תושבי עמק יזרעאל הפגינו נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד

כמאה תושבי עמק יזרעאל הפגינו בצומת רמת ישי במחאה על התוכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד, המפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב "אמרו לא לשדה תעופה בצפון" ו"נתב"ג 2 בנבטים".

14.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תושבי עמק יזרעאל הפגינו נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד

לאור הפרסום האחרון על כוונת הממשלה להקים שדה תעופה בינלאומי ברמת דויד, התגבש מטה מאבק מכל ישובי העמק נגד התוכנית, במטרה לשמור על העמק כפרי וירוק ונגד הפיכת האזור לסיוט.

מטה המאבק התכנס וגיבש דף עמדה למסרים אותו הוא מעביר לתושבים . נציגי המטה: "אפשר וצריך לנצח את המאבק הזה – יש חלופה לנמל התעופה בעמק, העמק הוא חלום, נשמור עליו שלא יהפוך לסיוט. אנו קוראים לממשלה לא להרוס את עמק יזרעאל הכפרי והירוק"
 
עשרות אנשים מכל יישובי עמק יזרעאל השתתפו בכנס נגד הקמת שדה תעופה בינ"ל ברמת דודו והקימו וועד פעולה רחב לתכנון ההתנגדות לתוכנית, אשר יוצא להפגנות כבר ביום שישי הקרוב.
 
על פי תוכנית העבודה המתגבשת בוועד הפעולה, שהתכנס כבר פעמיים מאז כינוס התושבים הגדול בקיבוץ שריד לפני כשבועיים, פיילוט ראשון של הפגנות בצומת רמת ישי ובצומת מגדל העמק/גניגר (בסמוך לכניסה לאיזור התעשייה של מגדל העמק), כאשר בסוף החודש כבר יתואם מבצע הפגנות מורכב יותר בנקודות רבות בעמק ועדכון לתושבי העמק יצא ברבים.
 
מטה המאבק: "חלק מן המאמצים של וועד פעולה זה הוא רתימת ראשי הרשויות המקומיות באזור להתנגדות, כאשר עד כה התייצבו בצורה חד משמעית לצד ההתנגדות להריסת העמק ראש מועצת רמת ישי, עפר בן אליעזר, וראש מועצת קרית טבעון, דוד אריאלי.

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, הצהיר גם הוא כי הוא מתנגד לתוכנית אך מבקש ללמוד אותה לעומק, ואילו ראש עיריית עפולה יצחק מירון הביע את דעתו בעד התוכנית. נעלם גדול הוא עמדתו החשובה של ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה, אשר עדיין "לומד" את התוכנית".
 
נציגי מטה המאבק: "אנו יודעים כי התקיימה ישיבת ראשי ראשויות בנושא ואנו מתכוונים להפעיל עליהם לחץ כי יקשיבו לרחשי הלב של התושבים שרובם ככולם מתנגדים לשדה ולהשלכות שלו על האזור".

"אנו נספק את המידע הדרוש להחלטה הנכונה שלהם, ובמקביל נפעיל את דעת הקהל כדי להסביר כמה רעה התוכנית הזאת שממיטה אסון על החיים השלווים בעמק יזרעאל הכפרי והירוק כפי שאנו מכירים אותו. מדובר בטעות היסטורית שתהיה בכייה לדורות. אפשר וצריך לנצח את המאבק הזה – יש חלופה לנמל התעופה בעמק, העמק הוא חלום, נשמור עליו שלא יהפוך לסיוט. אנו קוראים לממשלה לא להרוס את עמק יזרעאל ההיסטורי שבו אנו חיים בשלווה ובשקט!".

ההפגנה

להלן עמדת מטה המאבק

לא יוקם שדה תעופה בין-לאומי בעמק יזרעאל !

משרד התחבורה ומשרד הביטחון החליטו לקדם הקמת שדה תעופה בין-לאומי עבור 7 מיליון נוסעים בשנה ועבור יבוא/יצוא סחורות בשטח בסיס חיל אויר ברמת דוד : מהלך זה אושר בהחלטת ממשלה והוא יקבל ביטוי במסגרת חוק התקציב לשנת 2015. מידע חלקי ומעורפל זה פורסם בתקשורת בעת האחרונה. לפי שעה וכדרכה של הממשלה, נמנעים מאתנו מידע וקיומו של דיון ציבורי ברור ובמלוא השקיפות.

הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, בין אם במגידו ובין אם ברמת דוד, תגרום להרס מוחלט של סביבתנו הכפרית והירוקה. נופי עמק יזרעאל לא יוכלו לשאת פיתוח בעוצמה כה רבה.

ההשלכות אינן מוגבלות לשטח המסלולים, בית נתיבות, מתקני שדה וחניונים. כל העמק יכוסה בכבישי גישה ויציאה(בתוספת לכביש 6 ומסילת הרכבת הנבנים בימים אלה),מחלפי ענק, אזורי תעסוקה ומסחר גדולים כדוגמת אייר-פורט סיטי ליד נתב"ג. כך יוקמו במרחב אזורי שירות גדולים עבור שדה התעופה כמקובל.

השדה איננו מיועד לתושבי הצפון בלבד, הוא ישרת את כל תושבי הארץ ולכן מתוכננת מסילת רכבת מן השרון דרך רמת מנשה(!) בואכם רמת דוד.

העמקמרחב כפרי ירוק יהפוך באחת למרחב אורבני צפוף ומרעיש.
ממשלת ישראל ,ע"י מוסדות התכנון שלה, קבעה בתוכניות מתאר(שהן בגדר חוק) כי העמק יפותח ויטופח כמרקם כפרי ירוק המשמר את מורשתו החקלאית, והנה אותה ממשלה נחפזת שוב ליזום פתרונות דחק לבעיות שעה(טיל חמאס ששיתק את נתב"ג במבצע צוק איתן).

בצדק רב חוששת הקהילה בעמק ובסובב לו מן ההשלכות הסביבתיות של רעש וזיהום אויר. עוצמת רעש המטוסים ,מנסה משרד התחבורה לתעתע בנו, תפחת לכשיוסב השדה הצבאי לשדה אזרחי. אכן רעש של מטוס קרב בשעת הזנקה רב בהשוואה למטוס אזרחי ממריא ואכן תושבי העמק נחשפים לרעש רב הבא בפרקי זמן קצרים שביניהם זמני שקט מלא . עם הפעלת השדה האזרחי נחשף לרעש חזק, קבוע ומתמשך ביום ובלילה במשך 7 ימים בשבוע ובכל ימות השנה.

רב טיסות השכר המאחרות לנחות והמקדימות להמריא יגיעו לעמק. כוחם הפוליטי של יישובי סובב נתב"ג רב מזה שלנו. אנחנו נספוג את הרע מכל.

זאת ועוד: אנחנו מתקשים להאמין כי חיל אויר יוותר בנקל על רמת דוד. קיימים בעולם שדות תעופה המשלבים שימושים צבאיים ואזרחיים. בסופו של יום נחשף להשפעה סביבתית קשה הנגרמת משני השימושים גם יחד.
ודאי שאיכות האוויר תורע מאד.

מטוס אחד מזהם כמו מאות מכוניות ולכך יש להוסיף תנועה רבה של המכוניות אל השדה וממנו. העמק ,הרים סביב לו, יהפוך, בתנאי מזג אויר מסוימים למלכודת הכולאת בתוכה ריכוז גבוה מאד של אויר מזוהם –אנחנו וילדינו ננשום אותו.

לשאלה בדבר היתרונות הכלכליים שיושגו עם הקמת השדה : אנו בוחרים בחוסן כלכלי השואב כוחו מחקלאות משגשגת, תיירות כפרית ופעילות כלכלית מגוונת בקנה מידה המשתלב היטב בערכיו הטבעיים והאנושיים של מרחב
 העמק שלנו. שדה התעופה הבין-לאומי איננו נמצא על הסקלה שלנו.

אנו מודעים בצורך לאתר מקום ולהקים בו שדה תעופה משלים לנתב"ג אך אנו מתנגדים לאופן קידום השדה המשלים ע"י הממשלה .

יועיל מר ישראל כץ, שר התחבורה, לנמק מדוע איננו מקדם את הקמת השדה בחלופה אחרת ועדיפה : את חלופת נבטים אותה אימץ עד לאחרונה הוא שולל עכשיו בגלל וטו של חיל אויר ואפשר גם וטו של ארצות הברית. והוא עושה זאת תחת מחאה נוקבת ואמיתית של ראשי הרשויות בדרום( באר שבע, דימונה ירוחם ועוד רבים הרואים בהקמת שדה שם ברכה.

ומדוע איננו מקדם את חלופת מפרץ חיפה? הרי יש שדות תעופה המשולבים בנמלי ים. האין זה ראוי שהשדה יוקם בצמוד לעיר ובשטח שרובו ככולו תעשייתי? פרנסי חיפה הנוכחיים דוחפים להקמת השדה בעמק. כך הוא ישרת אותם בעוד אנחנו נהפוך לחצר האחורית של המטרופולין הצפוני.

יועיל השר לנצל הזמן הניתן בזכות קיבולת טיסות עודפת הקיימת עדיין בנתב"ג ולבחון באחריות נושא כה חשוב ורגיש.

בימים אלה מתארגנים יחדיו הנהגות הישובים ותושבים רבים בעמק ובסובב לו, ונערכים למאבק למען שמירה על רוחו של עמק יזרעאל וסגולותיו.

אנו מצפים כי בחזית יעמדו כל ראשי הרשויות במרחב .חלקם כבר הביעו התנגדות נחרצת להקמת שדה תעופה.
למאבק זה יצטרפו ראשי ערי הדרום ותושביו הדורשים הקמת שדה בדרום הארץ, ואזרחי המדינה הרואים בעמק יזרעאל נכס ארצי רב ערך.

מטה הפעולה למניעת הקמת נתב"ג בעמק יזרעאל
 פייסבוק :לא לשדה תעופה ברמת דוד
 דו"אל : noforap@gmail.com

תגובות

מומלצים