הוגש בג"צ חוזר כנגד הקמת מתקנים לטיפול וניקוי גז גולמי באתר חגית

המאבק נגד הקמת מתקנים לטיפול ולניקוי הגז באתר חגית בכרמל הדרומי לא נעצר ומגיע לבג"ץ בפעם נוספת, עיריית יקנעם ומטה מאבק כרמל מנשה הגישו עתירה, דליה ועוספיה מחוץ למאבק.

20.11.2014 מאת: סמיר חלבי
הוגש בג"צ חוזר כנגד הקמת מתקנים לטיפול וניקוי גז גולמי באתר חגית

מה קרה למטה המאבק ולחברי העמותה להגנה על אדמות הכרמל, שהם היחידים לקחו את השרביט ופעלו יחד עם מטה המאבק המרכזי?, עכשיו הם והמועצות של הכרמל מחוץ לכל.

יש לציין שוגיה כיוף חבר הועדה הארצית לתכנון ובניה בהחלטה האחרונה בועדה, הצביע יחד עם כל חברי הועדה שהזיקוק יהיה בים.

וגיה לא פעם הביע שהוא מתנגד להליך מתקן חגית.

ראש מועצת דלית אל כרמל רפיק חלבי שדבר רבות לפני הבחירות, נמצא מזה שנה בלי עמדה בנדון, לא לקח חלק הכי קטן בשום פגישה או הליכה לעתירה נגד הקמת מפעלים פטרוכימיים באזור חגית, שהינו אזור הקרוב לדליה יותר מהרבה מקומות אחרים בכרמל. 

עיריית יקנעם ומטה מאבק כרמל מנשה, הגישו בימים אלו, בג"צ חוזר כנגד הקמת מתקנים לטיפול ולניקוי הגז הגולמי בכרמל הדרומי, ליד חגית.

מהות הבג"צ היא דרישה חד-משמעית להקים את כל מתקני הטיפול בגז הגולמי על גבי אוניית FPSO מעל באר הפקת הגז הטבעי, בעומק הים !

נכון להיום, אלה גם התוכניות של היזם חברת "נובל אנרג'י".

מטה המאבקתכנית המתאר שאושרה סופית לפני כחודש ע"י הממשלה, מייעדת שטח של כ- 250 דונם ליד חגית, להקמת מיתקנים לטיפול מלא ולניקוי גז גולמי טבעי, ומאשרת פרוזדור רחב מאוד להעברת צינורות גדולים של גז גולמי בלחץ גבוה מאוד וצינורות של תזקיקים, קונדנסייט ותוצרי גז מטופל, לרוחב הכרמל הדרומי, מחוף הים עד לחגית.

מטרת הבג"צ היא לבטל את החלק שבתוכנית המתאר, שמאשר את הקמת מיתקני הטיפול והניקוי בחגית, וקריאה להקמתם בלב הים.

העילה המשפטית להגשת הבג"צ, היא הפגמים המהותיים בהליכי קבלת ההחלטות שבגינם לא נבחנה כלל החלופה לטיפול מלא בלב הים, לא נערכו סקרי סיכונים - לא לגבי אתר חגית, לא לגבי תוואי צנרת ה גז הגולמי ולא לגבי החומרים המסוכנים, הנפיצים והרעילים המצויים בגז הגולמי.

בנוסף, מועלים בבג"צ, הפגמים בתהליך שהובילו לבחירה באתר חגית, למרות שמבחינה מקצועית היא החלופה הכי לא מתאימה מבין החלופות האחרות שנבדקו!

מטה המאבקאיציק קיזמכר, ממובילי המאבק: "הגשת הבג"צ מהווה שלב משמעותי במאבק תושבי האזור כנגד הקמת האתר הענק לניקוי גז ליד חגית, מאבק שנמשך כבר שנתיים. המאבק כלל הפגנות, פעולות מחאה, תליית שלטים כנגד המיתקנים בחגית וקריאה להקמתם בלב הים, פגישות רבות עם חברי כנסת, עם עורכי תוכנית המיתאר, עם נציגי חברת נובל אנרג'י ועם מומחים רבים מהארץ ומחו"ל, החתמת אלפי תושבים על התנגדויות והשגות והופעה בדיוני ועדות הפנים ואיכות הסביבה ובועדת הכלכלה של הכנסת, השתתפות בדיוני הוועדות המחוזיות, המועצה הארצית, ובדיוני החוקר שמונה מטעם המועצה הארצית".

"בין החברים הרבים שנטלו חלק בפעילויות של מטה המאבק בלטו חברי העמותה לשמירה על האדמות, שאף השתתפו בהפגנות, והחברים חליל חלבי, פהמי חלבי ומרזוק קדור שבנוסף גם השתתפו בישיבות בכנסת ובועדות המחוזיות.

נציגי פורטל הכרמל שליוו וסיקרו את פעילויות מטה המאבק, תמכו במאבק לכל אורך הדרך.

אנו מקווים ששופטי הבג"צ יקבלו את העתירה, יפסלו את אתר חגית כאתר לניקוי גז גולמי ויקבעו כי המקום הנכון להקמת מיתקנים מסוכנים אלה הוא הרחק בלב הים.

אנו מקווים שהכרמל הדרומי ישאר ירוק, ולא יוקמו בו מפעלים פטרוכימיים לניקוי ולעיבוד גז גולמי".

תגובות

1. אביטל - רמות מנשה לפני 9 שנים
מעורבות

מומלצים