10 עובדות שלא ידעתם על גדוד "חרב" הדרוזי

איזה שר בממשלה כתב את המנון הגדוד? מה צבע הכומתה שלו? לרגל ציון 40 שנה לגדוד הדרוזי אתר צה"ל מביא לכם את כל העובדות

22.11.2014 מאת: רתם קליגר, אתר צה"ל
10 עובדות שלא ידעתם על גדוד "חרב" הדרוזי

אתר צה"ל אסף עבור המתגייסים הטריים שייצטרפו לגדוד היום 10 עובדות מעניינות על הגדוד הדרוזי.

1. בעבר, שימש הגדוד כיחידת המיעוטים של צה"ל, ולא כגדוד הדרוזי. "באותה תקופה זה היה כור היתוך של דרוזים, צ'רקסים, בדואים ועוד", סיפר מפקד גדוד "חרב", סא"ל ראאפת חלבי לאתר צה"ל. הפיכת יחידת המיעוטים לגדוד דרוזי הוא תהליך ארוך שנמשך כמעט 30 שנים. "הגדוד הוא התגלגלות יחידת המיעוטים שהוקמה עם קום המדינה, אשר עבר גלגולים רבים עד שהוכרזנו כגדוד", הסביר מפקד הגדוד לשעבר, סא"ל שאדי אבו פארס.

2. האלוף הדרוזי הראשון והיחיד בצה"ל, אלוף (במיל') יוסף מישלב החל את דרכו כחייל בגדוד חרב. כאלוף, הוא שימש במפקד פיקוד העורף וכמתאם פעולות הממשלה בשטחים. בנוסף, הוא קיבל צל"ש אלוף מרא"ל (במיל') רפאל איתן.

3. הגדוד קיבל שני צל"שים - הראשון ממפקד פיקוד הדרום בשנת 2001, על חלקו בחיסול חוליית מודיעין מצרית בנגב. את הצל"ש השני קיבל הגדוד ממפקד פיקוד הצפון, על פעילותו במלחמת לבנון השנייה.

4. שמו של הגדוד, "חרב", נקבע על ידי אל"ם (במיל') נביה מרעי ז"ל, אשר נהרג במהלך שירותו הצבאי. הסיבה לבחירת השם היא שמנהיגי העדה הדרוזית נהגו להסתובב עם חרב כסמל לעוצמה, חדות ונחישות.

5. במלחת לבנון השנייה גדוד "חרב" היה הראשון לחצות את הגבול ולהיכנס ללבנון, וגם האחרון לצאת בחזרה לשטח ישראל. מכיוון שהגדוד מוכשר במיוחד ללחימה בסבך ובשטח הצפוני, הם הצליחו לחזור הביתה ללא נפגעים כלל.

6. בתחילת שנות ה-2000 החל הגדוד לבצע את התעסוקה המבצעית בגבול הצפוני בלבד, כחלק מהחשיבה על הקרבה לביתם ועל המוטיבציה הגדולה. הלוחמים מגנים באופן ישיר על בתיהם בכפרים הדרוזים שבצפון. "במרוצת השנים הוסבנו לפיקוד הצפון, ופיתחנו מומחיות לגזרה", אמר סא"ל אבו פארס. "כיום הגדוד מהווה מוקד ידע גזרתי בגבול לבנון". גם למסע הכומתה של הגדוד אוריינטציה צפונית. אורכו של המסע הוא 55 קילומטרים, אותם צועדים לוחמי הגדוד בין תשעה כפרים דרוזים. "המסע עצמו הוא סוג של חגיגה שמחברת את הקהילה לגדוד", סיפר סא"ל חלבי.

7. לאורך השנים ביצעו טירוני גדוד "חרב" את הטירונות בבסיס האימונים של חטיבת הנח"ל, אשר נמצא בתל ערד. במחזור הגיוס הנוכחי עובר הגדוד לבסיס האימונים של חטיבת גולני, אשר נמצא בצפון ומדמה בצורה טובה יותר את השירות הסדיר של לוחמי הגדוד.

8. חיילי גדוד "חרב" הם היחידים בצבא אשר נועלים נעליים אדומות בשילוב עם כומתה שחורה.

9. הסיסמא של גדוד חרב היא - "החץ הראשון בגבול לבנון". למעשה, הסיסמה מתארת את מחויבות הגדוד להגנה על ישובי הצפון.

10. מחבר ההמנון הרשמי של גדוד "חרב" הוא לא אחר מאשר שר האוצר, יאיר לפיד. הקשר של השר לגדוד הדרוזי נמשך עד היום, ובטקס הוקרן סרטון מצולם בו הוא הביע הזדהות והערכה לגדוד.

תגובות

1. כרמל לפני 9 שנים
דליה+עוספיה

מומלצים