"כשיש לנו חלל תוך דקה מקבלים חלקה ולחיים אין חלקות"

ועדת הפנים קיימה דיון סוער בנושא חלוקת חלקות ומגרשים לבנייה לחיילים משוחררים בישובי המגזר הדרוזי, ביוזמת ח"כ חמד עמאר שניהל את הדיון: "בסיור שערכתי קיבלתי נתונים קשים צעירים לא מתחתנים כי לא יודעים מתי יקבלו את המגרש"

26.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"כשיש לנו חלל תוך דקה מקבלים חלקה ולחיים אין חלקות"

ח"כ עמאר "מ-91' לא חולק מגרש אחד בעוספיה. זהו נושא כואב וקשה. הצעירים משתחררים מהצבא ורוצים להתחיל את חייהם ואין להם למה לשאוף".

ממונה מחוז חיפה במשרד הפנים, יוסף משלב: "קצב קידום פתרונות הדיור לזוגות הצעירים לוקה בחסר, יש בום תכנוני. הוא פירט על התכניות הקיימות ובין היתר, כי "בשבוע שעבר נדונה תכנית לסה"כ 8000 תכניות דיור וזו הזדמנות היסטורית. בדליה יש שכונת חיילים משוחררים עם תכנית מאושרת ותכנית נוספת מאושרת עם 200 דונם. קיבלנו הבטחה ממשרד השיכון שהתכנית תשווק בשנה הבאה עם 300 יחידות דיור, אך עדיין יש חסמים שמונעים את השיווק". הוא הוסיף כי "בעוספיה המצב לא טוב- יש מספר יחידות דיור מצומצם של אדמות מינהל, 50 יחידות דיור שאי אפשר לשווקן ללא תשתיות ציבוריות".

ראש מועצת ינוח ג'ת מעד'י חס'באני: "שנה בתפקידי, אני בתחושה קשה. בשורה התחתונה למרות עשרות דיונים לא התקדמנו אפילו מטר. לא ניתן לנתק את הדיון מהבעיה הכוללת של תכנון ובניה במגזר הדרוזי בכלל. אין ראיה אסטרטגית ארוכת טווח שמדברת איך ייראה הישוב בעוד 30 שנה. לא יעלה על הדעת שאותו מגרש ב-2011 עלותו 50,000 ₪ ועכשיו אותו מגרש קופץ פי 6. מה מצדיק הקפצה כזו? שום דבר לא התפתח ביישוב וזה פשוט לעשוק את התושבים".

ל-237 חיילים דרוזים, אין פיסת קרקע, כמו קבצנים. אנחנו לא אזרחים, עם חוק הלאום שעושה אותנו סוג ג'. מ-91, 23 שנים לא נתנו חלקה אחת. איך ייתכן? במבחן התוצאה, התכנון מקרטע. הממשלה מובילה אותנו להיראות כשקרנים בעיני הציבור במקום מנהיגים".

ראש מועצת פקיעין אחמד אחמד: "אצלנו המצב הוא הגרוע ביותר. יש משפחות של 4 חיילים שגרות ב- 70 מטר. בגלל המצב, הגיוס ירד מ-99.9 ל- 60%".

ראש מועצת שג'ור: ג'בר חמוד: "כשיש לנו חלל תוך דקה מקבלים חלקה ולחיים אין חלקות. אנחנו בגדר הפרדה בלי בטונים. החסמים הם תמ"א 35, שמורות הטבע, משרדי הבריאות, השיכון, הפנים- כל משרדי הממשלה מתנגדים תוך התעלמות מכך שרוב הקרקע שלנו פרטית. הופקעו יותר מ-65% לאורך השנים והמינהל מחזיר לנו את זה במכירה. הטופוגרפיה שלנו היא הקשה ביותר בישראל וזה גורר עלויות פיתוח גבוהות. כל עוד לא תהיה הנחיה ומדיניות לפקידים זה לא יתקדם". הוא הוסיף כי "הדבר בא לביטוי גם בחוק הלאום כאילו שלא נלחמנו מספיק עוד לפני שהמדינה קמה. ובמע"מ אפס, כשאצלנו אין בנייה על קומות".

ח"כ דוד אזולאי (ש"ס): "ליבי ליבי על העדה הדרוזית, שמשרתת בצבא- למה להפלותם? כולם יודעים שאין בניה רוויה ואין קבלנים שבונים ולכן גם אם מע"מ אפס יעבור, לא תהו מכך. בכל פעם שיש פיגוע הימין מכריז על התנחלות חדשה". הוא הציע "שהממשלה תכריז בכל פעם שיש חלל דרוזי על 100 מגרשים ליישוב. צריך לפנות לרה"מ ולהציג את המצוקה האמיתית והבירוקרטיה ולהקים צוות בין-משרדי שיתאם".

סגן מנהל מחוז במשרד הבינוי והשיכון, כמאל בדר: לנו מותר לשווק ולתכנן רק בתוך המתאר. לעוספיה קיבלנו תכנון לקוי והיינו חייבים לשנותו, אך זה ייקח זמן כי זה מורכב. עד 2005 חילקו מגרשים חינם אך מאז נשארו המגרשים שהם בלאי של הבלאי ולא רצו אותם אפילו בחינם. אנחנו אמורים לצאת לשיווק עד סוף השנה עם 801 יחידות דיור במגזר הדרוזי והצ'רקסי.  החלטת הממשלה קבעה כמה גובים לפיתוח".

ח"כ חמד עמאר, סיכם את הדיון והביע תקווה "שאכן יחולקו המגרשים שהובטחו. צריך להבין שכל שנה מתגייסים קרוב ל-1000 ואין יותר מ-20 מגרשים כל שנה. הוא הבטיח להמשיך בדיוני מעקב אחר הנושא.

תגובות

3. עיספאוי לפני 9 שנים
אכרם חסון מכר אותנו בגלל//
2. צעיר לפני 9 שנים
אנחנו הבעיה ורק
1. חי לפני 9 שנים
מה עם הפקעת הקרקעות ?

מומלצים