח לאבחון. במקרים חריגים מעבר ל- 10% מכלל השכבה, הטיפול יועבר לדיון בוועדה המחוזית.

• יש לציין, כי מיומנויות של כתיבה וקריאה חיוניות מאוד לפיתוח מיומנויות החשיבה של הילד ותורמות להגשמה עצמית. מחקרים מראים, כי ישנם מקרים בהם תלמידים התקשו בגילאים הצעירים במיומנויות אלו, אך הצליחו להתגבר על כך בחלוף השנים, ולא נזקקו להתאמות שקשורות בלקות של קריאה או הכתבה.

• לצורך התפתחותו והבשלתו המוח זקוק לגירוי ולהתנסות: הוא תלוי בהם והוא מתפתח כתגובה להם.  למידה, מעצם טבעה, מספקת גירויים שוטפים המאפשרים הרחבה, העמקה ויצירת קשרים חדשים במוח שהם קריטיים להתפתחותו של המוח ולשמירה על תקינותו.

5. היבחנות בעל פה ומבחן מותאם: בסעיף זה אין שינוי.

תגובות

2. הורה לפני 9 שנים
משרד החינוך מוביל מהפכה אמיתית
1. فف לפני 9 שנים
اسا خوذ لايدك

מומלצים