כמחצית מהנשים בישראל חוו במידה רבה חווית משבר לאחר הלידה הראשונה

כמחצית מהנשים בישראל חוות משבר ברמה בינונית או גבוהה לאחר הלידה הראשונה והמעבר לאימהות, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה, שבחן בפעם הראשונה את עומק חווית המשבר לאחר לידה.

22.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כמחצית מהנשים בישראל חוו במידה רבה חווית משבר לאחר הלידה הראשונה

"לידת ילד נחשבת אירוע חיובי, אולם נשים רבות מגיבות ללידת הילד הראשון ולמעבר לאימהות בתחושות קשות של מצוקה כללית וזו עלולה להתבטא בתופעות רגשיות קשות", אמרה ד"ר יעלה טומסיס, שערכה את המחקר.

קיומן של תופעות פוסט-טראומה לאחר לידה ידועות ומוכרות, ואף נחקרו לא פעם בעבר. מהמחקר אף ידוע כי חוויות שגורמות לפוסט-טראומה יכולות להיות קשורות גם לחוויות של משבר, אולם עד כה לא נערכו מחקרים הבוחנים את חווית המשבר שחוות נשים לאחר לידה.

חווית המשבר מוגדרת כמצב של חוסר איזון פסיכולוגי שבו מנגנוני ההתמודדות הרגילים כושלים עד למצב קיצוני שבו האישה אינה יכול לתפקד וכתוצאה מכך, היא חווה רגשות של ייאוש, חוסר אונים, מתח ופחד.

לדבריה של ד"ר טומסיס, בעוד שפוסט טראומה היא תופעה מוגדרת היטב ובעלת תסמינים מוגדרים, חווית המשבר היא תופעה מעורפלת הרבה יותר אשר זכתה עד כה להתייחסות מועטה בלבד.

במחקר הנוכחי, שמבוסס על עבודת הדוקטורט של ד"ר טומסיס בהנחיית פרופ' חנוך ירושלמי ופרופ' מרק גלקופף, ביקשה החוקרת לבחון בפעם הראשונה עד כמה נתפסת הלידה כחוויה משברית ומה יחסי הגומלין בין תופעות המשבר לתופעות הפוסט-טראומה. במחקר השתתפו 188 נשים בגילאים בין 18-46 שלהן הייתה זו לידה ראשונה, ובה ילד או ילדה יחידה.

כל הלידות היו במועד וכל הילדים נולדו בריאים.ממצאי המחקר מעלים כי חווית הלידה הראשונה קשורה בחוויית משבר בינונית או קשה לכ-45% מהנשים, כשרק 23% מהנשים דיווחו על חווית משבר קלה או על כך שכלל לא עברו חוויית משבר. לא נמצא הבדל בממוצע של חווית המשבר בין נשים ממוצא שונה  (יהודיות, מוסלמיות, נוצריות, דרוזיות), כשהממוצע הכללי בקרב הנשים עמד על 2.81 (בסולם של 1-5).

כלומר, באופן ממוצע, אישה בישראל לאחר לידה ראשונה חווה חוויית משבר במידה בינונית.בנוגע לפוסט-טראומה רק אחוז קטן (1.1%) מהנשים ענו על הקריטריונים המלאים להפרעה פוסט-טראומטית מלאה.

כ-5% סבלו מתסמינים של שתיים מהקטגוריות עבור פוסט טראומה ועוד 22% ענו על תסמינים של קטגוריה אחת, כך שבסך הכל, 28% מהנשים, סבלו ברמות שונות מתסמינים פוסט-טראומטיים כמו חלומות חוזרים, "פלאשבקים", הימנעות מזיכרונות הקשורים בלידה, מחשבות חוזרות ומעוררות חרדה על הלידה ועוד.

במחקר עולה עוד כי ישנם מספר גורמי סיכון לפוסט-טראומה: תחושת מצוקה במהלך לידה, תחושה של אובדן משאבים ונטיה להתמודדות ע"י האשמה עצמית ורומינציה (שקיעה בהרהורים ובמחשבות על האירוע). בנוגע לחוויית המשבר נמצא כי הגורמים האישיים הקשורים בחוויית המשבר הם אי מוכנות להורות, תחושה של אבדן משאבים ודרכי התמודדות המאופינות בהאשמה עצמית, בהאשמת אחרים ורומינציה.

חווית המשבר, כמו תופעת התסמינים הפוסט-טראומטיים גורמת למצוקה נפשית רבה אצל האישה.החוקרת אף בחנה לראשונה את יחסי הגומלין בין חווית המשבר והתסמינים הפוסט-טראומטיים.

מהממצאים עולה כי ישנן נשים שהלידה גורמת להן לתסמינים פוסט טראומטיים, והם אלה שגורמים לחוויית המשבר – כפי שכבר ידוע שקורה ממקרים אחרים של טראומות. אולם בפעם הראשונה מצאה החוקרת גם כיוון השפעה אחר, "היו מצבים שבהם החוויה המשברית היא זו שהופיעה ראשונה, והיא הייתה כה חמורה עד שהיא היוותה בעצמה גורם המעורר תסמינים פוסט-טראומטיים", סיכמה ד"ר טומסיס.

תגובות

מומלצים